CSSGT Startet 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2018 Hei! Vi er to båter som skal fra Son til Halden førstkommende tirsdag/onsdag, men det er meldt en del vind fra mandag. Det er en 36 fot seiler og en 38 trawler, så litt vær skal vi tåle, men jeg vet jeg har lest noen tråder her at "Strømtangen når sørvesten står på er noe ræl". På kartet ser det ut som man får le av Søstrene hvis det er sørvest, men mindre dersom det er vestlig vind. Planen vår er å gå fra Son til Papperhavn på tirsdag, og så Papperhavn - Halden på onsdag formiddag. Er det noen "lokalkjente" som har tanker om dette? Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Faxen Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Fytterakkern. Jeg ville gått rett sør til landet der og fulgt det innover mot Fredrikstad. Da slipper du sidesjø rundt Strømtangen, for det kan være ille. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
CSSGT Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Holde avstand til Strømtangen og gå rett ned til Papper mener du @Faxen? Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Bigmac Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Kommer du deg under brua ved Kjøkøya? Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Så vidt jeg vet skal jeg gå under den i Kjøkøysund ja, visste ikke om den i fjor så da gikk vi rundt... ? Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 6 minutes ago, Bigmac said: Kommer du deg under brua ved Kjøkøya? Man kommer fint gjennom Kjøkøysundet med 36ft seilbåt, men det er vel også eneste farbare vei med seilbåt, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Har 34 fot seilbåt. Har gått innaskjærs fra Hankø og helt frem til strømtangen i 15 m/s. Det er noe herk i 30 minutter fra du begynner å runde fyret til du er fri av glomma, på vei mot kjøkøysundet. Er du ikke lokalkjent så må du benytte kartplotter aktivt for å komme deg trygt frem innaskjærs. Kjøkøybrua har mer en 21 meter fri seilingshøyde. Etter kjøkøysund får du glomma igjen (østre løp). Rotete sjø, men god fart ut. Resten er kosetur innaskjærs til halden havn. Nesten uansett vind. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Det er nok mer vind og sjø syd for Rauertangen enn dere får inntrykk av før dere smetter i le bak Eldøen. Når det er sydvest gir vel Søstrene litt le for sjøen, men med vestlig vind så har jo ikke bølgene hele Skagerrak til å bygge seg opp i. Vet ikke hvor rotete det blir innaskjærs i området mellom Hankø og Strømtangen, har gått der når det har blåst men husker ikke hvor mye det blåste. Dog gikk vi der for å få le fra sydvest bølger. Kan ikke huske det var så veldig rotete sjø. Hva med å gå Hankøsundet og så stikke ut ved Steinsholmen om det blir for rotete? Går dere litt videre forbi Smaustangen før dere stikker inn i Hankøsundet får dere så vidt luktet på forholdene forbi Rauertangen og hvordan det er utaskjærs også, så vet dere hva dere eventuelt går til. Hvis dere går innaskjærs ville jeg gått ut rett etter Flatskjæra og ikke passert i det trange løpet rett før selve Strømtangen. Sikkerhetsmessig ville jeg ikke hatt noe betenkelighet med å gå utaskjærs. Da har man også bedre tid om noe skjer. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 (redigert) 17 minutes ago, Miranda2 said: Har 34 fot seilbåt. Har gått innaskjærs fra Hankø og helt frem til strømtangen i 15 m/s. Det er noe herk i 30 minutter fra du begynner å runde fyret til du er fri av glomma, på vei mot kjøkøysundet. Er du ikke lokalkjent så må du benytte kartplotter aktivt for å komme deg trygt frem innaskjærs. Dette blir vel onsdagens etappe, med utgangspunkt i Papper. Litt mindre vind og litt mer vestlig på formiddagen. Vet ikke hvordan det er å få plass i Papperhavn, når TS er kommet til Hankøsundet er jo en god del av distansen tilbakelagt og der er det vel nesten alltid mulig å få plass på svai ihvertfall. Ligger alltid trygt der, uansett vær. @CSSGT: Tons of Rock, dette? Redigert 17.Juni.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Takk, her var det bra tips ? @quantumduck helt korrekt! ?? Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
lurvetass Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Kan hende det er lurt å ta sikte på Hankøsundet i første omgang. Fra Strømtangen over Lera kan det grave seg opp endel sjø som kan bli ubehagelig. Er det sørvestlig vær er det beste å ga Kjøkøysund og på nordsiden av Hvalerøyene. Da er dere i le får mindre sjø. Og det er vel passe dagsetappe dag to fra Hankøsundet til Halden. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Jeg holder meg langt vekk fra Strømtangen når det er mye vind, fæl plass i mye vær som en ikke bør oppsøke med mindre det er fine forhold. Gikk motsatt vei i kuling med 31 fot seilbåt, dvs bak Hvaler, ut mellom Tenneskjær og Stangeskjær (mye drittsjø i området akkurat der pga strøm), godt på utsiden av Strømtangen og ned mot Son. Hele "stripa" nord for Hvaler og ned mot Moss er fantastisk å seile når det blåser for Søstrene, Missingene, Rauer, Sletter osv tar det meste av sjø mens vinden er god. Nærmere Moss/Son er du så langt inne i fjorden at ting roer seg, men kan være litt når du går på utsiden av Moss. Så om det er godt med vind fra fordelaktig retning ville jeg ikke klint meg oppi land, opp med seila og "peis avgårde" på det strekket :-) Med motvind blir det en vurderingssak, men klarer en å holde høyde og ta det på en krysslegg så kan en ta god høyde mot Missingen og falle av og få slør/medvind inn bak Hvaler. --- Rundet Strømtangen for motor i ei snekke i en god bris en gang... aldri igjen. Trangt, alt for nært land, strøm og drittsjø. Uff... sånne plasser er en av de viktigste grunnene til å ha seilbåt så en kan gå utenom hele greiene ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Se her ja, denne tråden skal jeg følge. Naturlig nok, siden jeg er nevnte båt nr 2 i dette følget..... ? Med vinden som er meldt, kjenner jeg at jeg heller vil ta litt ekstra sjø, enn å gå på innsiden fra Hankø til Strømtangen mtp marginene hvis man skulle få motorstopp. Både Windy og Yr melder at vinden skal avta noe, og dreie mer vestlig utover kvelden. Så det er jo mulig å ta noen timer v/ Hankø for å se det an. Hvis vi bestemmer oss for å gå for Papperhavn ser jeg for meg at det beste er å gå rett syd mot Søstrene og så dreie inn mot Papper? Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Vi må ta en prat igjen @Catch22 for nå melder yr stiv kuling natt til tirsdag og tirsdag formiddag, mens det skal løye til frisk bris onsdag. Kan hende Hankø er trikset første natta og så runde på onsdag, som flere har foreslått. De siste dagene har de meldt liten kuling både tirsdag, onsdag og torsdag så da kunne man tenkt det var best å komme seg rundt jo før jo heller, men hvis dette holder seg så kan det lønne seg å vente... Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Ville gått "det store hølet" rett nord for øya/holmen Papperhavn om det er første gangen. Men jeg ville sneket meg videre fra Papperhavn og bort til Fredagshølet, for der er det fint, og mange longsideplasser mellom Papperhavn og Fredagshølet også. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Takk for tips. Papperhavn er mest for tradisjon. Det blir 4.året vi ligger der på vei til TonsOfRock, men vær trumfer tradisjon, så det kan vel være vi tar Hankø, (eller noe annet) Sitér dette innlegget Link to post
Ebel Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Mellom Hankø og Strømgaten på innsiden av Flatskjærene er det smooth. Seilt dette strekket mange ganger m 21 fots Yngling, og på utsiden i 7-8 m/s. Med vestavind går det helt greit, kontrabølger v Strømtangen er det alltid. Ved sønnavind er det værre i den retningen. Fredagshølet eller innaskjærs v Bukta er kos og rolig. Papper mer utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 quantumduck skrev On 17.6.2018 at 10.59: Når det er sydvest gir vel Søstrene litt le for sjøen, men med vestlig vind så har jo ikke bølgene hele Skagerrak til å bygge seg opp i. Det stemmer. Så utenfor Hvaler blir det vesentlig verre når sydvesten står hardt på. quantumduck skrev On 17.6.2018 at 10.59: Vet ikke hvor rotete det blir innaskjærs i området mellom Hankø og Strømtangen, har gått der når det har blåst men husker ikke hvor mye det blåste. Når du er i le av Smaustangen er det lunt helt fram til Mærrapanna, der ruller det godt. Men det er en kort strekning. Ellers er det lunt fra Stensholmen og helt til man kommer ut ved Strøntangen. quantumduck skrev On 17.6.2018 at 10.59: Dog gikk vi der for å få le fra sydvest bølger. Kan ikke huske det var så veldig rotete sjø. Hva med å gå Hankøsundet og så stikke ut ved Steinsholmen om det blir for rotete? Bedre å gå inn etter Stensholmen. Etter Mærrapanna kan man gå mellom Stensholmen og Dekningskjær, og inn bak Lynghomen. Der er det helt lunt. quantumduck skrev On 17.6.2018 at 10.59: Hvis dere går innaskjærs ville jeg gått ut rett etter Flatskjæra og ikke passert i det trange løpet rett før selve Strømtangen. Etter Flatskjæra? Mener du mellom Flatskjæra og Grindskjæra? Der ville jeg ikke gått. Så lenge motoren er til å stole på er det ingen problem å gå ut ved Strømtangen og krysse Lera. Dessuten, er ikke seilbåt noe av det mest stabile om det blåser og sjøer litt? Ikke akkurat ekstreme strekninger det er snakk om her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jeb Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Her skal jeg også gå på fredag, skal en tur til koster, henger det igjen gammel sjø i flere dager. kommer i fra Engelsviken og har planer om og gå straka vegen ned eller er det best og legge rute på baksiden også. Fredag22.06.2018 kl 2–8 Delvis skyet. 13° 0 mm Frisk bris, 9 m/s fra nord-nordvest kl 8–14 Delvis skyet. 13° 0 mm Frisk bris, 9 m/s fra nord-nordvest kl 14–20 Delvis skyet. 17° 0 mm Laber bris, 7 m/s fra nordvest kl 20–2 Delvis skyet. 17° 0 mm Laber bris, 6 m/s fra Det er vel bra med vind i fra nordvest når en går nedover Redigert 18.Juni.2018 av jeb (see edit history) Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
littmild Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Pinkvin skrev On 17.6.2018 at 13.23: Gikk motsatt vei i kuling med 31 fot seilbåt, dvs bak Hvaler, ut mellom Tenneskjær og Stangeskjær (mye drittsjø i området akkurat der pga strøm), godt på utsiden av Strømtangen og ned mot Son. Hele "stripa" nord for Hvaler og ned mot Moss er fantastisk å seile når det blåser for Søstrene, Missingene, Rauer, Sletter osv tar det meste av sjø mens vinden er god. Nærmere Moss/Son er du så langt inne i fjorden at ting roer seg, men kan være litt når du går på utsiden av Moss. Låner denne tråden litt jeg, skal motsatt vei i morgen, nøyaktig motsatt vei faktisk da jeg etter planen skal ende opp i samme båsen som CSSGT forlater litt tidligere på dagen. Men jeg starter fra Hankøsundet, er ikke kjent i dette området i det hele tatt, er meldt litt vind og jeg skal ha med mannskap som ikke er så erfarne, er det noen store overraskelser på dette strekket? Nettopp kjøpt båten og har litt nerver Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Dagsven Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Ingen ekstrem strekning, går nok fint. Grunnen til at det blir særs krappe og store bølger med rotesjø rundt Strømtangen er at Skagerak står rett inn kombinert med at det går fra kjempedypt ( mellom Søster og Strømtangen) til grunt vann. Gå langt nok ut så er det ingen problem. Har hatt hytte ved Strømtangen i 25 år Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Ingen ekstrem strekning, går nok fint. Grunnen til at det blir særs krappe og store bølger med rotesjø rundt Strømtangen er at Skagerak står rett inn kombinert med at det går fra kjempedypt ( mellom Søster og Strømtangen) til grunt vann. Gå langt nok ut så er det ingen problem. Har hatt hytte ved Strømtangen i 25 år Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Mange takk for masse tips og ruteforslag! Ettersom værmeldinga endret seg fra "liten kuling mandag, tirsdag, onsdag og torsdag" til "stiv kuling tirsdag formiddag, og gradvis løying til frisk bris/bris på onsdag" så tar vi nok første natt i Hankøsund eller der omkring selv om det er brudd på tradisjon, og så går vi rundt Strømtangen i fin avstand på onsdag formiddag og inn til Halden i god tid til Ozzy og de andre @littmild ser vel ikke så galt ut oppover i morgen i følge Windy, håper den holder seg vestlig så kan jeg seile nedover og du oppover Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 littmild skrev for 3 timer siden: , skal motsatt vei i morgen, nøyaktig motsatt vei faktisk da jeg etter planen skal ende opp i samme båsen som CSSGT forlater litt tidligere på dagen. Men jeg starter fra Hankøsundet, er ikke kjent i dette området i det hele tatt, er meldt litt vind og jeg skal ha med mannskap som ikke er så erfarne, er det noen store overraskelser på dette strekket? Nettopp kjøpt båten og har litt nerver Du skriver ikke hva slags båt du har da Hvis du kommer med ei åpen jolle kan det nok være litt guffent når du kommer ut i åpent farvann nord for Hankø ved Smaustangen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
quantumduck Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) @Komodo Inn etter Stensholmen? Tror vi tenker forskjellig, jeg mente det som et alternativt sted å gå hvis man vil ut i rom sjø. Man krysser vel ikke akkurat Lera på vei fra Strømtangen til Papperhavn? Men hvis du tenker ift. overnatting i Hankøsund gir det mer mening. Og jeg tror jeg mener mellom Flatskjæra og Grindskjæra, ja, bare Olaskjæret som har navn i mitt kart. Skal du videre østover gir det mindre mening å gå ut der ja, men skal du sydover ville jeg vurdert det. Syns det var trangt og grunt mellom de to stakene rett før Strømstangen så jeg ville droppa det i ruskevær, men det er kanksje noen andre feller der jeg ville gått? Har ikke gått der, syns bare det så greit ut på kartet. Hvis motoren paier kan man heise seil, om man har seilbåt, og man har tid på seg til å gjøre det. Her var det en Trawler også, klarer seg sikkert fint. Som sagt ville jeg ikke hatt noen betenkelighet med å gå utaskjærs heller, mye bedre marginer. Redigert 19.Juni.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.