Jump to content

Finjustering av aksel mot gir (Yanmar) i seilbåt

Tom Wirkola

Recommended Posts

Min sønn har kjøpt seg en eldre seilbåt, og vi har et felles oppussingsprosjekt på den. Vi har kjøpt ny dieselmotor til den (YANMAR YSM12G) som vi skal sette inn. Jeg ser at det er viktig å få justert og tilpasset propellaksel mot gir via flenser og tilkoblinger. For å finjustere vertikalt som mellomlegg på gummilabbene, var det tildigere brukt noen skiver i messing, se bilde. Disse er gamle og slitne, og jeg lurer på hva dette heter, og evt hvor man kan få tak i slike. Har noen peiling på dette?

Skivene er tynne, og har den store fordelen at de kan skyves inn rundt bolten for å bygge opp til riktig høyde. Alternativet kan selvsagt være å bytte labber til justerebare, men vi tror at de gamle fortsatt kan brukes hvis vi kan få justert på gamle måten.

20180615_095052.jpg

20180615_095145.jpg

Da vi rettet opp motorer etc brukte vi slike eller tilsvarende du har bilde av.

Noen ganger var det tynne platebiter vi klippet til av messing. Litt tykkere var det ofte stål.

Men hvor du får fatt på noe slikt er jeg ikke sikker på, da vi gikk bare på "lageret" på skipsbyggeriet og klippet av et stykke av hva vi trengte. Der hadde de i mange tykkelser.

En litt større maskin forretning har kanskje, eller et skipsbyggeri?

Ellers dukket produktet Chockfast opp og gjorde en del av monteringene enklere.

Rettet opp motor og/eller grear, forskalte og fylte oppi massen vi hadde blandet. Så var det å vente på herding.

Nå var dette helst større maskiner på tusenvis av hester da... I en fritidsbåt er nok dette helt utenkelig da.

Aner ikke om dette brukes lengre..

Ser Hulda kom med et kjappere svar enn meg..

Redigert av Gudrun (see edit history)

Messingshims får du på rull i ulike tykkelser fra maskinforretninger. Slik folie leveres med en tykkelse fra 0,05mm og opp. Ved en viss tykkelse går det over til plate. Vil tro Tess, Tools og disse butikkene skaffer det. Sist jeg kjøpte var det hos Norwegian Tools i Moss, som er en spesialleverandør av skjæreverktøy. Shimsen klipper du lett til med blikksaks. Vanlig å da klippe den firkantet (for letthetsskyld). Hvis du vil ha pene radier i sporet kan du slå ut et hull med hullpipe først, men det er selvsagt ikke nødvendig. Som @Gudrun også skriver er det normalt å bruke stålplater dersom behovet er tykke shims. De blir som regel klipt opp i platesaks eller brent ut, men det spiller jo i prinsippet ingen rolle. Poenget er jo bare at dette er mellomlegg som skal bygge opp uten å fjære.

Du får kjøpt ferdige shims også, men da til blopris pr. kilo i forhold til folie på rull. Slik shims kommer i både messing og stål.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...