Morten33 Startet 11.Juni.2018 Del på Facebook Startet 11.Juni.2018 Hei Er helt ny når det gjelder båt, og har kjøpt ei Grimsøy snekke 21 fot med en Yanmar dieselmotor (Yanmar 2gm20f) Båten har stiv aksling til propellen og girkasse for revers (uten at det sier meg all verden) Jeg har som dere forstår lite erfaring når det gjelder mekking, noe som tilsier at man kanskje ikke burde kjøpt ei gammel snekke, men men. Jeg ønsker å lære. Spørsmålet er: hva må jeg passe på av sjekkpunkter utenom motorolje og diesel. Må noe smøres og passes på? Snekkehilsen Morten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Filtre må byttes i blant, olje på gear må sjekkes/ evt skiftes og evt fettkopp på aksling og ror må få seg en halv tørn hver 2-3 mnd ca. Om du så følger med på slanger for sprekker etc burde du egentlig ligge greit an. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 (redigert) Hei Eg har to slike motorar i båten min, men dei har segldrev. Motorane har gått over 5500 timar. Det har vore lite problem med motorane, men dei svettar litt olja. Eg plar sjekka at viftereimane er passe stramme, at viftereimhjula står paralelt, at motorane har høveleg med olja og kjølevæska. I løpet av 14 år har eg skifta nokre viftereimer, kjølwvæska, oljeskift, dieselfilter, justert dyser, skifta 3-4 eksosbend, dioder på dynamoane, og skifta innslaget på den eine startmotoren, og nokre pakningar og zimmerringar. Kort sagt slitedeler. I tillegg knakk beslaget ein strammar viftereima med, så det har eg fått sveist to ganger. Dersom boltane som sikrar dynamoen i stram posisjon ikkje er tilstrekkeleg stramma, vil det lett kunne bli ovale hol i beslaget på motoren. Det kan gjera det vanskeleg å få viftereimhjula på linja. Her har eg fått laga eit beslag for å utbetre det problemet. Pakningen på oljepeilepinnane har òg blitt slitt, så dei har eg skifta. Eg har òg skifta nokre slangar. Eg kjøper deler på yanmardeler.no Ask Redigert 11.Juni.2018 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Når du har kjøpt en eldre båt/motor så ville jeg uansett byttet olje på motor og gear, oljefilter og impeller og dieselfilter. Er vel to dieselfiltre på denne, et "standard" og ett lite på selve motoren, om jeg ikke husker feil. Da får du også en gjennomgang i lufting av diesellinja, og det blir praktisk å kunne før eller siden ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Har du fått med brukermanualen til motoren? det er et ganske omfattende svar man kan gi deg TS. har samme motor, men er saltvannskjølt fra 2004. Altså ikke "f" bak 2gm20 ? god motor, synes jeg. Lær deg servicepunkter. Skaff deg oljesugepumpe, vakuum. Da skifter du motor og gearolje selv. En god filteravdrager er også et must. Anbefaler deg å først som sist sjekke tilstand på dieseltank/ innholdet. Eventuelt Vann og grums samler seg i bunnen, men virvles opp i litt sjø. Da blir det trøbbel og du må starte en ny tråd om at du fikk motorstopp ? bruk gjerne nevnte oljesugepumpe til å suge opp fra tankens laveste punkt. Har motoren sjøvannsfilter? Vet du når impeller ble byttet sist? Sitér dette innlegget Link to post
Morten33 Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Takk skal dere ha alle sammen?? Det var kjapt levert. Vet desverre ikke noe om det er sjøvannsfilter eller om impeller er skiftet. Det kan jeg sjekke ut. Kjøpte båten av en solid og trivelig kar som sikkert kan svare på det. Da har jeg litt å sjekke opp framover. Ser for meg at dette må bli et LearningByDoing prosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Hei igjen Impellaren bør sjølvsagt skiftast av og til. Impellaren sit slik til at det er vanskeleg å skifta i ein fart. Under nederste reimhjul er det ein blindplugg. Frå innsida går det eit røyr ned til nederst i botnpanna. Ved å montera eit 90 graders bend, ein kuleventil, ein stuss, ein slange og ei oljeskiftepumpa der blindpluggen er, kan du lettvint skifta olja utan å gå vegen om lange ned peilepinneholet. Føremonen er at du får ut meir av olja, og det blir mykje mindre søl. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 (redigert) Notert, Ask ? Ts, du vil ha stor nytte av å ta bilder av ting du lurer på, i båten. Legg ut og spør. Da er det fryktelig mye lettere å gi skikkelig råd, samt du slipper å finne ord på noe du ikke vet hva heter etc ? Redigert 11.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 Det skulle stått slange ned peilepinneholet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2018 Del på Facebook Svart 11.Juni.2018 (redigert) Skjønte det ? tenkte det var et innbarka, nynorsk uttrykk Redigert 11.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.