Jump to content

VP MD17 lekker diesel


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg oppdaget en lekkasje i dag når jeg skulle kjøre motoren min i ferskvann før ferien. Det renner ganske mye diesel ut her. Det er vel kanskje pumpen? Kan se ut som om et skrue hull er synderen. Hva tror dere? Er det bare å bytte skrue/o-ring, eller er det noe verre? Alt er litt fuktig pga. Jeg forsøkte først å bytte fin-filter før jeg fant det som kan se ut som lekkasjen. Så det er litt diesel søl, men det renner likevel. 

 

20180619_102427.jpg

Screenshot_20180619-104428_Gallery.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før var det rep- set og få til disse pumpene, men tviler på det er noen som har det lenger. Det du mener er pakning er også der membran er festet altså i de skruene du har merket. Skal du erstatte pumpa med ei ny så er det jo den samme på md 11 og md 7 mener jeg. Sikkert mulig og få tak i brukt. Hvis ikke kan du kaste pumpa og erstatte den med ei elektrisk fødepumpa fra biltema. Det blir rimelig og gjerne vel så bra som den mekaniske.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 53 minutter siden:

Før var det rep- set og få til disse pumpene, men tviler på det er noen som har det lenger. Det du mener er pakning er også der membran er festet altså i de skruene du har merket. Skal du erstatte pumpa med ei ny så er det jo den samme på md 11 og md 7 mener jeg. Sikkert mulig og få tak i brukt. Hvis ikke kan du kaste pumpa og erstatte den med ei elektrisk fødepumpa fra biltema. Det blir rimelig og gjerne vel så bra som den mekaniske.

 

Tips til El fødepumpe? 

Link to post
Share on other sites

Pumpa har en arm som går inn på en knast aksling -en kam i motoren som driver en membran inni pumpa som går opp og ned for å pumpe diesel.

Du skrur ut hele pumpa, deler den og skifter membran og pakning, skrur den på blokka igjen, skifter pakning mot blokka og fester banjokoplingene tilbake med nye eller glødede kopperpakninger. En enkel jobb.

 

Pumpa har også en arm på utsida for manuell pumping når du skal lufte dieselsystemet, da er det viktig at pumpearmen ikke står oppå kammen inni motoren, da får du ikke vandring nok på membranen til effektiv manuell pumping. Drei eller kinn motoren litt til du kjenner du får vandring på membranen.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Du risikerer å fylle bunnpanna opp med så mye diesel at den begynner å ruse seg opp på dette I stedet for diesel fra dysene. Motoren blir da rimelig rebelsk og lar seg ikke stoppe før den er tom for olje. Anbefales ikke. Det er ikke alltid det er så mye motor igjen etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Begynt på den selv nå. Fått løs nesten alt men hadde ikke med meg riktig utstyr til å komme til den siste bolten for å få løs pumpen, så håper det går bra neste gang. Må bare få av en bolt og drivstoff slangen så er den av. Så får jeg ta den med hjem og forsøke å demontere. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...