Jump to content

Lavt turbotrykk KAD 300?


Larss1

Recommended Posts

Mine 2 KAD 300 har lavt ladetrykk, det er 140 kPa ved 3500 omd. Jeg fant dette i en tråd her inne:

 

20180609_202828.jpg.80ce6a49be80b8cb33d5e20924469e6d.jpg

 

Denne tabellen sier jeg skal ha 170 kPa ved 3500 omd. Mangler altså 30 kPa, er det mye eller normalt? 

 

Begge turboer nye i fjor, renset ladeluftkjølere (en ny), overhalt dyser og nye dysespisser. Nye dieselfilter og forfilter. Fikk montert nye drev i fjor, da presterte verkstedet (godkjent Volvo penta) å sette på feil utveksling, de korrigerte ved å gå 2 størrelser ned på propell størrelse, får nå 3 700 omd maks med nysmurt båt, skal ha 3800 - 3900 omd, kan det ha en sammenheng? 

 

Den ene motoren vandrer i turtall ved 2800-3200 omd, hvor kompressoren kobler ut og turboen "overtar". Kan ligge på 3100 omd, så plutselig går turtallet ned til 2800 omd, den andre motoren ligger samtidig stabilt på 3100 omd (uavhengig av synkronisering). Vanskelig å lete etter lekkasjer på turtall over 3000 omd. 

 

Noen som har tips til feilsøking? 

 

20180610_171339.jpg.961bb6b702208c5abea7ed53d705c511.jpg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror tabellen er for full belastning. Turbotrykk langs propellerkurve er ulik. Sjekk hva du får på Max turtall.Sjekk også dieselforbruk. Den skal bruke ca 55 liter i timen på fullt. Bruker den for lite får den ikke nok diesel. Høytrykkspumpa kan være slitt el. 

Link to post
Share on other sites

Takk skal ta en testrunde i morgen på fult turtall, fikk 150 kPa på maks turtall (3600 omd) før bunnstoffing nå før helgen, klarer 3700 omd nå men husker ikke ladetrykk (tok ikke bilde). 

20180610_190125.jpg.859b8bbc6fa286ca6f37f0d182e900e3.jpg

 

Skal sjekke forbruket i morgen også, men det er vel ikke fasit her, forbruket vil variere mye avhengig av type båt, vekt osv? 

 

For å sjekke om de får nok diesel, kommer det da lite eller ingen diesel i retur? Da kan jeg koble retur i en plastdunk å sjekke. Har nylig montert nye forfilterhus til racor, bruker innsats med 10 micron, kan det være for fint?

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er feil på turbo men du kan ha lekkasje. Regner med det er sjekket.

 

om pumpa gir for lite vil det påvirke avgass energien som turbinen i turboen utnytter.

 

Du må derfor måle forbruk ved full belastning, På full fart skal den bruke 285*0.735*O,235/0,85 som gir 58liter i timen. Bruker den mindre gir pumpa for lite bruker den mere er det noe galt med turbo ladeluftkjøler eksos el.

 

Det skal også være en funksjon som kortvarig kobler inn kompressor ved akselerasjon. 

Link to post
Share on other sites

Hei, da har jeg gjort ny testrunde og har en oppdatering. 

 

Begge motorer har samme ladetrykk og forbruk på alle turtall under 2800 omd, altså når kompressor ligger inne, da går motorene som en klokke. Straks kompressor legger ut starter SB motor å jage, kan ligge på 3200 omd så plutselig faller den ned til 2700 omd. Over 3300 omd er den stabil. 

 

Sjekket forbruket på maks turtall og det er ihht hva du skriver ulyden, ca 57 l/timen. Får bare maks turtall 3 670 omd pga feil utveksling på drev. Om jeg får SB motor til å gå slik den skal får jeg kanskje litt mer omd. 

 

Den trøblete motoren (styrbord) bruker mer diesel enn BB! På 3400 omd er forbruket 46,7 l/timen på BB motor og 49,7 l/timen på BB motor. Altså høyere forbruk på BB motor som jeg sliter mest med ladetrykket på. 

 

Kjørte også uten luftfilter og åpent motorrom i dag uten at det var noe forskjell. 

 

Har dere kloke hoder noen idéer? 

Link to post
Share on other sites

Det kan være den elektroniske røykbegrenseren som pga lavt ladetrykk begrenser fuel på motoren. Har du mulighet til å sjekke givere. Bruke et kalibrert manometer i parallell eller sette trykk på giveren. Ellers så kan propeller være for tung. En lettere propell vil få motoren opp i høyere turtall og turbolader får høyer volumstrøm og kan gi høyere ladetrykk.

Link to post
Share on other sites

Da blir det nok en tur på Volvo penta verksted, dette kan sikkert leses av med vodia? 

 

Som nevnt tidligere i tråden presterte ett Volvo verksted å sette på nye drev med feil utveksling. Fikk da bare 3300 omd på maks, dette kompensere de med å gå ned 2 størrelse på propell (fra C6 til C4, DPG drev) og får nå 3670 omd på maks. De fikk 3900 omd med C3 propell men da var det nesten ikke fart på båten. 

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt: Jeg er ikke motormekaniker. 

Men; jeg kjøpte en Skarpnes 9100 engang og ble delvis lurt ved kjøpet. Bla feil utveksling på drev. Motparten argumenterte da med at andre propellere ville fikse det for å motvirke feilgiringen Min mekaniker begynte å le og sa følgende "Det blir som å hive diesel rett på sjøen, det er dønn feil. Vil aldri funke"

Kan dette være i ditt tilfelle? Har du dobbeltsjekket dette med andre verksteder at det bare er å bytte propellsett?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei Windy27GM 

Jeg synes det hørtes rart ut, kanskje jeg skulle få en tredje part til å komme ned en uttalelse. Noen tips, kanskje noen som er gode på propeller, winrace f.eks? Kan jo også ta turen til nærmeste Volvo verksted (Bodø, 73 NM), har ett som er like i nærheten her, men dit skal jeg aldri mer. 

Link to post
Share on other sites

vel, saken min gikk til Forbrukertvistutvalget.  Her er teksten fra dengang da:

********************************************************

Angående feil ved drev/hekkagregat. Det er riktig at vi ønsker maks turtall. En motor yter sitt beste og går med absolutt minst slitasje på ca 2/3 gass/turtall. Dette forutsetter at maks turtall oppnås, noe motoren i båten ikke klarte på grunn av feil giring. Undertegnede har snakket med selger en rekke ganger og også hatt samtaler med båtens tidligere eier (selgers kollega). Begge opplyste at motoren klarte ca 3.400 omdreininger/minutt slik båten fremsto ved salget. Vårt lokale sertifiserte Mercruiser-verksted hadde imidertid som svar til dette at; ”… da må de ha slept båten i full fart”. Det er ikke teknisk mulig å oppnå et slikt turtall med feil drev montert på båten. 

Maksturtall har absolutt ikke noe med høyere fart å gjøre.  Det har noe med hvordan drevet er giret, hvordan motoren belastes ved vanlig drift, som igjen har en del med vekten på båten å gjøre.  For å vise til en liten sammenligning: En vanlig bil kjører opp en bakke og kommer fint opp i 2 gir.  Sett bilen i 3dje gir og du kommer fortsatt opp, men må trykke gassen helt i bunnen.  Over tid skader dette motoren alvorlig, med totalt havari som mulig resultat.  Hvis båten hadde fortsatt å blitt brukt med dette drevet/propellere ville fullstendig motorhavari mest sannsynlig oppstått.

Det er korrekt at ved å bytte propellere ville turtallet gått opp. Dieselforbruket ville imidlertid økt enormt på grunn av fortsatt feil giring i drevet. I følge vårt lokale Mercruiser verksted ville dieselen ”renne tvers igjennom uten å gjøre nytte for seg.”  Denne uforbrente dieselen ville generert mye svart røyk som  slippes ut sammen med eksosen.  Motoren ville fortsatt bli belastet feil, med for høy temperatur på eksosen.  Resultatet ville bli oppbrent wastegate og ødelagt turbo.

***********************************************************

Vi vant saken og fikk utbetalt 63.000 eller deromkring for brent Wastegate og nytt/brukt drev.    
Jeg tror motoren din tar skade av feil giring, det må være en grunn til at produsenten sier spesifikt "den og den" giringen  og ikke "den eller den"

Men, det er ikke min motor og jeg er ikke mekaniker.

 

Litt på siden, bildet/tabellen du har brukt er dumpet av meg for en del år siden :-)

 

mvh 

Windy37GM   tidligere Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode opplysninger, det er jo ikke bra om motorene tar skade av å kjøre med feil giring. I værste fall blir det havari etter noen år, og da er det straks værre å kreve noe som helst. Tenker jeg starter med å få en tredjepart til å komme ned en uttalelse slik du har gjort her, for så å høre hva det ansvarlige verkstedet sier til slik uttalelse. 

 

Det var en nyttig tabell :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror feil girutveksling valg er uheldig men rett tilpasset skal det ikke skade motoren. Det som blir problemet er at propellen spinner mye hurtigere enn optimalt. Det betyr dårligere propeller virkningsgrad som koster motorhester og fuel hele tiden. 

 

Et annet moment her er fuel forbruk. Ble litt forundret over hvor raskt du målte. Du leste selvfølgelig av motorpanelet som viser det den tror motoren bruker. Dette taes fra en pådragsgiver inne i pumpa. Problemet er at når pumpa blir slitt så øker pådrag mens diesel mengde er den samme. Her kan det ligge et problem. Dette kan du sjekke ved å bruke en gjennomsiktig dunk der du merker av for hver 5 liter. Legg diesel tur retur slangen ned i bunnen på dunken og pass på at du ikke suger luft. Kjør motoren med et forbruk på 40 l/h på display og ta tiden med stoppeklokke mellom to streker. Er forbruk mindre enn på display må pumpa overhales eller kalibreres. Er det likt har du sjekket ut den dyreste komponenten.

Ta gjerne et par målinger for å teste repeterbarhet.

Link to post
Share on other sites

DieselDahl begge drevene er byttet (med feil utveksling) for noen mnd siden :sad:

 

Takk for godt tips ulyden, jeg får rigge meg til å ta denne testen. 

 

Skrudde forøvrig ut intercooler innsats også når jeg var i gang, her var det mye olje på luftsiden:

 

20180617_233144.jpg.191815c6f194a8a22aa1f9138d2bf7d8.jpg

 

Legger den i diesel til i morgen. Verkstedet har hatt ute begge motorer og overhalt disse, bl.a renset etterkjølere, tydeligvis bare sjøsiden da.. 

 

 

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 11 minutter siden:

Et annet moment her er fuel forbruk. Ble litt forundret over hvor raskt du målte. Du leste selvfølgelig av motorpanelet som viser det den tror motoren bruker. Dette taes fra en pådragsgiver inne i pumpa. Problemet er at når pumpa blir slitt så øker pådrag mens diesel mengde er den samme. 

@ulyden  Er det bare et potmeter på throtle-armen i Governor som gir dette signalet? 

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke tid å montere ladeluftkjøler i dag, blir i morgen. Er det smart å rengjøre innsiden av turbohuset med det samme? Det ligger en tynn oljefilm (hard) der hvor bladene går:

 

20180617_230854.jpg.7d4dca1070412f347b6938da458ffbdd.jpg

 

Skal også kryssbytte ECU for evt å sjekke om vandringen på turtall skyldes feil med ladetrykk-sensor, fant denne teksten hos marinedeler.no:

 

Denne sensoren kjenner på ladetrykk gjennom en slange fra innsugmanifold som av og til tilfører noe kondensvann som ødelegger sensoren så den gir info om lavere trykk enn reelt. Da blir kalkulasjon feil i ECU og motoren får for lite diesel. På nevnte motorer er det typisk når  sensor er i ulage at  kompressor jobber  og når den slipper og turbo skal ta over så blir det ikke noe fres og rpm synker og kompressor legger inn igjen. Men det trenger ikke alltid være den .

 

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000035726

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Så sjekket jeg hvilke propeller som ble satt på for å kompensere for feil utveksling på de nye drevene. Det er satt på C3 propeller :nonod: Disse båtene skal ha C6 med riktig utveksling på drevene, og oppnår da 3800 omd, evt C5 om man kjører mye med mye last. Dette har jeg fra en med identisk båt og motorer. 

 

Mine motorer er påstemplet maks 3800 omd så regner med det er korrekt. Men jeg registrerer at de fleste KAD 300 er oppgitt til maks 3900 omd, noen som kjenner til dette? Mine maskiner er 2003 modeller. 

Link to post
Share on other sites

C3 propellere høres feil ut. Å sjekke at ladetrykksensorene måler rett er vel nevnt og selvfølgelig viktig. Kompressorhjul ser OK ut. Tviler på om du oppnår mye med vask. Ladeluftkjøleren så litt verre ut. Lån deg et ultralydbad med rett veske så blir den bedre.

 

om turtall er stemplet 3800 så gjelder det nok for din motor. Det er alltid en fordel at du klarer min dette turtallet.

 

Disse motorene har temperatur sensor på fuel slik at man ikke kan kjøle diesel og få høyere ytelse. Finner du sensoren kan den manipuleres men det er ikke å anbefale. 

Link to post
Share on other sites

Klarer bare 3670 omd nå, før verkstedet skiftet drev hadde jeg 3770 omd og 37 knop. De prøvde med C2 propeller, fikk da 3950 omd og 29 knop om jeg husker riktig. Da har nok motorene det langt bedre, men da blir det lite marsfart og for høyt forbruk. Det går mot at jeg vil kreve å få byttet drevene til riktig utveksling.

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket for deg med en VP forhandler i min region (det er flere så du finner ikke ut hvem :-)  ).

Feil giring kan IKKE fikses med propell. Belastningskurven blir feil, fuelforbruk øker unødvendig og motoren har det ikke godt og det merkes særs med at du mister knop, altså fart.

Lykke til!

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...