Krimart Startet 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2018 Jeg skal i gang med en del innendørs glassfiberarbeid, og lurer da på å investere i en riktig god eksesentersliper med avsug til støvsuger og som kan matche vinkellsiper med flapdisk m.h.t . effektiv materialavvirkning. Jeg vil helst ikke måtte gjøre jobben med vinkelsliper pga inneklimaet, men den billig- eksentersliperen jeg har er helt ubruklig for annet enn finnish. Samtidig er jeg trolig ikke klar for å investere mer enn rundt 2000, så Festool o.l er nok uttafor, men måmansåmåman. Noen tips? Hva skal man se etter? Mange Watt? Høyt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Jeg har en Metabo SXE 450 (nærmeste jeg finner online ihvertfall) som har fungert like bra i nesten ti år nå. Den har trinnløst regulering av turtall, og jeg bruker den 90% på laveste hastighet på glasfiber og bruker knappen oppå (som skrur på "full fres") på hardere ting og kanter som stikker opp. Jeg har den koblet til en Biltema industristøvsuger, og det er helt greit til det meste med 40K. Støvsugeren må jo renses ganske ofte, så det optimale er kanskje et mellomfilter før filteret inne i støvsugeren. Personlig skulle jeg gjerne hatt kraften til en vinkelsliper men nedgiret til eksentersliperturtall eller lavere. Gi meg en 10 kilo tung eksentersliper med 120 omdreininger i minuttet (uansett belastning) heller enn 20000 omdreininger, så slipper man alt svevestøvet :) Redigert 10.Juni.2018 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Komodo Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Er du sikker på at eksentersliper er det rette for effektiv avvirkning? Nå har jo jeg produsert et par hundre kilo slipestøv på prosjektet mitt, men det med støvsuger på verktøyet er noe jeg ikke har lagt god nok vekt på fra starten av. Som jeg også nevnte i tråden min har jeg med hell brukt Biltema sin båndsliper med støvsuger på. Det gir lite støv i rommet, og den avvirker effektivt. Groveste bånd på BT er 60 korning, men det er gode bånd som holder ganske lenge. Jeg bruker en industristøvsuger fra Kärcher, og den må jeg si er verd sin vekt i gull! Det tok en stund før jeg skjønte at man måtte ha pose i den , så i begynnelsen slet jeg med at hepa-filteret ble fort tett. Men med pose i blir det nesten ikke støv i filteret. En annen ting er at den er godt konstruert, så man kan bruke den til posen er nesten helt full uten at effekten blir dårlig. Tipper vekten da er oppe i ca 10 kg hardpakket støv. Det jeg savner med støvsugeren er å kunne skru ned turtallet/effekten til bruk på småverktøy, f.eks. plansliper og nesesliper. Ellers er min erfaring at jo grovere slipeverktøy man bruker, jo større partikler får man og mindre finkornet støv. Rasprondell eller grov diamantskive på vinkelsliper avvirker utrolig effektivt, og lager ikke de minste støvkornene. Jeg har også brukt 9" vinkelsliper med rondell og papir med 16 korning. Det er et verktøy som gjør vei i vellinga! Et tips kan også være disse to hånds poleringsmaskinene fra f.eks. BT. De kan du skru ned hastigheten på. Setter du på en stor flapdisk, eller gummirondell med 16 korning er du fort ferdig. Kanskje det går an å stripse fast støvsugerslangen der støvspruten står? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Krimart, har du vurdert trykkluft......... da jeg drev med en Maxi 77 på 80-tallet, forbruket jeg to elektriske verktøy..... da jeg jobbet med dette, da hadde vi bare luftdrevne verktøy! jeg har ikke det, ikke ens en kompressor........men skulle jeg ta meg an ett nytt prosjekt, skulle jeg vurdert dette ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
WithVital Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (Rettelse: Metabo SXE 425 er det jeg har) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Jakob T Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Bosch trinnløs vinkelsliper med støv skjerm,eller den storste eksentersliperen som har eksentrisk og roterende sliping Vinkelsliper GWS 15-125 CIEX Eksentersliper GEX 150 TURBO PROFF Litt dyrt,men vert det Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Takk for svar! @Komodo Joda, vinkelsliper med flapdisk er det jeg foretrekker, men som sagt ser jeg ikke helt lyst på å sitte inne i en trang boks og slipe med en slik, kanskje støvsugeren kan stripses fast som du sier, men det beste ville vel være å kunne suge det bort direkte fra slipesonen? Jeg har jo sett på diverse youtube- videoer der de bruker eksentersliper så helt håpløst kan det da ikke være? @Gunga Din har tenkt på luft, og hadde jeg hatt mitt eget veksted med god plass til båten så... men båten står p.t. i hagen til en bekjent i påvente av å få plassert den på opplagsplassen til høsten så synes det blir litt for mye mekk å dra rundt på en kompressor. @WithVital: ja den står på listen. har du erfaring med glassfibersliping? Jeg har ganske mye som må skråslipes for å laminere. Skal sette inn nye vinduer og reparere et felt med delaminering grunnet skade ved opplag. Skal i samme slange laminere på noen forsterkningsribber. Redigert 10.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) Krimart skrev 8 minutter siden: @WithVital: ja den står på listen. har du erfaring med glassfibersliping? Jeg har ganske mye som må skråslipes for å laminere Jeg har en del erfaring med glassfibersliping vil jeg si. Hvis slikt måles i produsert glassfiberstøv, tenker jeg at jeg er oppe i mellom 50 og 100 liter. Tror nok Komodo slår meg ;) Jeg støtter alle i at vinkelsliper med flapdisk eller metallrasp er mye kjappere, og for å forme / kappe glassfiber eller fjerne bunnstoff og gelcoat bruker jeg det først og eksentersliper til slutt. Hva skal du skråslipe? Er det radius rundt hull for reparasjon? I så fall kan vinkelsliper fort bli litt for brutalt etter min smak, og jeg hadde nok bitt i noen sure kameler og lagt ned tid med eksentersliper og 40K. Du får bra bitt ved å bruke kraft på en side av eksentersliperen eller holde den på skrå. Var det ikke en tråd her et sted med en som hadde et veldig fint avtrekk på en vinkelsliper? Barrelback-tråden kanskje? Redigert 10.Juni.2018 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Krimart Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) 16 minutes ago, WithVital said: Jeg har en del erfaring med glassfibersliping vil jeg si. Hvis slikt måles i produsert glassfiberstøv, tenker jeg at jeg er oppe i mellom 50 og 100 liter. Tror nok Komodo slår meg ;) Jeg støtter alle i at vinkelsliper med flapdisk eller metallrasp er mye kjappere, og for å forme / kappe glassfiber eller fjerne bunnstoff og gelcoat bruker jeg det først og eksentersliper til slutt. Hva skal du skråslipe? Er det radius rundt hull for reparasjon? I så fall kan vinkelsliper fort bli litt for brutalt etter min smak, og jeg hadde nok bitt i noen sure kameler og lagt ned tid med eksentersliper og 40K. Du får bra bitt ved å bruke kraft på en side av eksentersliperen eller holde den på skrå. Jeg har i dag lexanvinduer, jeg skal bytte til portlights med alu-ramme som kan åpnes. Må da laminere igjen dagens vindusåpning, så hele veien rundt dagens vinduer må skråslipes. Skal også lamninere på noen forsterkningsribber under fordekket. Videre skal jeg også i gang med denne jobben: Redigert 10.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Et annet problem er at det nesten ikke er elektrisk verktøy som tåler glassfiber støv over tid. Har selv tatt livet av mye fint verktøy selv om det blåses rent etter bruk. Da er luftverktøy å foretrekke, men det støver jo mest inne i tette rom. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Knude skrev 21 minutter siden: Et annet problem er at det nesten ikke er elektrisk verktøy som tåler glassfiber støv over tid. Har selv tatt livet av mye fint verktøy selv om det blåses rent etter bruk. Og nettopp derfor bruker jeg båndsliperen fra BT på glassfiber, ikke konas råflotte Dewalt båndsliper til fem lapper. Da tror jeg at jeg hadde fått steikepanna i bakhue Rimelige vinkelslipere fra BT kan også fungere greit i stedet for å ta livet av dyre Bosh slipere, men ikke kjøp denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Vinkelslip/Vinkelsliper-125-A-2000020964/ , Kjøp heller denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Vinkelslip/Vinkelsliper-AG-125P2-2000040128/ Hvis du virkelig skal fjerne laminat og coat er denne diamantskiva utrolig effektiv: http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=24514 Sammen med støvskjermen som @Jakob T beskriver tror jeg du har et winning team. Ser i linken at den er veldig dyr. Jeg kjøpte min på Ahlsell (gamle Proffpartner i Fredrikstad), og betalte langt mindre for den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Den trinnløse sliperen er utrolig bra,da sliping med lav omderining kaster lite støv.Med lav hastighet kaster den lite støv,og ein sliper nermest like godt med lav hastighet,samt ein unngår varmgang Med lav omdreining går det meste av støvet i støvsugeren,i stedet for i omgivelsene.Vinkelsliperen er fakstisk holdbar,samme er eksenteren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Ja, så lenge du klarer å suge vekk det meste av støvet så vil jo vinkelsliperen leve et greit liv. Den støvskjermen ser jo helt gull ut Et billig alternativ til en Bosch med justerbar hastighet er jo som jeg nevnte billige poleringsmaskiner. Selvsagt ikke like bra, men jeg har også brukt det med hell. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Jeg har en Bosch Gex 150 Turbo, og hatt denne i mange år. Den begynner å bli sliten(brukt i ganske mange hundre timer, utelukkende på glassfiberarbeid). Med støvsuger montert støver den svært lite, og den har en turbo funksjon som gir en fantastisk avvirkning av materiale som ingen annen maskin jeg har prøvd har vært i nærheten av. Riktignok sluttet denne funksjonen å fungere etter noen år med svært hard bruk, men den fungerer fortsatt som en normal eksentersliper i dag. Men om du skal bruke denne mange timer sammenhengende dager i strekk, så anbefaler jeg vibrasjonsdempende hansker. Pådro meg selv vibrasjonsskader etter veldig uvettig bruk av denne maskinen. Husk at slikt vibrerende verktøy ikke skal brukes for lenge om gangen. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Krimart Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Takk for tips @Fortego. Støv, støy og vibrasjon, ikke veldig "helsebringende" og når man som sagt sitter inne i en liten boks.... Men heldigvis er det ikke snakk om timesvis med arbeid. Velger jeg å bruke vinkelsliper er jeg trolig ferdig i løpet av 2-3 timer. Kanskje doble det med en ekssentersliper? . @Komodo jeg har også en båndsliper, husker ikke helt merket, men en billig Jula eller BT -sak. Men har aldri blitt helt venner med den. Sliter med å justere den så ikke båndet dras skjevt, synes dessuten den blir litt uhåndterlig. Med båndsliper er det dessuten lett å få kanter. Redigert 11.Juni.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Jeg har denne samt tilkobling til støvsuger: http://www.dewalt.no/powertools/productdetails/catno/DW443/ (Graver godt når man skråstiller, men da er det jo naturlig nok lite som suges opp.) Tror jeg kjøpte den hos Pinderup i Oslo, og papirene kjøper jeg også der i store kvanta. Redigert 11.Juni.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Da ble det Bosch eksentersliper pex 400a til ca 1000-lappen, hadde ikke råd til noe annet p.t. og med potensiell ødeleggende støv er det vel greit. Så da blir det nok vinkelsliper for de tyngste jobbene. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Dewalt eksentersliper funker bra med støvsuger, det blir svært lite støv. Men er veldig lite effektivt sammenlignet med vinkelsliper med flapdisk, som igjen produserer enorme mengder støv. Som flere her har påpekt er en båndsliper med støvsuger tilkoblet et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Liten oppdatering. Eksentersliperen jeg valgte å kjøpe, Bosch PEX 400a er betydelig bedre en det andre rælet jeg har hatt for finnish, men for de grove jobbene fungerer det slett ikke. Det var dessuten en del bryderi å få med seg støvsugerslangen rundt i en liten båt. Fasit ble at vinkesliper med en slik: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/tungstenslipeskive-244010/ fungerer best for de grove jobbene, og flapdisk og grovrengjører for noe finere arbeid. Men må leve med mengder av støv da.... helmaske, hørselvern og hel støvdress... kjekt i sommervarmen... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Da har du gjort omtrent samme erfaring som meg Skiva du linker til er meget effektivt, og som en bonus så river den opp større fragmenter av glassfiber, som gjør at du får mindre av det helt fine og farligste (og mest plagsomme) støvet. Ps: Den skiva som jeg linket til i et tidligere innlegg er enda råere om man skal fjerne mye. Det er rene høvelen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjelli Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Bruk en vifte og slange, og la viften suge ut luften, da blir det ikke så gale, men kanskje værre for naboene.. Brukte 12v motorrom vifter og slange da jeg slipte mye. Fungerte veldig greit med undertrykk. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Komodo skrev for 12 timer siden: ..... Ps: Den skiva som jeg linket til i et tidligere innlegg er enda råere om man skal fjerne mye. Det er rene høvelen. Biltema har også en variant av slik diamantskive, litt smalere område med diamanter. Jeg han brukt en slik mye på betong, for å justere høyde på stableblokker osv, utrolig effektv på det også. Men støver gjør den på betong også... Ikke testet den på glassfiber. Truls Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Hmm, har ikke sett slike skiver på BT. Har du en link? Det var forøvrig til betong jeg kjøpte den skiva. Brukte den for å slipe garasjegulvet før jeg skulle male med epoxymaling. Skal love deg at det støvet ja Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 14 hours ago, Kjelli said: Bruk en vifte og slange, og la viften suge ut luften, da blir det ikke så gale, men kanskje værre for naboene.. Brukte 12v motorrom vifter og slange da jeg slipte mye. Fungerte veldig greit med undertrykk. Jeg lot støvsugeren stå på, med munnstykket nær der slipestøvet sprutet. Det hjalp litt. Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Har holdt på med å eksperimentere litt med en støv-syklon - som skiller støv fra luft på vei inn i støvsugeren. Kjøpte en billig dings på ebay, og et par bøtter på Jula. Det ser ut til at dette funker veldig bra, og støvet holder seg i den første bøtta, og ikke i støvsugerfilteret. Se bilder. Kanskje noe som er av interesse for noen som produserer mye støv. Prinsippet er enkelt, støvet holder seg langs kanten av syklonen, og lufta går opp i midten... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.