Jump to content

Skifte eksosbend Mercruiser 4,2 D-tronic i Nord-dan 7800(780)


ansgar

Recommended Posts

Hei, eksobendet må skiftes på min Nor-Dan 7800 (780). Har en mercruiser 4,2 D-tronic 250 HK med bravo 3 drev.  

 

Er det noen som har gjort dette tidligere og vet om det er mulig å få til når båten ligger på sjøen? for meg ser det ut som muffen mellom eksosbend og drev ligger akkurat i vannlinjen.

 

På forhånd takk

 

Link to post
Share on other sites

Du må nok måle selv og se hvor vannlinjen ligger. Det finnes vel noen kreative måter å få båten litt høyere i hekken på.

Noe du kan blåse opp under badeplattformen f.eks. :saint:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det gikk greit. målte med laser. og satt noen 20liters vannkanner i bauen på båten. Hvis noen andre skal gjøre det med samme båt må dere være obs på at det må kuttes i glassfiberen med siden av bendet for å få plass til det. Det nye er litt større. 

Link to post
Share on other sites

Står det så nært noe av glassfiber at det må kuttes altså?

Det er vel pga. den nye slangen som peker bakover/oppover da?

 

Interessant å se den nye varianten. Er det et støttestag som går ned der?

Dette er vel den utgaven som er på QSD-motorene.

 

Tekst fra Ravns Garage:

 

"Ombygningssett fra gammel til ny type eksosbend. Alle nødvendige deler for ombygning følger med. Erstatter gammel type bend som er utgått (se bilder for montering og målskisser). Alle innfestninger har samme plassering, men byggemål avviker noe. Originalmontert på nyere motorer."

 

 

 

 

nyriser1660778-5.png

nyriser1660778-9.png

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bredden på bendet er større mot styrbord side. Det gamle hadde et par mm klaring mot glassfiberen, Det nye var ca 10 mm bredere i toppen. 

 

Støttestaget fulgte også med, har ikke enda klart å finne ut hvor det skal festes. Finne ingen plass på motoren hvor det skal festes. Klarer heller ikke å finne noen tegning over hvor det skal festes. 

 

Redigert, ser på bildet du har lagt ut hvor det skal festes. 

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støttestaget er nok beregnet på nyere QSD-motorer. Kanskje et ekstra gjenget hull på et passende sted.

Ser i delekatalogen at QSD-motorene ble levert med enten det gamle eller det nye eksosbendet.

 

I QSD-manualen fra 2007 står det gamle eksosbendet.

 

 

qsd1.jpg

qsd2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her ser man tydelig hvor staget er festet. Men det er jo betydelig kortere på bildet enn på tegningene.

 

 

staget.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Et av bildene lengre opp var QSD 2,8 men her er QSD 4,2.

Startmotoren er flyttet over ja, og den ser mindre ut enn på svartmotoren, men det kan jo være et synsbedrag.

 

qsd1.jpg

qsd2.jpg

 

Her en god gammel 220 hk svartmotor fra en gang på 90-tallet. Ser ut som de glemte kjølinga, impellerdekselet er iallefall på:

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det staget er nok laget til QSD--motorene.

Som vi ser under er svinhgjulskåpen relativt forskjellig på svart og hvit motor, også bortsett fra plasseringen av startmotoren.

På QSD benyttes de festehullene til bakre motorlabber på motorer med girkasse.

Mens på de svarte motorene er bakre motorlabber festet på girkassen isteden.

 

Visstnok samme sak ved bruk av mellomaksling mellom motor og drev ved framflyttet motor.

Svarte motorer får da bakre motorlabber festet til en egen adapterplate bak på svinghjulskåpen, istedenfor det vanlige skjoldet som er skrudd fast i transom. Mens QSD kan bruke festene i svinghjulskåpen.

 

 

flywheelhousing-es.jpg

flywheelhousingqsd.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

€1.000 for den rustfrie utgaven, + mva

Hadde vært flott, hvis gjennomstrømmingen er lik eller bedre enn original da.

 

https://marineparts.ie/engine-parts/mercruiser/exhaust-system/manifolds-and-risers-mercruiser/exhaust-elbows-mercruiser/exhaust-elbow-stainless-steel-en/

 

elbow.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...