ansgar Startet 9.Juni.2018 Del på Facebook Startet 9.Juni.2018 Hei, eksobendet må skiftes på min Nor-Dan 7800 (780). Har en mercruiser 4,2 D-tronic 250 HK med bravo 3 drev. Er det noen som har gjort dette tidligere og vet om det er mulig å få til når båten ligger på sjøen? for meg ser det ut som muffen mellom eksosbend og drev ligger akkurat i vannlinjen. På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Du må nok måle selv og se hvor vannlinjen ligger. Det finnes vel noen kreative måter å få båten litt høyere i hekken på. Noe du kan blåse opp under badeplattformen f.eks. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Det gikk greit. målte med laser. og satt noen 20liters vannkanner i bauen på båten. Hvis noen andre skal gjøre det med samme båt må dere være obs på at det må kuttes i glassfiberen med siden av bendet for å få plass til det. Det nye er litt større. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Står det så nært noe av glassfiber at det må kuttes altså? Det er vel pga. den nye slangen som peker bakover/oppover da? Interessant å se den nye varianten. Er det et støttestag som går ned der? Dette er vel den utgaven som er på QSD-motorene. Tekst fra Ravns Garage: "Ombygningssett fra gammel til ny type eksosbend. Alle nødvendige deler for ombygning følger med. Erstatter gammel type bend som er utgått (se bilder for montering og målskisser). Alle innfestninger har samme plassering, men byggemål avviker noe. Originalmontert på nyere motorer." Redigert 14.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Bredden på bendet er større mot styrbord side. Det gamle hadde et par mm klaring mot glassfiberen, Det nye var ca 10 mm bredere i toppen. Støttestaget fulgte også med, har ikke enda klart å finne ut hvor det skal festes. Finne ingen plass på motoren hvor det skal festes. Klarer heller ikke å finne noen tegning over hvor det skal festes. Redigert, ser på bildet du har lagt ut hvor det skal festes. Redigert 14.Juni.2018 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Støttestaget er nok beregnet på nyere QSD-motorer. Kanskje et ekstra gjenget hull på et passende sted. Ser i delekatalogen at QSD-motorene ble levert med enten det gamle eller det nye eksosbendet. I QSD-manualen fra 2007 står det gamle eksosbendet. Redigert 14.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Det er ingen hull der som staget ender mot motoren. Forhandleren i stavanger sa det var viktig å feste staget. Får høre med han om det er ulike stag tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Her ser man tydelig hvor staget er festet. Men det er jo betydelig kortere på bildet enn på tegningene. Redigert 15.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Det finnes faktisk også i syrefast, har funnet to varianter og prisnivåer (men samme varenr.) https://www.marinepartsdenmark.dk/reservedele/indenbords/mercruiser/motordelar/produkter/udstodnings-rorknae-rst-mercruiser-qsd-2-8-4-2-dsd-2-8-4-2-sed3092900/ https://www.ebay.com/itm/Stainless-steel-exhaust-elbow-replacing-805265A1-QSD-2-8-4-2-DSD-2-8-4-2-/131931743847 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 På min svarte motor er lander staget mot der starteren går mot svinghjulet. Skal få tatt et bilde i morgen. Ser ut fra bildene her at den hvite typen motor har startmotoren på motsatt side Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Et av bildene lengre opp var QSD 2,8 men her er QSD 4,2. Startmotoren er flyttet over ja, og den ser mindre ut enn på svartmotoren, men det kan jo være et synsbedrag. Her en god gammel 220 hk svartmotor fra en gang på 90-tallet. Ser ut som de glemte kjølinga, impellerdekselet er iallefall på: Redigert 15.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Her er bilder av staget montert på bendet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 (redigert) Ja det staget er nok laget til QSD--motorene. Som vi ser under er svinhgjulskåpen relativt forskjellig på svart og hvit motor, også bortsett fra plasseringen av startmotoren. På QSD benyttes de festehullene til bakre motorlabber på motorer med girkasse. Mens på de svarte motorene er bakre motorlabber festet på girkassen isteden. Visstnok samme sak ved bruk av mellomaksling mellom motor og drev ved framflyttet motor. Svarte motorer får da bakre motorlabber festet til en egen adapterplate bak på svinghjulskåpen, istedenfor det vanlige skjoldet som er skrudd fast i transom. Mens QSD kan bruke festene i svinghjulskåpen. Redigert 17.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) €1.000 for den rustfrie utgaven, + mva Hadde vært flott, hvis gjennomstrømmingen er lik eller bedre enn original da. https://marineparts.ie/engine-parts/mercruiser/exhaust-system/manifolds-and-risers-mercruiser/exhaust-elbows-mercruiser/exhaust-elbow-stainless-steel-en/ Redigert 12.September.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
marius Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Byttet bend på samme motor nå i vår men fikk heller ikke staget til å passe noe sted. Derfor laget jeg et nytt stag som jeg fikk festet godt. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 Har du noen bilde av hvor du festet det nye staget? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.