Jomes Startet 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2018 (redigert) Motoren er en british leyland 2,52 Liter . kabel fra dynamo som går til lade lampe var ikke koblet til ladalampa. Men når det gjelder ladalampa, skal den fra dynamo til lampa kobles på der på lampa det står 12 volt?? Og det andre punktet fra ladelampe, hvor skal den kabel gå? til tenningslås eller til batteri ? På skillebryter jeg kjøpt...er brytere ferdig koblet mot hverandre. Men hver bryter har to punkter jeg kan koble som feks de som er merket D og B. Kan jeg sette startbatteri til pol B og og forbruk til D ? og så er det en sort kabel som skal til jord, men den oransje ledning som er merket LED,,skal til pluss ??? Håper på et svar :) Redigert 10.Juni.2018 av Jomes tilføyet (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Dinamo Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Eg gjer eit forsøk: Ein ladelampe MÅ vera gammeldags lyspære rundt 2 watt. LED duger ikkje. Ledning frå dynamo til ladelampe og ledning frå ladelampe til tenningsnøkkel. Når so du snakker om Leyland motor, so antar eg at du har ei tilkobling som heiter IGN på tenningsnøkkelen. Når det so gjeld ladelampen, er den so befriande enkel at den skal tilkoblast to ledninger, uten å bry seg om hvilken som er koblet her eller der. Akkurat denne virker uansett. Når det so kjem til dette batteribryterpanelet - eg tok meg bryet med å leita etter koblingsskjema på BEP si nettside, og det eg fann er neppe heilt komplett. Dog burde der vera eit skjema med den "klumpen", scanna den og legg den ut her hvis der er meir spørsmål. Det eg fann er at motoren (dynamo og starter) skal koblast til B forbruk (til sikringsboks) skal på D Startbatteri skal på A og forbruksbatteri på C. Og so er der ein tynn ledning som skal frå VSR til minus. Men der er to andre tynne ledninger i denne VSR-en og dei er det ikkje gjort greie for. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Takk for svar. Så du mener kabel fra dynamo skal til LADE pære og fra LADE pære til ign på tenningslås? Hvis det da ikke står ign, hvordan finne ut hva som er ign? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
janet Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 hva som er IGN; vri nøkkel 1 posisjon, den plinten som blir strømførende da er IGN Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Jomes Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Takk igjen. Min tenningsnøkkel fungerer følgende. Vrir jeg til venstre gløder den. Vrir jeg ett hakk til høyre lyser lampene og klokker slår seg på. Vrir jeg enda et hakk starter den. Hvilken posisjon mener du jeg skal vri til? Mener du 1 hakk til venstre til lamper og instrumenter får strøm ?? Og så måle hvor da er strøm, deretter koble fra LADE lampe og dit?? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Ja! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jomes Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Tusen takk. Da prøver jeg i kveldinga . Er det foressten andre kabler koblet til ign ? Eventuelt hvilke ? Redigert 10.Juni.2018 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
janet Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 noen har fuelpumpe koplet dit i tillegg til alle instrumenter etc noen har motorcomputer koplet til IGN (også strøm til dysekontroll på common rail motorer) det varierer en god del hva folk velger å mate fra IGN Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Og har du elektrisk stopp av motor, er den også koblet dit, gjerne via et relè. Og altså, ting du vil ha strøm til kun når motoren går, tenning er på. Redigert 10.Juni.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
YngveKL Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 2 hours ago, Jomes said: Takk igjen. Min tenningsnøkkel fungerer følgende. Vrir jeg til venstre gløder den. Vrir jeg ett hakk til høyre lyser lampene og klokker slår seg på. Vrir jeg enda et hakk starter den. Hvilken posisjon mener du jeg skal vri til? Mener du 1 hakk til venstre til lamper og instrumenter får strøm ?? Og så måle hvor da er strøm, deretter koble fra LADE lampe og dit?? Du mener vel egentlig ett hakk til høyre.... venstre var vel glødinga...? Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 YngveKL skrev for 1 time siden: Du mener vel egentlig ett hakk til høyre.... venstre var vel glødinga...? Ja beklager. Venstre glødingen . Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Hei. tenkte komme med en oppdatering Da har jeg fått byttet skillebryter og koblet ladelampe. Det jeg så på den gamle skillebryteren, var at dynamo og starter var koblet til pluss på forbruksbatterier sammens med kabler til sikringer/forbrukere. Jeg har tidligere fått ødelagt plottere som plutselig har sluttet virke ved å bruke 12 volt fra forbruk via forbuk under drift. Kan det komme av dette el opplegget som har vært ?? eventuelt hvorfor ? Etter å ha byttet til skillebryter på bildet ovenfor har ladespenningen falt fra 14,4 volt til 14.2 er dette normalt ? og hvorfor ? Håper på svar avsluttningsvis, og takker foreløpig for all hjelp. :) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
janet Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 fall i ladespenning virker litt merkelig, hvor måler du ladespenningen? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Jeg målte rett på batteriene. Da dog på minimal tomgang. . Kan det være mulig skillerelet ikke slipper gjennom mere strøm enn 14.2 ? Redigert 12.Juni.2018 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Så liten forskjell på ladespenning trenger ikke bety noe. Skal ikke mere til enn at batteri er ørlite mere utladet enn dagen før eller at noe forbruk står på. Min gir også 14,4 men slår jeg på kjøleskap faller den til 14,1 for så og stige til 14,3 etter en halvtimes tid. Men at plottere har vært tilkoblet samme batteri som brukes til start er ikke bra. Spenning kan droppe helt ned i under 9 volt under start og hvis plotter da står på kan det være årsak til at plotter sier takk for seg. Den gule ledning på bryterpanel kan skjøtes og forlenges til førerplass. Her kan den kobles til et diodelys og den vil da lyse så lenge laderele er innkoblet. Den tynne røde som går i en loop kan klippes og forlenges opp til nøkkel. Da vil releet være avslått så lenge nøkkel er av uansett spenning. Så bare la de to være som de er inntil du er sikker på om du vil bruke de. Er nemlig ikke helt sikker selv. Hvordan gikk det med tempmåler og turteller? Så du hadde litt problemer med dem i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Hei. Ja har problemer med turteller fortsatt. Kan ikke begripe hvorfor den løper løpsk. Når jeg starter båten selv på lavt turtall går nåla til ca 3000 omdreininger. Så virker det som den stabiliserer seg til neste gang jeg forandrer pådraget. Det virker som om noen koblinger mangler. Jeg fant en løs jordledning i bunn på båten, som jeg mistenkte kanskje kunne være til starter. Men da hadde vel starter ikke virket uten jord? Pr nå er det 3 kabler til/ fra starter. 1 til tenning, 1 fra dynamo..og en tynn brun som også er pluss. Jeg koblet fra turteller på motor så nå ligger den død. Ser slik ut på motor..bildet. under disse prøvde jeg ta bilder av starter og kabler Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Starteren virker ikke uten jording nei, så den løse ledningen har nok ikke noe med selve starteren og gjøre siden den fungerer. Men instrumenter virker heller ikke uten jording så der kan jo være noe. Det vil si en tempmåler flyr til topps hvis ikke jording er tilkoblet. Derfor jeg spurte etter om tempmåler virket , så fint om du svarer på det. Og ikke utenkelig at turteller også går altfor høyt om den mangler jording. Men du bør jo være sikker på at den løse ledningen virkelig er minus og ikke pluss. Kan godt være den som skal kobles til motorblokka for og gi minus til instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Hei igjen temp måler virker...dieselmåler virker...oljetrykk virker...amp meter virker. Bare turteller som løper løpsk Kommer fra båten nå. Skulle starte opp motor. Vridde da på start bat bryter...da ville den ikke. Jeg måtte slå på forbruksmateriell og den gule bryteren på skillebrytern. Jeg koblet nøyaktig slik som beskrevet i innlegg over. Mulig det skal være sånn. . Redigert 12.Juni.2018 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Du har nok koblet feil, men hvordan få det riktig er ikke enkelt uten og være til stede i båten. Det skal i hvert fall ikke være slik du forklarer nå. Du har jo koblingsskjema til det nye panelet så der trengs vel ikke mer forklaring enn det som er gitt. Jeg er redd det er opplegget i båten du feiltolker og det er ikke lett og gi hjelp til når man ikke er der. Turteller kan det være et lite håp for. Sjekk først at den har nødvendig pluss og minustilkobling. Hjelper ikke det så løsner du kontramutteren på giveren. Giveren er på øverste bildet. Skru så giveren litt ut. Start motor og skru giver svært forsiktig inn igjen inntil du kjenner en ørliten og svak vibrasjon i den. Skru så 1/6 omdreining ut igjen og lås den fast med kontramutter. Koble nå til ledninger og prøv den. Den er svært følsom på avstanden og kan ha endret seg. Den kan jo være ødelagt også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.