Knallipadden Startet 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2018 Var på tur med båten fra i går til i dag. I de tidlige morgentimer begynte jeg å fryse litt så jeg satt på varmere. Den gikk en liten stund for å så stoppe. Jeg skrudde opp temperaturen litt og startet den på nytt. Den gikk kanskje 5 min til før den stoppet. Jeg trodde det kanskje var pga. den hadde oppnådd riktig temperatur. Når jeg skulle slå av strømmen i båten etter å ha kommet hjem så jeg at hele sikringen var smeltet. Ser det står 25A 32V på sikringen. Så vidt jeg vet skal det være en 12V sikring, ikke 32A? Hva kan ha gått galt eventuelt? Tørr ikke bytte sikringen. Sikringen satt i en liten sikringsholder med en 25A sikring og en 10A sikring. Det er for øvrig firma som har montert varmeren for noen år siden, men kan ikke vite om forrige eier før meg har tuklet med den. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Er det irr på de andre sikringene? Det kan gi varmgang. Den ser litt irret ut på den delen som ikke er brent. Er sikringholderen godkjent for 25A? Jeg ville ha byttet holder og sikring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Hvis det er irr så er det kanskje ikke noe galt andre steder? Tror den så lik ut uten at den var smeltet. Holderen så ok ut med unntak av lokket. Vanskelig å bytte holder? Denne holderen så original ut. Ledninger er loddet og forseglet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Hvis sikring er like hel er det jo ikke den som har laget svimerket med mindre sikring har hatt en feil. Når en sikring ryker pleier den og bli litt svart på midten og man kan som regel se at tråden i den er avbrent. Ta ei tang og klem av det brente slik at du ser om tråden er avbrent eller ikke. Er den like hel så er det holderen som har dårlig kontakt så bytt både holder og sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Det står, som du seier 25 A 32 V på den sikringen. Det betyr at sikringen er 25 A, men skal ikkje brukast i anlegg med meir enn 32 volt. Dette seier at denne sikringen er OK for 12- og 24 volts anlegg. Sikringen skal vera merkt med eksakt antall ampere og eit maks antall volt den kan brukast for. Ein sikring so irra som denne, so ville eg gjort mitt aller beste for å få inn ein ny og bedre sikringsholder. Edit: Bilde av sikringsholderen kan hjelpa å bedømma dette. Redigert 16.Juni.2018 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Har kjøpt ny sikringsholder nå, men stusser litt på koblingene. Hvorfor går det en ledning fra den ene kursen til den andre? Slik ser den ut på undersiden. Det er som sagt to sikringer i boksen, en på 5 a som går til kontroll enheten og en på 25a som går til selve brenneren. Redigert 16.Juni.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Ser ut som strøm INN (tykk ledning), og en lask til den lille 5A kursen. Altså slik at du kan kople strøm inn på ett sted (i stedet for to). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.