Fenrir Startet 11.Juni.2018 Del på Facebook Startet 11.Juni.2018 Jeg har en HB620 Hortensnekka hvor det er satt inn en Vetus motor på 33 hk. Med den propellen som nå står på båten gjør den 7 knop ved ca.3000 omdreininger, som er mest behagelig marsgange på motoren. Ønsket mitt er å få en marsfart på 10 - 12 konop med samme turtall på motoren, men jeg vet lite om propellteknikk og lurer på om her er noen som har litt mer kunnskap på dette området enn jeg har. Noen som har erfaring med dette? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Propell størrelse". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 marsj på 12 knop er muligens litt optimistisk.. googla båten og fant at den er ganske flat i hekken slik at den kan slippe vannet. slik at mer enn 7 burde være oppnåelig... For å få de beste propellrådene, så bør du helst ha tilgang på utveksling i giret , samt nåværende propelltype, stigning og diameter, samt toppturtallet du får Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kweelhouse Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Hei! Er ikke 3000 o/min max turtallet på motoren din? M4.35 M-line serie 4 sylindret, 33 Ahk, 3000 o/min. M4.45 M-line serie 4 sylindret, 42 Ahk, 3000 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
Fenrir Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Det kan nok stemme - jeg kjører den sjelden over 2800 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
Fenrir Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 ivar skrev On 11.06.2018 at 15.46: marsj på 12 knop er muligens litt optimistisk.. googla båten og fant at den er ganske flat i hekken slik at den kan slippe vannet. slik at mer enn 7 burde være oppnåelig... For å få de beste propellrådene, så bør du helst ha tilgang på utveksling i giret , samt nåværende propelltype, stigning og diameter, samt toppturtallet du får Takk for svaret - skal sjekke dette og kontakte en leverandør av propeller og ta det derifra. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.