Jump to content

Hvis baupropell er feigt, hva er da dette? (Selvparkerende båt)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Kjempetøft så lenge det funker.

Nå kan jeg kjøre mine båter inn og ut av havner i kraftig vind uten problemer, men for komfortens skyld bytter jeg gjerne motorer og system i min Windy 42 om dette kommer når motorer i fremtiden sikkert uansett skal byttes. Det er fort gjort å gjøre litt feil også.

Liker det at man kan reservere plass i båthavner. 

Det siste kan man vel allerede på manuell måte pr i dag.

Livet blir nok uansett kjedeligere for skadefroe «hvor dårlig skal disse legge til»- kikkere i fremtiden. Men derimot hvis man er vant til dette systemet og ikke kak kjøre manuelt og systemet faktisk streiker er det nok ekstra spennende å se på....

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Så på videoen en gang til. Det virker som om systemet er avhengig av at bryggeanlegget er utstyrt med sensorer. Altså at det kun er visse marinaer som vil ha dette tilgjengelig. Tror ikke Norge er helt i målgruppen.

Er uansett fremdeles imponert over IPS systemet. :yesnod: Men hos meg går det fremdeles på fast aksling og baugpropell.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 17 timer siden:

Det virker som om systemet er avhengig av at bryggeanlegget er utstyrt med sensorer.

VP systemet ter seg akkurat som en Husqvarna Automower. Den finner en utgangsposisjon utenfor fortøyningsplass, retter opp båten og går inn på en radiobeam. Og den radiostasjonen må nødvendigvis være tilstede.

MAID systemet bruker LIDAR. Den bygger et bilde av plassen man skal til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...