C2CV Startet 16.Juni.2018 Del på Facebook Startet 16.Juni.2018 Hei. Vurderer å kjøpe en 1987 båt med VP TAMD41 turbdiesel med aftercooler. Effekten er ca 180HK. Hva er styrke og svakheter med denne motortypen. Hva må jeg være spesielt OBS på? Båten har fått optimalisert gir og propell for å kunne gi maks effekt på dette halvplanende skroget på 29 fot. Litt skeptisk til om motoren tåler å gå lenge med full effekt. Svært interessert i å få info om dette. A Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Hadde båt med 2 stk 41a.Greie motorer,ryker ved kaldstart. Kjørte mine med 3500 til 3600 rpm.Disse var gått 3500 t,så vil tro det tåler å gå litt hardt. Svakheter er vel oljekjøler, og ladeluftkjøler. Begynner å dra på årene,så litt knask må man vel rekne med.Fra B utgaven er det mindre startrøyk Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Er motorene i god stand med rikelig kjøling så finner du knapt motorer i denne klassen som tåler høy belastning bedre. De er solgt for å kunne gå nesten 90% kontinuerlig mens nyere D3 og D4 klarer ca 75%. (opplyst av VP) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Har du planer om å gå lenge med full effekt så vil eg anbefala at du kjøper ein påhengsmotor... Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Nej, selv den utroligt solide motor tåler ikke fuld effekt gennem længere tid; det er vel de færreste som tåler det i virkeligheden. Jeg har læst flere steder, at VP anbefaler maksimalt opnåeligt omdrejningstal med den aktuelle belastning minus 300 RPM som maksimalt omdrejningstal kontinuerligt. På min 41a har jeg haft skiftet brændstofpumpen, ikke indspjrøtningspumpen, men fødepumpen. Ud over det har jeg ikke haft motorstop. Nomiel effekt er 200HK Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Hva bruker en slik motor ved full spiker og er det et akseptabelt forbruk ved ruslefart 8 knop? Litt bekymret for at dieselforbruket blir høyt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 mthoms skrev 7 minutter siden: Nej, selv den utroligt solide motor tåler ikke fuld effekt gennem længere tid; det er vel de færreste som tåler det i virkeligheden. da kan man også sette maks kontinuerlig effekt , dvs man gir motoren en annen rating Her er en oversikt over volvos definisjoner pr 2016 : http://www.volspec.co.uk/pdfs/Rating-Definitions.pdf Om jeg ikke husker feil så var L og P ratingene mindre strenge tidligere...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ulyden Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 På full fart må du regne med 45 til 50 liter. På sakte mye mindre. Kommer litt Ann på turtall vs fart i lav hastighet. Generelt er effekt ca 15% på 50% turtall som vil gi 7 til 10 liter i timen på 1800 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 TAMD41 går for å være meget solide og driftsikre motorer. De fleste diesel motorer bruker ca 0,2 x antal hk. Dvs ca 40 liter pr time på maks. På marsfart (maks turtall minus 300) vil antagelig forbruk ligge på 25-30 liter pr time. I sakte fart ligger forbruk på 5-10 liter pr time. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 10 hours ago, ivar said: da kan man også sette maks kontinuerlig effekt , dvs man gir motoren en annen rating Her er en oversikt over volvos definisjoner pr 2016 : http://www.volspec.co.uk/pdfs/Rating-Definitions.pdf Om jeg ikke husker feil så var L og P ratingene mindre strenge tidligere...? Det har du helt ret i, man kan give motoren en anden rating ... og så kan svaret være et andet. Enig. Udgangspunktet er, at meget få vp 41a heavy duty motorer er lagt i fritidsbåde; hvilket jeg selvfølgelig skulle have gjort opmærksom på. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Mener å huske at det i manualene til VP 30-41 serie stod at de kunne gå 15min på full belastning, deretter 45min på max 3/4 belastning. Det tilsvarer antagelig 300 rpm under full belastning. L, P og HD rating var også oppgitt i noen av manualene... Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Disse motorene gikk ca 3800 rpm på fullt og kunne marsje på det minus 200 rpm. Det er 95% av maxturtall og tilsvarer 85 til 88% av full ytelse. På nye vp må du redusere til 90% speed som tilsvarer 74 til 76% av maksytelse. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Ja var vel anbefalt 200 omdreininger reduksjon i forhold til maksturtallet man oppnådde, eller? Tenker at på lett båt klarte man gjerne 3800 mens ferielastet kanskje 3500/3600.. 200 omdr. ned... Husker mange båter med vp hadde et lite messingskilt med nevnte tekst som var festet like ved styreposisjon.. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Helt korrekt. Noen fikk 3700 andre nesten 4000. Syntes selv at -200 er tøft. Anbefaler alltid Max 90% av oppnådd turtall. Da er man trygg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.