Jump to content

Smeltet sikring på eber diesel varmer

Knallipadden

Recommended Posts

Var på tur med båten fra i går til i dag. I de tidlige morgentimer begynte jeg å fryse litt så jeg satt på varmere. Den gikk en liten stund for å så stoppe. Jeg skrudde opp temperaturen litt og startet den på nytt. Den gikk kanskje 5 min til før den stoppet. Jeg trodde det kanskje var pga. den hadde oppnådd riktig temperatur. Når jeg skulle slå av strømmen i båten etter å ha kommet hjem så jeg at hele sikringen var smeltet. Ser det står 25A 32V på sikringen. Så vidt jeg vet skal det være en 12V sikring, ikke 32A? Hva kan ha gått galt eventuelt? Tørr ikke bytte sikringen. Sikringen satt i en liten sikringsholder med en 25A sikring og en 10A sikring. Det er for øvrig firma som har montert varmeren for noen år siden, men kan ikke vite om forrige eier før meg har tuklet med den.

20180616_114555.jpg

Er det irr på de andre sikringene? Det kan gi varmgang. Den ser litt irret ut på den delen som ikke er brent.

Er sikringholderen godkjent for 25A?

Jeg ville ha byttet holder og sikring. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis sikring er like hel er det jo ikke den som har laget svimerket  med mindre sikring har hatt en feil. Når en sikring ryker pleier den og bli litt svart på midten og man kan som regel se at tråden i den er avbrent. Ta ei tang og klem av det brente slik at du ser om tråden er avbrent eller ikke. Er den like hel så er det holderen som har dårlig kontakt så bytt både holder og sikring.

Det står, som du seier 25 A 32 V på den sikringen. Det betyr at sikringen er 25 A, men skal ikkje brukast i anlegg med meir enn 32 volt. Dette seier at denne sikringen er OK for 12- og 24 volts anlegg. Sikringen skal vera merkt med eksakt antall ampere og eit maks antall volt den kan brukast for.

Ein sikring so irra som denne, so ville eg gjort mitt aller beste for å få inn ein ny og bedre sikringsholder.

Edit:

Bilde av sikringsholderen kan hjelpa å bedømma dette.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...