Jump to content

Hvilken propell neptim 8000 BMW D 636 180 hk 3600 rpm


Neptim BMW D636

Recommended Posts

Hei er det noen som vet hvilken propell jeg bør ha. Neptim 8000 hadde tidligere en BMW D150 med ca 150 hk, har nå byttet til BMW D 636 180 hk. Mener propell jeg har nå er en 17x16. Og denne blir i minste laget. Noen som har tilsvarende motor i sin neptim som kan fortelle hvilken propell de bruker . BMW D626 skal ha 3600 rpm , og det er fast aksling. Takknemlig for alle svar.

Link to post
Neptim BMW D636 skrev for 2 timer siden:

Hei er det noen som vet hvilken propell jeg bør ha. Neptim 8000 hadde tidligere en BMW D150 med ca 150 hk, har nå byttet til BMW D 636 180 hk. Mener propell jeg har nå er en 17x16. Og denne blir i minste laget. Noen som har tilsvarende motor i sin neptim som kan fortelle hvilken propell de bruker . BMW D626 skal ha 3600 rpm , og det er fast aksling. Takknemlig for alle svar.

Tok dessverre feil ang hk på D150 den var ikke på mer enn 135 - hk, D190 -  150 hk, og D636 - 180 hk.

 

Link to post

Vet ikke, men er veldig interessert i å vite hvordan det blir. Har en av de første Neptimene selv, og med bare 120 hk. Vurderer å bytte opp i størrelse.

 

Hva er forventet marsjfart med 180 hk? 14-17 knop?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Vet ikke, men er veldig interessert i å vite hvordan det blir. Har en av de første Neptimene selv, og med bare 120 hk. Vurderer å bytte opp i størrelse.

 

Hva er forventet marsjfart med 180 hk? 14-17 knop?

usikker hvilken fart jeg får men håper det blir der omkring. Hvilken fart får du da?

 

Link to post
Neptim BMW D636 skrev for 3 timer siden:

Hvilken fart får du da?

 

 

Absolutt maks i medvind er 14,1 knop. Marsjfart ca 11 hvis jeg lar maskinen jobbe litt hardt men ok. Når båten ligger i ca 12 knop begynner den å slippe vannet bak. Jeg har veldig lyst på 170-200 hk. Men jeg bor jo midt i gildet her på Sørlandet, så jeg trenger ikke å kjøre langt for å finne perler. Så investering i ny(ere) motor henger ganske langt inne.

 

Vet en som hadde marsjfart 14-17 knop med en Steyr 144 hk. Da er det en motor som veier ca 300 kg, og min veier det dobbelte. Men vet også om de som har problemer med å gå raskere enn 12 knop med 165 hk. Jeg antar dette har mye å gjøre med vekt/ last og evt trimplan etc.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ja som kjent er det jo masse plass stuerom i neptimen ? så den enkleste måten å trimme på for å få mere fart er vel å lette litt på vekten, BMW D636 veier 390 tørrvekt og har nå funnet ut at den går på 3800 rpm stedet for 3600 som nevnt tidligere.

Er det noe å hente med å montere trimflaps, usikker selv da det jo er en halvplaner, men ser jo at det er en del som har montert dette.

Redigert av Neptim BMW D636 (see edit history)
Link to post

Montere flaps sier de har noe for seg. Vi hadde tidligere en annen halvplaner og det betydde veldig mye. Raskere opp i plan. Mindre påvirket av vektfordeling i båt. Hold løsning lengre ned i fart.

 

@Ingar kan svare på påbygg på båten. Han kjenner Neptun 8000 vel dog godt, og han har påbygd fast flaps på sin.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 3 uker senere...

Ikke så veldig mange Neptim eiere der ute. Tror jeg ville kontaktet feks Winrace og oppgi båt, vekt, motor, så kan de beregne ny propell for deg.

Det er også flere andre firmaer som kan beregne dette.

BMW D190 har forøvrig 165HK ;) 

 

Min erfaring med trimplan på halvplanere er at det bare bremser farten, men lurt å ha for å rette opp båt hvis den ligger skjevt, senke baugen på båten for bedre utsyn eller for å ta sjøen bedre.

 

Link to post

Hvis det er 165 hk, så kan nok Neptim eiere med TAMD40B motoren hjelpe deg. Den har også 165 hk.

 

Kan for øvrig finne tallene på min propell til referanse hvis du er interessert?

 

Jeg har 124 hk VP TMD40A motoren. Oppnår max 3500 o/ min og har nå med ny bunnstoff, ren propell og tom vanntank klokket den inn på 14,7 knop på absolutt maks. Kan ikke ligge i maks mer enn et halvt minutt så stiger temp for mye til at jeg er komfortabel med det.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...