SkibsplastVS Startet 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2018 Hei, Kjøpte meg i går en Skibsplast 490 VS 1990 modell med en 60 hk Evinrude E-tec 2007 modell. Alt virka i utgangspunktet bra. Litt slækk i rattet osv, men noe må man vel regne med. Men så kom vi ut av havna og skulle gi litt gass, og når vi nærmer oss planfart og i planfart så jobber båten veldig med å svinge til babord side. Holder godt i rattet for å holde den på stø kurs. Og da begynner båten å krenge veldig til babord selv når den går rett frem. Hva kan være galt? Noen tips? Legger til at vektfordelingen er bra. Mye mer krefter i sving enn at batteriet sitter på den ene siden. Undersøkt litt, og fått tips om alt fra vann i bunn/skott, at båten er råtten/skadet, feilmontert motor, justere på finne osv. Noen erfaringer eller løsninger der ute? Hilsenen en fortvila reder Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 helst feil montert motor, hvordan virker tilt/trimming på motoren, er denne feil så kan dette skje, det vil si for mye løft bak og baugen presses ned pga feil trimming, da rir båten på kjølen da vil den vri seg pga rotasjons retning propell, så sjekk at alt fungerer som det skal og at motor er montert nøyaktig, at du har vann i bunn/skott lager ikke sånne problemer, da skal du ha merka det på lav fart at båten er ustabil Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Kjenner ikke til Evinrude motorene, men både på Yamaha og på Mercury i disse størrelsene er det en liten offeranode/finne under kavitasjonsplata (over propellen, finne bak propellen i propellstrømmen..). Denne kan justeres slik at den nøytraliserer motorens ønske om å svinge til babord når du får fart. Om Evinrude har slik offeranode/finne, så ville jeg sjekket om den står OK eller om den er fjernet på din motor... (Den blir jo ofret / spist opp og en ukyndig vil muligens skru denne av uten å erstatte den...?) ….Bare mitt 2-øres tips (er gammel nok til å ha brukt 2-øringer :-) :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Offeranoden er mitt tips også. Prøvde den nullstillt, da brukte jeg mye krefter på rattet. Edit; å løsne en skrue, vri litt på finnen og teste er den klart raskeste og billigste feilen. Begynner alltid på de enkleste feilene. Se på vinkel på andre påhengsmotorer i havna og sammenlign. Redigert 7.Juni.2018 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) og finnen må vris mot venstre i bakkant for å få motor til å dra mer mot høyre Effekten fra denne finna vil også kunne endre seg litt etter hvordan powertrimmen brukes Andor skrev for 2 timer siden: hvordan virker tilt/trimming på motoren, er denne feil så kan dette skje, det vil si for mye løft bak og baugen presses ned pga feil trimming enig , det vil kunne få båten til å oppføre seg uggent Redigert 7.Juni.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.