Jump to content

TMD40A ryker fra veivhusfilter

Kweelhouse

Recommended Posts

Hei!

Motoren min ryker en del ut veivhusfilter ved fullt pådrag. Oppdaget dette ved feilsøking/lekkasje på kjølesystem.

Kan vel ikke si at jeg har hatt lukene oppe før ved full peising, men nå ser jeg det ryker ganske godt fra veivhusfilter.

Motoren er ganske lettstartet og bruker ikke olje, og den ryker heller ikke så mye.

Det kommer ikke røyk fra veivhusfilter fra tomgang til ca 3000 o/min.

Hva mener VP ekspertene om dette?

Det er ganske normalt med litt ånding ved belastning, motoren er vel heller ikke akkurat ny så det tror jeg du skal slappe helt av ift. Kjøleproblem kan komme av vanninntaksslange som suges flat, groing i inntaket, varmeveksler som trenger en rens, dårlig impeller eller rester av en dårlig en som sitter et sted....

Røyk fra veivhusfilteret er ikke uvanlig. Det er derfor det står ved siden av luftinntaket. (Så oljedampen kan gå inn i motoren igjen.) Er det VELDIG mye?

TMD40A (har en slik selv) er kjent for dårlig kjøling i utgangspunktet. Sjøvannet går igjennom impellerpumpe, oljekjøler, varmeveksler (vannkjøler), girkasse, slangene selvfølgelig, og ut. 

Sjekk at slangene er hele inni. På den ene slangen min (mellom oljekjøler og varmeveksler) så er det en påbegynnende indre "bul". Disse "bulene" kan bli ganske store og dermed blokkere vanngjennomstrømningen.

Jeg ville gjort følgende mtp feilsøking:
- Gjør som DieselDahl skriver over.
- Kok termostatene og sjekk at de faktisk åpner på 70 og 76 grader (en av hver)

- Sjekk alle slangene innvendig (jeg har byttet til gjennomsiktig mellom girkasse og eksosbend, så jeg kan se at det strømmer bra.)
- Rens sjøvannskretsen (kan gjøres med Systemrens og sirkulere vann med en pumpe)

- Rens ferskvannskretsen (Systemrens. Ikke ha på for lenge. Jeg fikk ødelagt et alu rør som går mellom blokk og eksosmanifold med to dagers renseperiode. )

Hvis du har gjort dette og problemet vedvarer, så er jeg usikker på hva annet det kan være. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

12 hours ago, Grand Banks jr said:

Røyk fra veivhusfilteret er ikke uvanlig. Det er derfor det står ved siden av luftinntaket. (Så oljedampen kan gå inn i motoren igjen.) Er det VELDIG mye?

TMD40A (har en slik selv) er kjent for dårlig kjøling i utgangspunktet. Sjøvannet går igjennom impellerpumpe, oljekjøler, varmeveksler (vannkjøler), girkasse, slangene selvfølgelig, og ut. 

Sjekk at slangene er hele inni. På den ene slangen min (mellom oljekjøler og varmeveksler) så er det en påbegynnende indre "bul". Disse "bulene" kan bli ganske store og dermed blokkere vanngjennomstrømningen.

Jeg ville gjort følgende mtp feilsøking:
- Gjør som DieselDahl skriver over.
- Kok termostatene og sjekk at de faktisk åpner på 70 og 76 grader (en av hver)

- Sjekk alle slangene innvendig (jeg har byttet til gjennomsiktig mellom girkasse og eksosbend, så jeg kan se at det strømmer bra.)
- Rens sjøvannskretsen (kan gjøres med Systemrens og sirkulere vann med en pumpe)

- Rens ferskvannskretsen (Systemrens. Ikke ha på for lenge. Jeg fikk ødelagt et alu rør som går mellom blokk og eksosmanifold med to dagers renseperiode. )

Hvis du har gjort dette og problemet vedvarer, så er jeg usikker på hva annet det kan være. 

Hei igjen!

Jeg har ikke problemer med høy temperatur så lenge kjøleveskenivå er normalt. Hele sjøvannskretsen er renset.

Det som var problemet; kjøleveske forsvant og jeg tok opp alle lukene i dørken for å observere, fant da lekkasje i en o-ring under termostathuset. Jeg har byttet o-ringen og det er tett nå.

Bekymringen ble stor da jeg så røyken som kom ut veivhusfilteret på full fart, røyken er avtagende  ved redusering og nesten borte ved 3000 o/min

Så bra du fant feilen!

He he. Første gang jeg så røyken fra filteret trodde jeg det var alvorlig! Ble ganske urolig inntil noen her inne fortalte meg at slik er det, og det er normalt. 

All type røyk i motorrommet oppleves skummelt, uansett hvor lite det er...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det sitter en metallpakning mellom turbo og manifoild. Denne har en stor åpning i midten for eksos ut til turbo/turbin i turbo og to mindre åpninger over og under med en gummipakning i for kjøleveske. Der går og ett lite rør i retur fra turbo fram til varmeveksler. Dette er ihvertfall på min tamd 30a. Og er ikke disse motorene ganske like? Er kanskje ikke ladeluftkjøler på tmd40? 

Det ryker en del fra mitt veivhusfilter. Bryr meg ikke så mye om det?

TMD40 har ikke ladeluftkjøler. TAMD40 har det.

Jeg hadde lekkasje i pakningen mellom turbo og eksosmanifold, men der lakk det eksos inn i vannet og ikke andre veien. Jeg tror trykket er alt for høyt i eksosdelen til at vann kan legge inn der. 

Før var det en asbest-pakning der. Den har VP byttet med en stålpakning med gummi rundt vannhullene. Men den holdt ikke tett hos meg. 

Jeg byttet ut den pakningen med en ca 3mm tykk "myk" pakning som må skjæres til selv. Det var en slik pakning som kan brukes på eksosmanifolder og i eksosanlegget på biler. Koster rundt 5000 kr / m2. Så jeg betalte ca 140 kr for 15 x 15 cm. Den holder tett!

Steder du kan miste kjølevæske (i alle fall i TMD40A):
- varmeveksler (innsatsen)
- toppakning
- sprekk i toppen
- pakning mellom topp og eksosmanifold (mange små)
- i eksosmanifold (den tærer i stykker)
- i pakning mellom eksosmanifold og turbo
- i pakning mellom eksosmanifold og alu-rør som går til toppen
- i pakning (o-ring) mellom alu-rør og toppen
- selve alu-røret kan være tæret, og da lekker det bakerst på motoren (mot girkassen)
- i toppen av turbo (går et lite rør derfra til termostathuset)

Regner med du har tatt standardsjekken for alle 30 og 40 motorene vedr. innsats i varmeveksler?

Åpne lokket på toppen og start.

På tomgang skal nivået holde seg omtrentlig i ro. Stiger det for å renne over har du mest sannsynlig en lekkasje i rørene.

Skriver "mest sannsynlig" da folk kobler jo alt mulig innpå den kretsen og på de mest merkelige måter så det finnes dessverre ikke en regel uten unntak....

Den testen burde vært tatt regelmessig for å forebygge større utgifter. Har sett flere som har kjørt med lekkasje i årevis og ble ikke oppdaget før varmevekslerhuset var opptært.

Trykket i varmeveksleren holder nivået sånn omtrentlig i ro. Kan kanskje sees ved at fargen på kjølevæsken blir lysere.. Ja utvannet.

Redigert av Gudrun (see edit history)
8 minutes ago, Gudrun said:

Regner med du har tatt standardsjekken for alle 30 og 40 motorene vedr. innsats i varmeveksler?

Åpne lokket på toppen og start.

På tomgang skal nivået holde seg omtrentlig i ro. Stiger det for å renne over har du mest sannsynlig en lekkasje i rørene.

Skriver "mest sannsynlig" da folk kobler jo alt mulig innpå den kretsen og på de mest merkelige måter så det finnes dessverre ikke en regel uten unntak....

Nei, dette har jeg ikke gjort. Du skriver lekkasje i rørene, da mener du varmeveksler?

Ja et eller flere av rørene i kjølerinnsatsen har begynt å lekke.

Var ganske utbredt på nevnte motorer for en god del år siden og man skal ikke se bort ifra at de som ble byttet er nå i ferd med å ha nådd tid for skifte. Ingenting varer som kjent evig.

Men nå skal ikke jeg ødelegge ferien for deg, bare en tanke som slo meg.  Tar ikke mange minuttene å sjekke ut.

La oss håpe det ikke er innsatsen som er problemet..:pray:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Vet ikke. Men innsatsen koster ca 11000 for 10 år siden. Har kvittering på bytte av min.

Det er et firma i Grenland som har spesialisert seg på å fikse slike innsatser også. Samt stadig folk som selger deler på Finn.no til TMD40A. 

Men finn først årsaken før du bestiller deler.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Vedr lekkasje. Slik så røret ut som forbinder eksosmanifolden med blokken på min TMD40A. Så ingen feil på utsiden, utenom en forsiktig lekkasje. 

Er en O-ring der. Den var sliten, men røret var tæret bort inn i blokka. 

Jeg ville sjekket den. Virker som en svakhet på den motoren. Så som sagt hel og fin ut før jeg demonterte delen. 

Obs: skru skruene ut veldig forsiktig. Skru ut, skru inn igjen, skru ut litt lengre, skru inn igjen etc. Bruk tid så ikke skruen blir varm. Den ene bilen min skrudde ut veldig lett og med veldig lite motstand, men knakk inne i eksosmanifolden allikevel. Mye ekstra jobb...

15291601673982912645778600650919.jpg

4 hours ago, Grand Banks jr said:

Vedr lekkasje. Slik så røret ut som forbinder eksosmanifolden med blokken på min TMD40A. Så ingen feil på utsiden, utenom en forsiktig lekkasje. 

Er en O-ring der. Den var sliten, men røret var tæret bort inn i blokka. 

Jeg ville sjekket den. Virker som en svakhet på den motoren. Så som sagt hel og fin ut før jeg demonterte delen. 

Obs: skru skruene ut veldig forsiktig. Skru ut, skru inn igjen, skru ut litt lengre, skru inn igjen etc. Bruk tid så ikke skruen blir varm. Den ene bilen min skrudde ut veldig lett og med veldig lite motstand, men knakk inne i eksosmanifolden allikevel. Mye ekstra jobb...

15291601673982912645778600650919.jpg

Den delen du holder kjenner jeg ikke igjen fra min motor..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...