Neptim BMW D636 Startet 15.Juni.2018 Del på Facebook Startet 15.Juni.2018 Hei er det noen som vet hvilken propell jeg bør ha. Neptim 8000 hadde tidligere en BMW D150 med ca 150 hk, har nå byttet til BMW D 636 180 hk. Mener propell jeg har nå er en 17x16. Og denne blir i minste laget. Noen som har tilsvarende motor i sin neptim som kan fortelle hvilken propell de bruker . BMW D626 skal ha 3600 rpm , og det er fast aksling. Takknemlig for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Neptim BMW D636 Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Neptim BMW D636 skrev for 2 timer siden: Hei er det noen som vet hvilken propell jeg bør ha. Neptim 8000 hadde tidligere en BMW D150 med ca 150 hk, har nå byttet til BMW D 636 180 hk. Mener propell jeg har nå er en 17x16. Og denne blir i minste laget. Noen som har tilsvarende motor i sin neptim som kan fortelle hvilken propell de bruker . BMW D626 skal ha 3600 rpm , og det er fast aksling. Takknemlig for alle svar. Tok dessverre feil ang hk på D150 den var ikke på mer enn 135 - hk, D190 - 150 hk, og D636 - 180 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Vet ikke, men er veldig interessert i å vite hvordan det blir. Har en av de første Neptimene selv, og med bare 120 hk. Vurderer å bytte opp i størrelse. Hva er forventet marsjfart med 180 hk? 14-17 knop? Redigert 15.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sigmundh Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Hvilket turtall får du med den propellen du har i dag? Du kan regne ca 1 opp eller ned på diameter eller vridning for ca hver 200 rpm, har jeg fått forklart av de som kan. Sitér dette innlegget Link to post
Neptim BMW D636 Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Takker for svar, men vet ikke rpm da jeg kjøpet denne med motorhavari, og har ikke sjøsatt enda. men kontakter propellservice i morgen og hører om de vet noe mer . hadde jo vært kjekt å hatt et så riktig utgangspunkt som mulig, før jeg sjøsetter. Sitér dette innlegget Link to post
Neptim BMW D636 Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Vet ikke, men er veldig interessert i å vite hvordan det blir. Har en av de første Neptimene selv, og med bare 120 hk. Vurderer å bytte opp i størrelse. Hva er forventet marsjfart med 180 hk? 14-17 knop? usikker hvilken fart jeg får men håper det blir der omkring. Hvilken fart får du da? Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Jeg byttet motor i min og ble anbefalt å sjøsette med propellen jeg hadde. Den var litt for liten, men da visste jeg ganske nøyaktig hva jeg kunne bytte til når jeg visste hvor høyt turtallet gikk. I fart betydde det veldig lite. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Neptim BMW D636 skrev for 3 timer siden: Hvilken fart får du da? Absolutt maks i medvind er 14,1 knop. Marsjfart ca 11 hvis jeg lar maskinen jobbe litt hardt men ok. Når båten ligger i ca 12 knop begynner den å slippe vannet bak. Jeg har veldig lyst på 170-200 hk. Men jeg bor jo midt i gildet her på Sørlandet, så jeg trenger ikke å kjøre langt for å finne perler. Så investering i ny(ere) motor henger ganske langt inne. Vet en som hadde marsjfart 14-17 knop med en Steyr 144 hk. Da er det en motor som veier ca 300 kg, og min veier det dobbelte. Men vet også om de som har problemer med å gå raskere enn 12 knop med 165 hk. Jeg antar dette har mye å gjøre med vekt/ last og evt trimplan etc. Redigert 15.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Neptim BMW D636 Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 (redigert) Ja som kjent er det jo masse plass stuerom i neptimen ? så den enkleste måten å trimme på for å få mere fart er vel å lette litt på vekten, BMW D636 veier 390 tørrvekt og har nå funnet ut at den går på 3800 rpm stedet for 3600 som nevnt tidligere. Er det noe å hente med å montere trimflaps, usikker selv da det jo er en halvplaner, men ser jo at det er en del som har montert dette. Redigert 17.Juni.2018 av Neptim BMW D636 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Montere flaps sier de har noe for seg. Vi hadde tidligere en annen halvplaner og det betydde veldig mye. Raskere opp i plan. Mindre påvirket av vektfordeling i båt. Hold løsning lengre ned i fart. @Ingar kan svare på påbygg på båten. Han kjenner Neptun 8000 vel dog godt, og han har påbygd fast flaps på sin. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Neptim BMW D636 Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Takker for svar. Hadde håpet at der var en neptim eier med samme motor her på båtplassen som kunne delt noen erfaringer, med fart vekt trim etc. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Ikke så veldig mange Neptim eiere der ute. Tror jeg ville kontaktet feks Winrace og oppgi båt, vekt, motor, så kan de beregne ny propell for deg. Det er også flere andre firmaer som kan beregne dette. BMW D190 har forøvrig 165HK ;) Min erfaring med trimplan på halvplanere er at det bare bremser farten, men lurt å ha for å rette opp båt hvis den ligger skjevt, senke baugen på båten for bedre utsyn eller for å ta sjøen bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Hvis det er 165 hk, så kan nok Neptim eiere med TAMD40B motoren hjelpe deg. Den har også 165 hk. Kan for øvrig finne tallene på min propell til referanse hvis du er interessert? Jeg har 124 hk VP TMD40A motoren. Oppnår max 3500 o/ min og har nå med ny bunnstoff, ren propell og tom vanntank klokket den inn på 14,7 knop på absolutt maks. Kan ikke ligge i maks mer enn et halvt minutt så stiger temp for mye til at jeg er komfortabel med det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.