Jump to content

Holdbarhet på VP TAMD41 fra 1987?

C2CV

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe en 1987 båt med VP TAMD41 turbdiesel med aftercooler. Effekten er ca 180HK. Hva er styrke og svakheter med denne motortypen. Hva må jeg være spesielt OBS på? Båten har fått optimalisert gir og propell for å kunne gi maks effekt på dette halvplanende skroget  på 29 fot. Litt skeptisk til om motoren tåler å gå lenge med full effekt. Svært interessert i å få info om dette.

A

Hadde båt med 2 stk 41a.Greie motorer,ryker ved kaldstart. Kjørte mine med 3500 til 3600 rpm.Disse var gått 3500 t,så vil tro det tåler å gå litt hardt. 

Svakheter er vel oljekjøler, og ladeluftkjøler. Begynner å dra på årene,så litt knask må man vel rekne med.Fra B utgaven er det mindre startrøyk 

Nej, selv den utroligt solide motor tåler ikke fuld effekt gennem længere tid; det er vel de færreste som tåler det i virkeligheden. Jeg har læst flere steder, at VP anbefaler maksimalt opnåeligt omdrejningstal med den aktuelle belastning minus 300 RPM som maksimalt omdrejningstal kontinuerligt.

På min 41a har jeg haft skiftet brændstofpumpen, ikke indspjrøtningspumpen, men fødepumpen. Ud over det har jeg ikke haft motorstop. Nomiel effekt er 200HK

mthoms skrev 7 minutter siden:

Nej, selv den utroligt solide motor tåler ikke fuld effekt gennem længere tid; det er vel de færreste som tåler det i virkeligheden.

da kan man også sette maks kontinuerlig effekt  , dvs man gir motoren en annen rating 

Her er en oversikt over volvos definisjoner pr 2016 :
http://www.volspec.co.uk/pdfs/Rating-Definitions.pdf

Om jeg ikke husker feil så var L og P ratingene mindre strenge tidligere...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

10 hours ago, ivar said:

da kan man også sette maks kontinuerlig effekt  , dvs man gir motoren en annen rating 

Her er en oversikt over volvos definisjoner pr 2016 :
http://www.volspec.co.uk/pdfs/Rating-Definitions.pdf

Om jeg ikke husker feil så var L og P ratingene mindre strenge tidligere...? 

Det har du helt ret i, man kan give motoren en anden rating ... og så kan svaret være et andet. Enig. Udgangspunktet er, at meget få vp 41a heavy duty motorer er lagt i fritidsbåde; hvilket jeg selvfølgelig skulle have gjort opmærksom på.

Ja var vel anbefalt 200 omdreininger reduksjon i forhold til maksturtallet man oppnådde, eller?

Tenker at på lett båt klarte man gjerne 3800 mens ferielastet kanskje 3500/3600..

200 omdr. ned...

Husker mange båter med vp hadde et lite messingskilt med nevnte tekst som var festet like ved styreposisjon.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...