Kweelhouse Startet 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2018 Hei! Motoren min ryker en del ut veivhusfilter ved fullt pådrag. Oppdaget dette ved feilsøking/lekkasje på kjølesystem. Kan vel ikke si at jeg har hatt lukene oppe før ved full peising, men nå ser jeg det ryker ganske godt fra veivhusfilter. Motoren er ganske lettstartet og bruker ikke olje, og den ryker heller ikke så mye. Det kommer ikke røyk fra veivhusfilter fra tomgang til ca 3000 o/min. Hva mener VP ekspertene om dette? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Det er ganske normalt med litt ånding ved belastning, motoren er vel heller ikke akkurat ny så det tror jeg du skal slappe helt av ift. Kjøleproblem kan komme av vanninntaksslange som suges flat, groing i inntaket, varmeveksler som trenger en rens, dårlig impeller eller rester av en dårlig en som sitter et sted.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 (redigert) Røyk fra veivhusfilteret er ikke uvanlig. Det er derfor det står ved siden av luftinntaket. (Så oljedampen kan gå inn i motoren igjen.) Er det VELDIG mye? TMD40A (har en slik selv) er kjent for dårlig kjøling i utgangspunktet. Sjøvannet går igjennom impellerpumpe, oljekjøler, varmeveksler (vannkjøler), girkasse, slangene selvfølgelig, og ut. Sjekk at slangene er hele inni. På den ene slangen min (mellom oljekjøler og varmeveksler) så er det en påbegynnende indre "bul". Disse "bulene" kan bli ganske store og dermed blokkere vanngjennomstrømningen. Jeg ville gjort følgende mtp feilsøking: - Gjør som DieselDahl skriver over. - Kok termostatene og sjekk at de faktisk åpner på 70 og 76 grader (en av hver) - Sjekk alle slangene innvendig (jeg har byttet til gjennomsiktig mellom girkasse og eksosbend, så jeg kan se at det strømmer bra.) - Rens sjøvannskretsen (kan gjøres med Systemrens og sirkulere vann med en pumpe) - Rens ferskvannskretsen (Systemrens. Ikke ha på for lenge. Jeg fikk ødelagt et alu rør som går mellom blokk og eksosmanifold med to dagers renseperiode. ) Hvis du har gjort dette og problemet vedvarer, så er jeg usikker på hva annet det kan være. Redigert 7.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kweelhouse Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 12 hours ago, Grand Banks jr said: Røyk fra veivhusfilteret er ikke uvanlig. Det er derfor det står ved siden av luftinntaket. (Så oljedampen kan gå inn i motoren igjen.) Er det VELDIG mye? TMD40A (har en slik selv) er kjent for dårlig kjøling i utgangspunktet. Sjøvannet går igjennom impellerpumpe, oljekjøler, varmeveksler (vannkjøler), girkasse, slangene selvfølgelig, og ut. Sjekk at slangene er hele inni. På den ene slangen min (mellom oljekjøler og varmeveksler) så er det en påbegynnende indre "bul". Disse "bulene" kan bli ganske store og dermed blokkere vanngjennomstrømningen. Jeg ville gjort følgende mtp feilsøking: - Gjør som DieselDahl skriver over. - Kok termostatene og sjekk at de faktisk åpner på 70 og 76 grader (en av hver) - Sjekk alle slangene innvendig (jeg har byttet til gjennomsiktig mellom girkasse og eksosbend, så jeg kan se at det strømmer bra.) - Rens sjøvannskretsen (kan gjøres med Systemrens og sirkulere vann med en pumpe) - Rens ferskvannskretsen (Systemrens. Ikke ha på for lenge. Jeg fikk ødelagt et alu rør som går mellom blokk og eksosmanifold med to dagers renseperiode. ) Hvis du har gjort dette og problemet vedvarer, så er jeg usikker på hva annet det kan være. Hei igjen! Jeg har ikke problemer med høy temperatur så lenge kjøleveskenivå er normalt. Hele sjøvannskretsen er renset. Det som var problemet; kjøleveske forsvant og jeg tok opp alle lukene i dørken for å observere, fant da lekkasje i en o-ring under termostathuset. Jeg har byttet o-ringen og det er tett nå. Bekymringen ble stor da jeg så røyken som kom ut veivhusfilteret på full fart, røyken er avtagende ved redusering og nesten borte ved 3000 o/min Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Så bra du fant feilen! He he. Første gang jeg så røyken fra filteret trodde jeg det var alvorlig! Ble ganske urolig inntil noen her inne fortalte meg at slik er det, og det er normalt. All type røyk i motorrommet oppleves skummelt, uansett hvor lite det er... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kweelhouse Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Nja, det forsvinner kjøleveske ennå. Må vel trykkteste varmeveksler. Toppakninga er ny så den kan det ikke være. Kan vel lekke kjøleveske av turbo også. Får begynne med det som koster minst først. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Sitter vel en pakning mellom eksosmanifold og turbo som kan lekke? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) On 6/14/2018 at 6:47 PM, DieselDahl said: Sitter vel en pakning mellom eksosmanifold og turbo som kan lekke? Det gjør vel det, vet du hva slags pakningsmateriale det er på den? SÅ ser jeg på tegningen av turbo, kan ikke se at det går kjølevann gjennom der, eller tar jeg helt feil? Redigert 15.Juni.2018 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Det sitter en metallpakning mellom turbo og manifoild. Denne har en stor åpning i midten for eksos ut til turbo/turbin i turbo og to mindre åpninger over og under med en gummipakning i for kjøleveske. Der går og ett lite rør i retur fra turbo fram til varmeveksler. Dette er ihvertfall på min tamd 30a. Og er ikke disse motorene ganske like? Er kanskje ikke ladeluftkjøler på tmd40? Det ryker en del fra mitt veivhusfilter. Bryr meg ikke så mye om det? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 TMD40 har ikke ladeluftkjøler. TAMD40 har det. Jeg hadde lekkasje i pakningen mellom turbo og eksosmanifold, men der lakk det eksos inn i vannet og ikke andre veien. Jeg tror trykket er alt for høyt i eksosdelen til at vann kan legge inn der. Før var det en asbest-pakning der. Den har VP byttet med en stålpakning med gummi rundt vannhullene. Men den holdt ikke tett hos meg. Jeg byttet ut den pakningen med en ca 3mm tykk "myk" pakning som må skjæres til selv. Det var en slik pakning som kan brukes på eksosmanifolder og i eksosanlegget på biler. Koster rundt 5000 kr / m2. Så jeg betalte ca 140 kr for 15 x 15 cm. Den holder tett! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Steder du kan miste kjølevæske (i alle fall i TMD40A): - varmeveksler (innsatsen) - toppakning - sprekk i toppen - pakning mellom topp og eksosmanifold (mange små) - i eksosmanifold (den tærer i stykker) - i pakning mellom eksosmanifold og turbo - i pakning mellom eksosmanifold og alu-rør som går til toppen - i pakning (o-ring) mellom alu-rør og toppen - selve alu-røret kan være tæret, og da lekker det bakerst på motoren (mot girkassen) - i toppen av turbo (går et lite rør derfra til termostathuset) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Regner med du har tatt standardsjekken for alle 30 og 40 motorene vedr. innsats i varmeveksler? Åpne lokket på toppen og start. På tomgang skal nivået holde seg omtrentlig i ro. Stiger det for å renne over har du mest sannsynlig en lekkasje i rørene. Skriver "mest sannsynlig" da folk kobler jo alt mulig innpå den kretsen og på de mest merkelige måter så det finnes dessverre ikke en regel uten unntak.... Den testen burde vært tatt regelmessig for å forebygge større utgifter. Har sett flere som har kjørt med lekkasje i årevis og ble ikke oppdaget før varmevekslerhuset var opptært. Trykket i varmeveksleren holder nivået sånn omtrentlig i ro. Kan kanskje sees ved at fargen på kjølevæsken blir lysere.. Ja utvannet. Redigert 16.Juni.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 8 minutes ago, Gudrun said: Regner med du har tatt standardsjekken for alle 30 og 40 motorene vedr. innsats i varmeveksler? Åpne lokket på toppen og start. På tomgang skal nivået holde seg omtrentlig i ro. Stiger det for å renne over har du mest sannsynlig en lekkasje i rørene. Skriver "mest sannsynlig" da folk kobler jo alt mulig innpå den kretsen og på de mest merkelige måter så det finnes dessverre ikke en regel uten unntak.... Nei, dette har jeg ikke gjort. Du skriver lekkasje i rørene, da mener du varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Ja et eller flere av rørene i kjølerinnsatsen har begynt å lekke. Var ganske utbredt på nevnte motorer for en god del år siden og man skal ikke se bort ifra at de som ble byttet er nå i ferd med å ha nådd tid for skifte. Ingenting varer som kjent evig. Men nå skal ikke jeg ødelegge ferien for deg, bare en tanke som slo meg. Tar ikke mange minuttene å sjekke ut. La oss håpe det ikke er innsatsen som er problemet.. Redigert 16.Juni.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Det er platekjøler på denne motoren, sikkert umulig å lodde OM det er lekkasje..... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 La oss nå ikke ta sorgene (og utgiftene) på forskudd.... Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Passer varmeveksler fra TMD40B på A motoren tro? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Vet ikke. Men innsatsen koster ca 11000 for 10 år siden. Har kvittering på bytte av min. Det er et firma i Grenland som har spesialisert seg på å fikse slike innsatser også. Samt stadig folk som selger deler på Finn.no til TMD40A. Men finn først årsaken før du bestiller deler. Redigert 16.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Mister du kjølevæske uansett om motoren er i drift eller ikke, eller bare når den er i drift? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Vedr lekkasje. Slik så røret ut som forbinder eksosmanifolden med blokken på min TMD40A. Så ingen feil på utsiden, utenom en forsiktig lekkasje. Er en O-ring der. Den var sliten, men røret var tæret bort inn i blokka. Jeg ville sjekket den. Virker som en svakhet på den motoren. Så som sagt hel og fin ut før jeg demonterte delen. Obs: skru skruene ut veldig forsiktig. Skru ut, skru inn igjen, skru ut litt lengre, skru inn igjen etc. Bruk tid så ikke skruen blir varm. Den ene bilen min skrudde ut veldig lett og med veldig lite motstand, men knakk inne i eksosmanifolden allikevel. Mye ekstra jobb... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 6 hours ago, Grand Banks jr said: Mister du kjølevæske uansett om motoren er i drift eller ikke, eller bare når den er i drift? Mister kun kjøleveske når motor er i drift Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Hei igjen! Da har jeg vært nede i båten, jeg koblet av slange på varmeveksler og kjørte sjøvann rett til eksos. Altså varmeveksler tom. Jeg kjørte motoren opp til 3400 o/min og hvis varmeveksler var lekk så skulle trykket fra feskvannsiden kommet ut av varmeveksler ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 4 hours ago, Grand Banks jr said: Vedr lekkasje. Slik så røret ut som forbinder eksosmanifolden med blokken på min TMD40A. Så ingen feil på utsiden, utenom en forsiktig lekkasje. Er en O-ring der. Den var sliten, men røret var tæret bort inn i blokka. Jeg ville sjekket den. Virker som en svakhet på den motoren. Så som sagt hel og fin ut før jeg demonterte delen. Obs: skru skruene ut veldig forsiktig. Skru ut, skru inn igjen, skru ut litt lengre, skru inn igjen etc. Bruk tid så ikke skruen blir varm. Den ene bilen min skrudde ut veldig lett og med veldig lite motstand, men knakk inne i eksosmanifolden allikevel. Mye ekstra jobb... Den delen du holder kjenner jeg ikke igjen fra min motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Den er veldig anonym. Sitter under turboen. Ikke koplet til turboen. Jeg la ikke merke til den før den lakk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kweelhouse Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Jeg har vel en AQD40A som er ombygd, men det er vel samme på den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.