Ravis Startet 20.Juni.2018 Del på Facebook Startet 20.Juni.2018 (redigert) Vi har 6.5 natuiske mil til hytta og må krysse Høgsfjorden ved Stavanger. Vi har i dag en Uttern D55 med 90 hk som fungerer veldig fint når det et små bølger/rolig, men vi må ha noe større som tåler fjordkryssing bedre. Spørsmålet er da hvor man får mest igjen for pengene av nevnte modeller. Vi kommer til å overnatte, men det blir ikke mye, så det kan ikke tillegges spesiell vekt. C61 er ganske mye dyrere og det koster mer å gå med den, men den frister ærlig talt mest. Vi har tenkt å ha båten i 20 år, minst, og det å ha lett adkomst i som denne båten tilbyr veier en del. I tillegg er det kjekt med vanntoalett(kommer til å ha med barnebarn etter hvert, pluss kvinner selvsagt. He he....). Vi må ha: Havnekalesje 150hk GODE sjøegenskaper(ønsker å cruise i 25knop i litt bølger) Kartplotter Solseng 12v Kjekt å ha: Toalett Fordypning i stikkabin(som Finnmaster og Askeladden) Kjøleboks TRENGER ikke teak eller stereo Når man ser på Finn, så ligger det ute litt av hvert, bl.a en 2018 modell fra Yamarin som bare er brukt i 7-8 uker. Jeg, for min del, synes at det er kjekt når leverandør tar innbytte. Det å handle så dyrt fra private føler jeg meg ikke hetl trygg på, og dermed kan plutselig C61 være aktuell Men, som sagt, komfort, sjøegenskaper og lett adkomst for eldre er viktig Er det noen her som kan hjelpe meg å velge? Noe jeg ikke har tenkt på? Har kun hatt båt i et år, så jeg er litt fersk. Hva med kjøpe nytt kontra årsgammel, fjorårs eller 2-3 år gammelt? Jeg er skeptisk til mer enn 2 år gammelt... Redigert 20.Juni.2018 av Ravis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 20.Juni.2018 Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 Det beste du kan gjøre er å få til en god prøvetur med de aktuelle båtene, det gir deg beste mulighetene til å ta et godt valg. Disse båtene er levert med yamaha eller suzuki, så en god forhandler nær deg er gull verdt. Tror det blir et godt valg uansett hvem av de du velger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Tusen takk for svar! Nå har jeg også kasta øynene på en Daycruiser fra AMT. En 200. Den har C-dekk, og det liker jeg mye bedre enn teak(fatter ikke hvorfor det betales dyrt for det). Den har tekniske løsninger jeg virkelig hadde sansen for For å si det sånn: Ift forhandler nær meg så kan jeg si såpass at jeg har en her akkurat hvor jeg bor(da blir det Askeladden). Jeg kjenner hans familie og han kjenner min kones familie, så vi bør kunne få til noe bra :) Jeg ser for meg om jeg får en god pakke derfra, så skal det være verdt de ekstra pengene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Var og kikka på den AMT'en nå og er imponert! Velger den foran Yamarin any day, selv i tett konkurranse med Finnmaster 62DC. Mange kjekke løsninger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Martin Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 AMT'en har jeg ikke sett så nøye på. Men jeg liker sofaen og ikke minst kalesje løsningen i Finnmasteren foran yamarin. Den sorte ramma rundt vindkjermen på askeladden er tøff, men jeg vet ikke mer om den. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 AMT'en har trapp som skyvedør, brede gode trinn med bøyler på begge sidene og ikke minst, fin vinkel ned sånn at det ikke er for bratt. I tillegg kan porta potti stå skult under den innvendige trappen i stikkabinen pluss at solsengputa henger godt festet opp under taket i baugen. C-dekk på gulvet var bra. Liker ikke teak. Gode stoler, omtrent like gode som i Finnmaster. Likte ikke at vippevindiet IKKE har gjennomgående knott sånn at den er lett å åpne fra utsiden. Vanskelig valg, men C61 har den fordel at vi kan entre båten på dørken og kun gå på dørk. Mer renslig og mer gæmlisvennlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 (redigert) Når jeg ser på løsningene på ATM vs Askeladden hadde jeg ikke vært i tvil. I 2018, skal det fremdeles virkelig være nødvendig å trakke oppi putene for å komme ombord i båten?? De fleste båtprodusenter har løst dette. Spør du meg er dette en grunn for å velge noe annet. Jeg synes i tillegg det er veldig greit å ha både døren inn i kabinen foran, og trappen tilgjengelig samtidig. ATM må du velge. Liker ikke minst bordløsningen i Askeladden godt ? Jeg har jo selv Askeladden, og synes den ser generelt bedre ut enn ATM men vil tro Askeladden er litt dyrere ? Redigert 21.Juni.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Så har jo AMT en Honda bakpå, bare det er jo nok til å velge denne båten . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 LM 605 skrev 11 minutter siden: Så har jo AMT en Honda bakpå, bare det er jo nok til å velge denne båten . Hehe.. Ja hører du sier det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 På AMT'en tas hjørneputene vekk: Jeg liker IKKE at døren i front på vindskjermen ikke har gjennomgående bolt til en vrider på utsiden. Man må på innsiden for å åpne. Se boksen til høyre ved setet: Det er fast kjøleboks med element for å holde på temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 Hvorfor Honda kontra Suzuki? Suzukien er vel en nedgradert 200hk og har 2.9L volum. Hondaen har mye mindre volum, men like mye hk. Ser for meg at Suzukien har mer dreiemoment, noe som er kjekt å ha på den tyngre Askeladden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 Kjekk trapp! VELDIG fin vinkel fra dekk og ned+rekker å holde i. Trappene er skyvedør inn til kabinen, og der er det plass til en Porta Potti under trappen der: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 Her er trappen på innsiden. De har også festet bordet med solsengpute opp i taket under baugen. Fiffig: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 (redigert) Kompisen her er 188cm høy(for å gi dere et visst inntrykk av str). Viser også trappa bra. Stolen kan skyves for og bakover. Kjekk "dump" til rot mellom ratt og panel :D Redigert 22.Juni.2018 av Ravis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PerUlv Svart 22.Juni.2018 Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 (redigert) tJeg hadde en C62 med DF150. C61 og C62 har ulike skrog, men det er jo klar at båtlengden også har noe å si på egenskaper i større bølger. C61 ser ut som en flott båt, de nye Askeladden cruiserene er nydelige i mine øyne. Jeg tviler ikke på at Honda (som anbefales over) er gode, men verden er ikke så enkel at en motor er absolutt best. I hvertfall er ikke min virkelighet slik. Egen erfaring pluss nøye sjekk viser at Suzuki er en veldig bra motor, jeg ville ikke tvilt et øyeblikk på å kjøpe ny DF150. Erfaringen fra DF150 var et viktig argument da jeg nå oppgraderte til ny, større Askeladden med større Suzuki. Hvis du kjenner en forhandler og føler at du vil få god service der over tid ville det vært et svært viktig argument for meg. Edit: Jeg kan i hvertfall ikke se bildene i postene over. Lurer på om det har skjedd en feil der. Redigert 22.Juni.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle Well Svart 22.Juni.2018 Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 Jeg ser heller ikke bildene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Jeg får ikke til å redigere innleggene mine, så jeg legger ut link til et bildegalleri jeg laget. Galleriet er åpen for alle som bruker denne linken: https://photos.app.goo.gl/ormdKMumdYNECcUH6 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storkveito Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Hvorfor ikke P66 eller Antares 7? Slipper du kalesjestyret. Også har vell de litt dypere skråg som tåler sjøen bedre enn C serien iallefall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Kjekke båter det, men hvis vi har bruk for den type båt låner vi Svigers sin Antares 680. Denne typen båt er jo noe helt annet enn vi ser etter. Vi liker å kunne kjøre "toppløs" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TruTor Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Har du vurdert adkomst ombord på disse båtene? Jeg hadde valgt en med dør/luke akter foran en der du må klatre over sofaen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Ja, adkomst er vurdert og veier ganske tungt. Det er lettere å få med seg pensjonistene ombord på C61 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PerUlv Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Joda, man skal tenke på pensjonister, men skikkelig adkomst er også viktig for de unge. Unge kan skade en fot eller rygg. Dessuten, man skal akter for å bade, hive ut dregg, trekke dregg, fiske osv. God adkomst er et viktig steg i rett retning etter min mening. Jeg tror også det gjør båten tryggere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Ja, absolutt. Adkomst veier tungt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Neste gang jeg kjøper båt skal jeg ha en jeg går rett ombord fra badeplatforma på!. har båt med veldig høyt fribord nå, og det er ikke spessielt praktisk. Synes de nye Askeladdene har utmerket layout og ergonomi! synes også materialvalg og farger er flotte Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Ravis Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Prøvekjørte C61 i dag, og den var en drøm i bølgene. Min Uttern D55 hadde fått godt med juling i dag, men ikke denne. Er det noen som vet hvordan Finnmasteren og ANT`en er i sjøen ift C61? Flipper 640 DC, hvordan er den i sjøen ift C61? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.