kæptn klossmajor Startet 14.Juni.2018 Del på Facebook Startet 14.Juni.2018 Er helt fersk i gamet, og lurer på hvor jeg kan få kjøpt deler/endestykker til stanga som går på skrå fra nederst på masta til bommen? Det er ikke en kickrod etter hva jeg har skjønt, den har ikke fjær inni, kun et stykke smijern i hver ende og det ene er knekt. Håper noen kan forbarme seg over en landkrabbe som gjerne vil lære! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Den der er vel laga av aluminium? Er vel kanskje en utdatert løsning? Du har jo en "liten" båt som meg, så kanskje du kan klare deg med en rodkick-løsning som Barton Boomstrut? Har montert det på comforten min. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Bomvang. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Rodkick Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Er dette virkelig en kick? Såvidt jeg kan se har den feste i kun ene enden.... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Bomoppholderdings (Kick ) Jeg ville forsøkt Eurekas løsning. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Gunga Din Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Kickstang ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Riggere og båtbutikker bør kunne skaffe moderne utgaver av teleskopisk kick. På din båt kan du klare deg uten, kun ha kick med tau og utveksling til å holde bommen nede under seiling. Da må enden av bommen hvile på cockpitkarmen når seilet er nede, elle du fester storseilfallet bak på bommen og henger bommen i den. Du kan google bilder av f. eks Albin Express, den har bare tau, ikke stiv stang. Funksjonen til den stive stanga er å holde bommen når du ikke seiler..... Sitér dette innlegget Link to post
kæptn klossmajor Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Code0 skrev On 15.06.2018 at 18.42: Riggere og båtbutikker bør kunne skaffe moderne utgaver av teleskopisk kick. På din båt kan du klare deg uten, kun ha kick med tau og utveksling til å holde bommen nede under seiling. Da må enden av bommen hvile på cockpitkarmen når seilet er nede, elle du fester storseilfallet bak på bommen og henger bommen i den. Du kan google bilder av f. eks Albin Express, den har bare tau, ikke stiv stang. Funksjonen til den stive stanga er å holde bommen når du ikke seiler..... Jeg har lazy jack, er det nok til å holde bommen oppe når seilet er nede? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Mindre regattabåter har gjerne ingenting, du løfter bomen med storseilet. Men det vi si at bomen "detter ned" når du firer ned storseilet. For å unngå det er det vanlig å sette på en bomløfter, et tau som går fra toppen av masten og ned til bomen (bomløfteren er slakk når du seiler). Det vil da også kunne være et reservefall for storseilet. For kick holder det da å ha bare et taljesystem med en del utveksling, eventuelt kjøpe en slik teleskopisk rodkick. Det siste er kjekt men ikke strengt tatt nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.