Jump to content

Elektriske problemer og startproblemer, Selva 30 Antibes 2007-modell


csj

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Som tittelen indikerer har jeg en Selva 30 Antibes som sliter litt med livsviljen. Kortversjonen er at den ikke i det hele tatt reagerer på at jeg vrir om nøkkelen. Langversjonen er en hel del lenger...

 

Litt backstory:

 

Kjøpt brukt i 2015 som 2011-modell. ID-platen på motoren identifiserer den imidlertid som en 2007-modell. Konstruksjonsmessig er det ikke så relevant siden 2007- og 2011-modellene er identiske, økonomisk betyr det litt siden jeg ble svindlet og selgeren ikke svarer på telefonen lenger, men c'est la vie.

 

I 2015 funket motoren 100%. I 2016 ble den ikke brukt og sto lagret i garasjen på motortralle, tømt for vann og sånt. I 2016 ble den ikke brukt grunnet hussalg og fødsel, men i 2017 skulle den på vannet igjen. Fikk den på båten, koblet til kabler, fikk ikke start. Etter mye prøving og ikke minst feiling kjørte jeg den på verksted og fikk dem til å koble alt riktig. Da jeg tok opp båten etter sesongen lot jeg bare alt være tilkoblet, kjørte ferskvann gjennom systemet og lot den tømme seg.

 

Nå i mai 2018 gjorde jeg båten klar i garasjen, testet at motoren startet (det gjorde den), og sjøsatte baljen. Vel på vannet tok jeg en testtur for å være sikker på at alt virket som det skulle (det gjorde det), fortøyde den og dro hjem.

 

Dagen etter kom noen kompiser og lurte på om de kunne låne båten for en liten fisketur, noe som selvsagt ikke var noe problem. De fikk nøkkel og flytevester og tuslet ned til båten. Etter en halvtime hadde de enda ikke kommet seg utpå, så jeg ringte og hørte om de hadde problemer. Joda, motoren nektet å starte. Jeg dro med meg verktøyskrinet og stakk ned for å hjelpe til. Det viste seg at (start)motoren spiste sikringer. Jeg fant også en svart ledning som gikk inn i et rele; ledningen var brutt. Den ble skjøtet med en skjøtehylse, uten at det gjorde noen forskjell på startmotorens diett.

 

Etter veldig mye om og men fikk vi motoren endelig til å starte, og de dro avgårde med en håndfull ekstra sikringer i tilfelle startmotoren fremdeles var sulten.

 

En time senere ringte de igjen... Da lå de midtfjords i fergeleien og drev mot fergekaien, og motoren var steindød. Mye armer og bein for å få tak i en båt for å få hentet dem, men det ordnet seg da noen kom forbi og tok dem på slep. Vel hjemme igjen fikk jeg båten på land igjen og tilbake i garasjen.

 

Feilsøking på påhengsmotorer er ikke min greie; jeg kan lite om elektriske greier generelt sett, og ca ingenting om påhengsmotorer. Uansett, dette er det jeg fant ut:

 

- Motoren får strøm inn på solenoid og startmotor fra batteriet

- Motoren slår over hvis jeg kobler + på startmotor (fra solenoid) mot jord

 

Ut fra dette tolker jeg det som at solenoid og startmotor er i orden (men jeg har tatt feil før).

 

Videre:

 

- Kontakten som går til fjernstyringen (gass/gir-kontroll) hadde to svidde pinner, på rød og oransje ledninger. Disse tilfører strøm, såvidt jeg har funnet ut, til ON og START-posisjonene på tenningen. Jeg er ikke sikker, siden jeg ikke har noen verkstedsmanual for verken motor eller fjernstyring.

 

Jeg har klippet ledningene til kontakten og byttet til nye kontakter, uten at det utgjorde noen som helst forskjell. Jeg la merke til at alle ledningene på ledningsnettet fra fjernstyringen var vanlig farge på, men alle ledningene på motorsiden var svarte. Jeg tror derfor at elnettet internt i motoren er svidd, uten at jeg umiddelbart skjønner hvorfor det skal være det. Alle strømkoblinger og fester er strammet skikkelig, det er ingen korrosjon på noen kontaktpunkter, så dårlig kontakt grunnet dette burde ikke være årsaken... men jeg håper det er så enkelt.

 

Totalt sett snakker vi om 1-2 meter kabling i 4-5 farger, så det burde ikke være helt umulig å trekke nytt, men jeg føler ikke for å åpne startmotoren for å bytte jordingskabelen som kommer ut av den - spesielt ikke uten en servicemanual som gir meg korrekte verdier for motstander etc.

 

Så, spørsmålet mitt blir flerdelt, som følger:

- Har noen vært borti tilsvarende før og dermed er i stand til å gi noe innsikt i hva dette kan skyldes?

- Hvor mye pes og idioti roter jeg meg inn i ved å begynne å trekke opp nytt elnett i motoren (gitt at jeg finner årsaken; nytt ledningsnett uten å ha løst hovedgrunnen til problemet ser jeg ikke noen vits i)

- Har noen en servicemanual/verkstedmanual/delemanual for denne motoren? Frydenbø Båtsenter var importør og servicesenter her i Bergensområdet tidligere, men de droppet alt som sto Selva på for mange år siden og har siden lagt ned sjappen, så det er umulig å komme i kontakt med noen som har spisskompetanse på disse motorene.

- Bør jeg bare glemme hele motoren, ta det økonomiske tapet og kjøpe ny motor før jeg bruker mye penger på et dødfødt prosjekt?

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

 

Redigert av csj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er at ingen vil svare, men innlegget ditt var veldig langt, hadde mange variabler og sist en mengde spørsmål som det er vanskelig å svare på. Det krever sin mann å svare noe konstruktivt på alle spørsmålene dine, for det er så veldig mange 'men' og ting det kommer an på. Så er det gjerne slik at lange innlegg mange ganger krever lange svar og da går det fort en time eller to. Prøv å gjøre det litt kortere og gjerne legg ved et bilde eller to. Ikke for mange :)

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...