Tresnekke11 Startet 14.Juni.2018 Del på Facebook Startet 14.Juni.2018 Jeg har en 21 fots åpen tresnekke Den har stått i båthus i over 7 år før jeg kjøpte den nå i Mai. Etter jeg overtok den har den stått ute døgnet rundt. Den har nå sprekke i treverket, over vannoverflaten. Noen forslag til hvilket tetnings middel jeg burde bruke til å tette sprekken uten å gjøre mer skade. Vurderer å bruke gjennomsiktig Tec7, vil det funke? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Tja. Sprekker over vannlinja kan være så mangt. Om det er en sprekk mellom to bord som ligger attåt hverandre, eller en ikke gjennomgående sprekk i et bord, ville jeg latt det være, og sett hvordan borda - og skroget legger seg etter trutning. Det kommer egentlig an på om det er over eller under vannskorpa når båten er i fart. Akterut kan ei snekke, sjark eller annen trebåt legge seg såpass nedi sjøen at det flommer inn. Du må egentlig vurdere det etter hvor du vil ha inn vann ved trutninga, eller om du kan tåle det i det hele tatt. Om bordet trutner tilstrekkelig i sjøen har du spart båten for en betydelig estetisk og praktisk nødløsning. Alle disse limene er jo egentlig det. Om du skal tette - sjøl om det ikke nødvendigvis er for å styrke konstruksjonen, ville jeg brukt et natestoff med stor fleksibilitet, slik at det kan skvises helt sammen ved trutning, og være der uten å slippe kantene når båten tørker igjen. Disse natestoffene (som Bostik Simson Deck Caulk, som jeg bruker) er veldig mjuke, klebrige og ufyselige. Når det fuges i sprekken, og godt rundt, kan du slipe det pent til etterpå. Er sprekken nær vannlinja, og gjennomgående, altså ut til enden av bordet, ville jeg ha brukt et limestoff som til dømes Tec7. En kan også bøte, sjøl om det ikke er så vakkert. Mange pene båter har gått ned de siste åra - og mange stygge flyter) Jeg bruker ofte ei bot av et metall som står til de naglene (oksydasjons-, korrosjonstall) som er brukt i skroget. På innsida (om det er bra skjerma, under benker, midt på sida, eller på utsida om det ikke er godt å komme til på innsida. Da kan du gjerne fylle "Farm80" eller anna asfaltstoff (Roof7 er egentlig det samme) inni hele bøten. Estetikk: Jeg syns, personlig, at det er penere med svarte tettestoffer enn gjennomsiktige. At en sprekk er reparert behøver ikke framstå som en plett eller et lyte. De gjennomsiktige eller de hvite, eller formtre og akryl som kanskje er brune, virker mer "plæstic" og ser mer ut som silikon. De svarte stripene som er der det er vøla og reparert minner mer om den tjæra som ble brukt i gamle dager. Redigert 14.Juni.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tresnekke11 Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Du ser her på bilde hvor sprekken er, mellom 2 bord, oppå baugen, så trutning er vel ikke et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) Ja, dette er en nat i bakken forut, ikke i skroget, slik jeg trudde. Jeg ser at det er vanndråper på dekket, slik at den er trutna, så da vil jeg tru du må nate på nytt. Midtfisken står gjerne fast i en vertikal stokk (puller), mens dekksborda følger skroget. Om du skal gjøre noe med det nå må alt være helt knusktørt. Dersom du har utført natinga veit du nok hvilket stoff som er brukt. Det er ikke lett å få et lim/fugemasse/natemasse til å lime seg fast i det gamle stoffet, men jeg ville prøvd nevnte Bostikprodukt (Simson). Å ta opp denne naten, eller alle sammen, ville jeg venta med til høsten/vinteren. Her må du definitivt bruke svart natestoff! Redigert 14.Juni.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) En interessant detalj er at midtfisken (det sentrale, midtre, bordet) ser ut til å være festa til bjelkene under med gjennomgående skruer, mens resten av dekksstavene ikke er det. Kanskje du bør vurdere å feste alle stavene til bjelkene (det er vel 2-3 under der), for å fordele krymping/ svelling? Dette blir som et flytende golv som sitter fast i noe, og den samla sammentrekkinga skjer i en sprekk eller nat. Jeg hadde det slik i frambakken på båten min, før jeg skifta det. Dekksstavene var spikra sammen på tvers. Jeg opplevde sprekker, der natemassen slapp, både langs midtfisken og ut mot dollbordet. Å bore hull, skru fast stavene, og så proppe hullene med propper av samme materiale som stavene, er artig arbeid og gir ikke styggere bakke (dekk)! https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/?page=2 Redigert 14.Juni.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Er vel bare og skjære bort di to dårlige natene og så legge nye. Enten tec7 eller simson natemasse. Fiks ferdig tut og kjør ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 @Tresnekke11 Du har helt tydelig adhesjonsbrudd mellom treverk og fugemasse. Dette har nok kommet på den kaldeste tiden i vinter. Etter at det har kommet regler om CE merking på elastiske lim og fugemasse har produktvalg blitt litt enklere. Nå treger du egentlig bare å se etter at produktet enten kalles MS Plymer eller Hybridpolymer. Deretter ser du på CE merkingen og den finner du bakpå tuben. Der skal de stå følgende setning: EN 15651-1:2012: TYPE F-EXT-INT-CC-25LM. Dette står for følgene: F=fasade, EXT=utvendig, INT=innvendig, CC=kaldt klima, 25HM=25% bevegelse Lavmodulus masse Det viktige her er at det er 25% bevegelighet(høyste måling etter norm) og CC som betyr Cold Climate. Det betyr at massen også beholder god elastikk når det er kaldt. Det er også gjerne den tiden på året med lavest luftfuktighet og når trevirket krymper mest. Et lite apropos til Tec7-klanen, Tec7 har følgende CE: EN 15651-1:2012 Type F-EXT-INT-CC 12,5E Altså halvparten av den elastikken en god fugemasse bør ha ! E står for at den er elastisk, men elastikken er så dårlig at den ikke faller inn under klassifisering som LM. Fres bort all gammel masse og så mye at du kommer inn til friskt treverk. Du kan gjerne frese natene bredere da massens bevegelighet et et uttrykk i % og jo bredere naten er, jo høyere bevegelser takler den. Bruk også litt rødsprit til avfetting før du nater. Lykke til Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Vosso63 Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) VannTro skrev for 2 timer siden: ...Et lite apropos til Tec7-klanen, Tec7 har følgende CE: EN 15651-1:2012 Type F-EXT-INT-CC 12,5E Altså halvparten av den elastikken en god fugemasse bør ha ! E står for at den er elastisk, men elastikken er så dårlig at den ikke faller inn under klassifisering som LM... Jeg beklager, trådstarter "Tresnekke11" at jeg fortsetter diskusjonen litt utenom temaet. Dette lille foredraget til "VannTro" var på sin plass! Det vrimler av produkter, det ene mer avansert enn det andre. Ettersom det er uvanlig med ekspertise både innafor organisk kjemi og båtpuss, har en lett for å bruke det samme stoffet - som en har fått foreslått av en annen dilettant - til alt. For noen år sida het dette mirakelstoffet "Sikaflex", eller bare "Sika" oss dilettanter mellom. I dag heter det "Tec7". For noen år sida plastra en trebåten med "glassfiber", nå gjør mange det med "epoksy". (Alle hermetegna er bevisst, fordi vi aldri veit hvilke stoffer vi egentlig bruker - og en ene glassfiberen er ikke lik den andre, og tokomponentgreier under headinga epoksy er en stor familie). Bestefaren min reparerte det meste med tjærebånd. Hadde han levd i dag hadde han vel brukt Tec7... Jeg oppdaga altså det uovertrufne ved Simson DC gjennom bruk, og etter at jeg hadde lytta nøye til slikt som ble fortalt meg av truverdige, kunnige, folk. VannTro kommer med forklaringa. Hvorfor en skal kunne bruke Tec7 til alt, er jo en gåte! Jeg bruker ikke en gang samme maling på huset (furu) som på vinduene (furu), og sjølsagt ikke innvendig (furu) , eller på en krakk (furu), eller på golvet (furu). Og i hvert fall ikke på grunnmuren eller terrassen! Og til Boble65! Jeg skriver av og til lange innlegg med fryktelig mye detaljer. Jeg ser at du syns det er bortkasta, og at det altså bare er å få vekk den gamle natemassen og få på Tec7 eller Simson natemasse: "Fiks ferdig tut og kjør". Jeg driver, som du veit, bare med trebåt, og syns altså at en kan drive litt opplysningsarbeid, og også foreslå hvordan en kan få ordna et åpenbart tilbakevendende problem permanent. Som sagt i et tidligere innlegg, hadde jeg samme problem i dorrien. Hvor "min" båtbygger hadde henta den fikse løsningen på dekksstavfestinga på, aner jeg ikke, men den fungerte altså særdeles dårlig. Jeg antar båtbyggerne brukte metoden (spikre sammen stavene på tvers), samtidig som taktekkerne la eternitt-taket mitt. Tilsynelatende superløsning, men med store omkostninger og ekstraarbeid seinere. Redigert 14.Juni.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 (redigert) 2 hours ago, boble65 said: Er vel bare og skjære bort di to dårlige natene og så legge nye. Enten tec7 eller simson natemasse. Fiks ferdig tut og kjør ? Tec7 har ikke noe i nater å gjøre. Som Erik AN skriver har det alt for liten fleksibilitet til den type anvendelser. Det er vel heller ikke natene som skal skjæres bort men natemassen. Redigert 14.Juni.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Haha har ingenting imot detaljer og lange innlegg? men virket som trådstarter bare ville gjøre det ferdig uten for mye om og men? derfor jeg skrev det. Er førsåvidt enig at tec7 ikke kan brukes til alt da den ikke er så elastisk. Simson natemassen har jeg brukt selv og den var fin og nate med. Ja tror dere skjønte at det var natemassen som skal bort. Bør primes før nating også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.