Jump to content

Kjøleskap på landstrøm


jdahl

Recommended Posts

Har landstrøm ombord og vill koble kjøleskapet på dette da jeg har strøm på brygga, men er det noen som har noen smarte ideer hvordan jeg kobler dette slik at 12v fra batteri kobler seg ut automatisk når jeg kobler til landstrømmen. Har kjøpt omformer fra 230 til 12v. Bruker den nå men må jo koble om ledningen manuelt når den ligger med brygga, er jo redd for og ødelegge omformeren.

Link to post
Share on other sites

Dersom du bruker bruker et par kontaktorer og tidsrele med forsinket ut/inn, da kan dette skje automatisk slik at når du drar ut landstrømmen, kobler omformeren seg ut, og etter en tid tar kjøleskapet strøm fra batteriet.

 

Når du setter inn landstrømmen starter omformeren opp, og etter noen sekunder når den har kjørt seg opp, kobler den kjøleskapet via omformeren.

Link to post
Share on other sites

Det er jo genialt poseidon.

Jeg brukte en slik tenner for å få blinkingi et lys i forbindelse med et scene oppsett av et teater en gang, vanlig 40 W lyspære som skulle fungere som et bål, men har ikke tenkt i den retningen som du...

 

"Det enkleste er ofte det beste" sier de på RIMI, eller var det REMA!!

 

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at det er genialt, men det er i såfall ikke meg som er geniet   :sailing:

 

Metoden er nemlig gammel og velprøvet, og jeg lærte vel å bruke den i forbindelse med automatisering av industrianlegg, den gangen vi brukte relestyringer  -  og ingen i hele verden hadde hørt om en PC.......

 

- - - -

 

Her som så ofte ellers har min ledetråd vært: "Det mest avanserte, av alt avansert  -  er det enkle!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er da ikke noe problem i det hele tatt. Som Sveiha sa i noen innlegg lenger nede. Han kobler til landstrømsladeren og lar kjøleskapet stå på. Hans 10A Mascot lader leverer strøm til kjøleskapet, samtidig som den fortsetter å vedlikeholdslade batteriene. Min 20A Mascot lader gjør akkurat det samme. Så hvis Jdahl har kjøpt en omformer i steden for en landstrømslader, vil jeg si at han gjorde noe dumt. Har han en landstrømslader, synes jeg han bør bytte inn omformeren sin. Den er det ikke bruk for. Nå får han jo både full batteribank og kaldt kjøleskap i samme slengen.

 

Som Poseidon nettopp sa: Det mest avanserte, av alt avansert  -  er det enkle!"   :sailing:

Kan det bli lettere enn dette da?

 

Lotus

 

PS: Så sant du ikke har et 230V kjøleskap ombord, er dette tingen. Men det har du neppe siden omformeren er inne i bildet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tengte også på og la kjøleskapet stå på 12v og bare bruke laderen, men hvis sikringen skulle ryke, eller noe annet skulle skje med landstrømmen ville jeg jo komme til flate forbruksbatterier, og det kunne jo ødelagt en fin båttur.

Men dette med denne glimt tenneren har dere litt mer detaljert hvordan jeg kobler dette, det hørtes jo fint ut.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Glimtenneren er ingens stor sak i denne sammenhengen. Jeg nevnte den bare som et lite apropos til det som Celina foreslo med kontaktorer og tidsrele. En glimtenner kan nemlig brukes for å gi en tidsforsinkelse på noen sekunder. Den kobles bare i serie med den spolen som skal ha forsinket innslag. Når du setter på spenning blir hele spenningen stående over glimtenneren, den begynner å lyse som en glimlampe og innmaten i tenneren varmes opp. De to innvendige elektrodene er av bimetall og bøyes mot hverandre pga varmen. Derved kortsluttes de og "klasker inn" kontaktoren   -   noen sekund senere enn den ville ha gjort med direkte kobling.

 

- - -

 

Men i ditt tilfelle tror jeg du er bedre tjent med å ha landstrømmen stående direkte som batterilader og la kjøleskapet få sin strøm fra batteriet på vanlig måte. For å unngå det som du frykter; nemlig at batteriet skal tømmes ved svikt i landstrømmen kan du sette inn et helt enkelt rele  -  slik at kjøleskapet "mister" strømmen hvis landstrømmen forsvinner.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men i ditt tilfelle tror jeg du er bedre tjent med å ha landstrømmen stående direkte som batterilader og la kjøleskapet få sin strøm fra batteriet på vanlig måte. For å unngå det som du frykter; nemlig at batteriet skal tømmes ved svikt i landstrømmen kan du sette inn et helt enkelt rele  -  slik at kjøleskapet "mister" strømmen hvis landstrømmen forsvinner.

mvh

Poseidon

Og for å slippe å få tak i et rele som skal ha 220v inn på spolen, bruker du et av de vanlige små svarte for 12volt, pluss en liten billig 12v batterieliminator. Plugg den inn i 220volten, mat reléspolen med 12volten fra eliminatoren, og la strømmen til skapet gå over lukkekontaktene på reléet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hängde ikke riktigt med !

Vad är nackdelen med och ha kylskåpet gående på 12V hela tiden o ladda batterierna

med landström / laddare ?

S/Y Gunga Din

Se innlegget til jdahl, #6 der han sier: Jeg tenkte også på og la kjøleskapet stå på 12v og bare bruke laderen, men hvis sikringen skulle ryke, eller noe annet skulle skje med landstrømmen ville jeg jo komme til flate forbruksbatterier, og det kunne jo ødelagt en fin båttur

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takkar!

 

Såg ikke det! eller läste för snabbt!  

Smart idé !

Har själv varit inne på solpaneler som grejar o driva kylskåpet, men det är än så länge

bara på planeringsstadiet !  Mitt kylskåp stänger av sig själv när spänningen faller under

något visst spänningstal (11,2V  el ngt likn!) så helt döda förbrukningsbatterier får jag ikke!

 

 

S/Y Gunga Din

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har själv varit inne på solpaneler som grejar o driva kylskåpet.

Ha ikke for store forhåpninger om at solcellepanelet greier den jobben. Har selv 60watt solcellepanel montert horisontalt. Midtsommers klarer det panelet å levere 10 - 15Ah dersom solen skinner hele dagen. En dag med overskyet vær (mye moln) blir det bare noen få Ah. Og mitt kjøleskap forbruker 20 - 25Ah per døgn. Så i løpet av en uke (med sol!) vil et 100Ah batteri være bra dødt! (Og en uke uten sol?) :smiley:

 

Lars H. :confused:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke vad mitt kylskåp drar!

Har egentligen ikke ett kylskåp utan en kylbox med kompressor ( Danfoss )!

Liten fördel att kylan ikke rinner ut varje gång jag tar mig en pils!

Skall checka vad den kan dra, så återkommer jag och kansje kan få tips

om det går att driva med ett realistiskt antal solpaneler!!!

 

S/Y Gunga Din

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ha ikke for store forhåpninger om at solcellepanelet greier den jobben. Har selv 60watt solcellepanel montert horisontalt. Midtsommers klarer det panelet å levere 10 - 15Ah dersom solen skinner hele dagen. En dag med overskyet vær (mye moln) blir det bare noen få Ah. Og mitt kjøleskap forbruker 20 - 25Ah per døgn. Så i løpet av en uke (med sol!) vil et 100Ah batteri være bra dødt! (Og en uke uten sol?) :smiley:

 

Lars H. :confused:

Mener å ha lest engang at langturseilere kalkulerer med 120-150Wpe solcellepanel bare for en god kjøleboks.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...