MorganX Startet 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2018 Hei, jeg har fått tak i en Skibsplast 560VS med innenbordsmotor som har stått på land i ca 10 år grunnet motor trøbbel. Den har tidligere gått i ferskvann. Det jeg har opptaget nå er noen blemmer i gelcoat helt bakerst på høyre og venstre side rett over vannlinjen og over bunnstoffet i en bredde bredde på ca 5cm. Jeg har stukket hull på blemmene men det er helt tørt ikke noe eddik lukt. Hva bør jeg gjøre før jeg setter båten på vannet om 1-2 mnd? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Det er vel et spørsmål om hvor mye du ønsker å investere. En fuktmåler ville vært et bra verktøy for å vurdere hva du skal gjøre videre. Om båten har stått på land så lenge så er det gode muligheter for at den har tørket bra opp, og at du kan oppnå god barriere-effekt ved å pusse ned til gelcoat og bruke en epoksybasert barrieremaling. En annen måte å komme litt videre på uten å ta noen beslutning er å slipe ned områder med blemmer og se om gelcoat evt glassfiber er osmose-skadet. Se også http://www.boatus.com/boattech/casey/blister-repair.asp Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ok, takk for svar. Tror jeg kommer til å slipe av litt gelcoat for å se på glassfiberen er skadet, men etter det jeg pelte av gelcoat i går var det ikke noen groper i glassfiberen, den var bare helt tørr og så grei ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Skal du ha båten i mange år hadde jeg fjernet gammelt bunnstoff og lagt på 5 strøk 2 komp. Hempel sa i sin tid et strøk hver dag kjøp to farger så ser du lett om du dekker laget fra dagen før, når siste strøket med to komp er på, skal det etter 4 timer på et tynt lag med bunnstoff i en farge du ikke liker, så vil en se hvor det bunnstoffet du liker slites bort når den andre fargen skimtes. her er litt http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/plastpest-de-fleste-kan-kureres https://www.westsystem.no/a/65/reparasjon-av-blemmer-i-gelcoaten https://www.jotun.com/no/no/b2c/how-to/boats/detect-and-treat-hull-affected-by-osmosis.aspx Redigert 19.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ja, får vel skrape av alle bunnstoff til neste år selvom båten ser helt fin ut under. Det kan se ut til at der hvor det er smurt bunnstoff er den ikke angrepet av disse blemmene, men pga av at båten har vært hatt litt for stor motor en gang for over 10 år siden så har vannlinjen ligget 5 cm over linjen med bunnstoff og det er der blemmene har oppstått i gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Mulig det er et lag to-komp under bunnstoffet, siden båten nå er tørr ville jeg behandlet det område som er angrepet med to-komp for å hinder at vann trenger inn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
HansH Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Bunnstoffet vil ikke ha beskyttet mot eventuell osmoseprosess. Eventuelle bobler i vannlinjen i gelcoat kan også ha vært forårsaket av frostsprengning. Dersom du ikke finner åpenbare tegn til osmoseskader i polyesterskroget under båten, så trenger du ikke gjøre annet enn å fortsette med bunnstoff. Hvis du finner bobler o.l. i vannlinjen, så bør du slipe ned i de områdene og legge på noen strøk med epoksymaling. Spiller ingen rolle hvilken type epoksy du bruker. Poenget er bare å forsegle eventuelle åpninger inn mot åpen polyester under vannlinjen. Legg gjerne meget tykt på. Noen båtutstyrsforretninger og produsenter vil prakke på deg anti-pestmaling til en svinepris. Noe slikt finnes dessverre ikke, det finnes bare epoksymaling og den virker like godt uansett hva de kaller den. Epoksy av industrikvalitet er stort sett alltid i to-komponent. Hvis du bor i et område hvor det finnes industri som driver med maling til skipsindustri eller off-shore, så kan det tenkes noen er villig til å selge deg epoksymaling av industritype. Den omtales gjerne som "mastic"-epoksy. Produsent spiller da ingen rolle. Til ditt bruk er alle like bra. (Jotun, International, Hempel, PPG, Teknos osv). Om maligen er gått ut på dato spiller ingen rolle. Det er ingen målbar reduksjon i kvalitet på slik maling på minst 2-3 år etter utgått datostempling. Epoksymaling til industribruk har ofte en innkjøpspris på 70-100,- kr pr liter, litt avhengig av farge. Gul er dyrere enn grå og hvit. Den er identisk eller bedre enn enhver epoksy som du får via båtutstyrbutikker. Som nevnt over kan det være en fordel å få to ulike farger fordi det da er enklere å holde oversikt på hvor og hvor mye du legger på i hvert strøk. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Sånn ser det ut. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ligner på plastpest, men den opptrer bare under vannlinjen. Så spørs det da om det avbildede område er over eller under. Ellers enig med de andre her. Fiks opp i de blærene som er der , men ikke noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Vet du om den har blitt overmalt noen gang? Synes ikke finishen så helt ut som gelcoat.. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ser ut som et dårlig forsøk på omlakkering?? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Denne båten er ikke omlakkert.. dette er blemmer i gelcoat.. har stukket hull på de, men de er helt tørre. Det som er at vannlinjen har vært høyere enn bunnstoff linjen på grunn av for stor motor. Derfor har vannet ligget rett på gelcoaten uten beskyttelse av bunnstoff. Der hvor det er bunnstoff er det ikke blemmer. Var innom Bærum Plast og de sa jeg skulle ta dremelen og lage hull på blemmene og fylle med gelcoat for så og se om de kom tilbake neste år. Vannlinjen skal også heves med bunnstoff. Redigert 19.Juni.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Bare en presisering: Bunnstoff beskytter ikke plasten. Bunnstoff er ikke vanntett. Den har kun til oppgave å hindre groe. Du må ha primer for å beskytte plasten. Tokomponent primer er det som anbefales ut fra det jeg har lest. Den er vanntett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Fikk vite at jeg ikke skulle 2 komponent epoxy grunning i første omgang siden jeg ikke vet hva slags bunnstoff som er der fra før. De sa at det ikke vil sitte på gammelt bunnstoff og at jeg måtte skrape hele båten ren for bunnstoff før epoxy grunning og så bunnstoff. Så jeg tenkte jeg bare skulle slipe hull på alle blemmene og hvis det finnes skadet glassfiber så skulle jeg fjerne det og fylle på med gelcoat så slipe og prime med 1 komponent og så bunnstoff så langt opp jeg skal flytte vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Jepp, ingenting sitter på bunnstoff. Poenget mitt var at du må ha noe vanntett på før du tar på bunnstoff. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Grand Banks jr skrev 25 minutter siden: Jepp, ingenting sitter på bunnstoff. Poenget mitt var at du må ha noe vanntett på før du tar på bunnstoff. Hva skal jeg bruke som er vanntett over vannlinjen, kan jo ikke bruke epoxy primer over vannlinjen? Redigert 19.Juni.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Gelcoat eller topcoat er ok der. Det er kun der en har konstant vann det må være helt vanntett. Over tid vil gelcoat og glassfiber trekke vann hvis det er utsatt for vann 24/7. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Ok.. takker.. Så fra der hvor eksisterende bunnstoffet slutter til ny høyere vannlinje burde jeg bruke epoxyprimer? Tror ikke jeg tar og fjerner resten av bunnstoffet under båten for å påføre epoxygrunning da det er helt fint der? Redigert 19.Juni.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Så lenge det er primer under bunnstoffet hadde nok ikke jeg gjort noe med det. Bare det "nye" området som skal utsettes for vann ja. Jeg hadde nok fjernet et par cm av det gamle bare for å få en overlapp. Ikke uvanlig at folk over tid maler bunnstoffet litt høyere enn primeren er malt opprinnelig. Du må bare se om du kan finne et lag med primer (lettest ved å slipe seg ned gjennom lagene). Nå er det mange her inne som kan mye mer om dette enn jeg kan. Så kjekt hvis noen fagfolk her inne kunne uttalt seg. Jeg gjengir bare kunnskap jeg har lest og hørt. Har ikke gjort denne type jobb selv. Bare ved flekking grunnet småskader. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MorganX Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ok... Ja tror det er best å få høre forslag fra folk som har litt peiling i stedet for å bare ta sjanser.. dyrt kan det også bli. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.