Jump to content

VDO tankinstrument og tankgiver


davincy

Recommended Posts

Jeg skifter tankgiver på dieseltanken. Den gamle var unøyaktig, men fungerte på et vis. Instrumentet er VDO og giveren passer. Til den gamle giveren kom det to ledninger av samme farge (grå), som var festet til den gamle giveren. Jeg kuttet ledningene til den gamle giveren og koblet de til den nye som har to ledninger en blå og en sort. Men når jeg kobler til er instrumentet dødt. Det som er merkelig er at spenningen mellom de to gamle grå ledningene er 9,2V, skal det ikke være 12,6 - som er spenningen bak på instrumentet? Giveren er riktig og jeg måler motstanden til 160 ohm.
Det kommer også en 3dje brun ledning, men den er festet direkte i tanken, 10 cm fra giveren. Den er kanskje bare til å jorde tanken? Det må vel bare være å koble de to gamle ledningene på tankgiveren? Jeg har sjekket polariteten og også snudd den, men instrumentet er dødt. Hvordan kan jeg sjekke at det er liv i instrumentet? Og har noen en forklaring på hvorfor tankgiveren ikke virker?

Skjermbilde.JPG

Redigert av davincy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VDO instrumentet er fra 1995. Jeg spurte på Seasea om det var kompatible, og fikk beskjed om at de er det, det står også på nettsiden til Wema giveren at den er. Men man kan aldri vite.
Det som forvirrer meg er at spenningen på de to kablene fra VDO instrumentet er 9,2 V. Nå er ikke strøm min sterke side, men 9,2V??

Link to post
Share on other sites

Det vil hjælpe hvis du kan skrive lidt mere om serie/modelnumrene på den gamle og nye giver og på instrumentet. Ellers tror jeg, at den enkle, hurtige løsning er at skifte instrumentet også. Det koster ikke alverden og min erfaring er, at de ikke holder evigt men skal skiftes hver 10. år eller deromkring. Det har mine skullet, i hvert fald.

Link to post
Share on other sites

9 volt er et typisk mål mellom battri + og ledning som ikke er i kontakt med batteri minus. En prøvelampe ville altså ikke lyst i dette tilfelle. Feilen er muligens at gamle giver var jordet i tank mens den nye ikke er det. Hvor mange kontakter er det på instrumentets bakside ? 3 eller 4 .Pluss og minus samt to til giver, eller bare pluss og to til giver?

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På instrumenter beregnet for vårt marked skal instrumentet vanligvis  vise fullt utslag når du kjører ledningen fra instrumentets sensorledning til minus. Da gjerne tanken i dette tilfelle -om den er koblet opp mot en felles 'jord' 

Har du virkelig to ledninger fra instrumentet fra sensor? alle eg har hatt har bare hatt ên. Den andre kabelen da fra sensor festet i tanken. som igjen har forbindelse til felles minus. 

Link to post
Share on other sites

Knurrbart skrev for 3 timer siden:

 

Har du virkelig to ledninger fra instrumentet fra sensor? alle eg har hatt har bare hatt ên.  

Ja, du har rett i det, men jeg hadde to  ledninger på min første båt, muligens fordi tankmåler var ettermontert. Jeg hadde ledning fra batteri minus til ståltank og så både minus og signalledning fra tank til instrumentets bakside. Men det betinger at det er kontakt mellom tanken og minuskabelen til instrumentet. Signalkabelen er naturlig nok isolert. Hvis trådstarter tidligere hadde dette, men nå har ny giver som har isolert minus, må minus til instrumentet hentes for eksempel på naboinstrument, og det er jo det mest vanlige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...