Jump to content

Velge mellom Askeladden C61, Yamarin D63 og Finnmaster D62


Ravis

Recommended Posts

Vi har 6.5 natuiske mil til hytta og må krysse Høgsfjorden ved Stavanger. Vi har i dag en Uttern D55 med 90 hk som fungerer veldig fint når det et små bølger/rolig, men vi må ha noe større som tåler fjordkryssing bedre.

 

Spørsmålet er da hvor man får mest igjen for pengene av nevnte modeller.

 

Vi kommer til å overnatte, men det blir ikke mye, så det kan ikke tillegges spesiell vekt. C61 er ganske mye dyrere og det koster mer å gå med den, men den frister ærlig talt mest. Vi har tenkt å ha båten i 20 år, minst, og det å ha lett adkomst i som denne båten tilbyr veier en del. I tillegg er det kjekt med vanntoalett(kommer til å ha med barnebarn etter hvert, pluss kvinner selvsagt. He he....).

 

Vi må ha:

Havnekalesje

150hk

GODE sjøegenskaper(ønsker å cruise i 25knop i litt bølger)

Kartplotter

Solseng

12v

 

Kjekt å ha:

Toalett

Fordypning i stikkabin(som Finnmaster og Askeladden)

Kjøleboks

 

TRENGER ikke teak eller stereo

 

Når man ser på Finn, så ligger det ute litt av hvert, bl.a en 2018 modell fra Yamarin som bare er brukt i 7-8 uker. Jeg, for min del, synes at det er kjekt når leverandør tar innbytte. Det å handle så dyrt fra private føler jeg meg ikke hetl trygg på, og dermed kan plutselig C61 være aktuell

 

Men, som sagt, komfort, sjøegenskaper og lett adkomst for eldre er viktig

 

Er det noen her som kan hjelpe meg å velge? Noe jeg ikke har tenkt på? Har kun hatt båt i et år, så jeg er litt fersk. Hva med kjøpe nytt kontra årsgammel, fjorårs eller 2-3 år gammelt? Jeg er skeptisk til mer enn 2 år gammelt...

 

 

 

 

Redigert av Ravis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste du kan gjøre er å få til en god prøvetur med de aktuelle båtene, det gir deg beste mulighetene til å ta et godt valg. 

Disse båtene er levert med yamaha eller suzuki, så en god forhandler nær deg er gull verdt.

Tror det blir et godt valg  uansett hvem av de du velger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar! Nå har jeg også kasta øynene på en Daycruiser fra AMT. En 200. Den har C-dekk, og det liker jeg mye bedre enn teak(fatter ikke hvorfor det betales dyrt for det).

 

Den har tekniske løsninger jeg virkelig hadde sansen for

 

For å si det sånn: Ift forhandler nær meg så kan jeg si såpass at jeg har en her akkurat hvor jeg bor(da blir det Askeladden). Jeg kjenner hans familie og han kjenner min kones familie, så vi bør kunne få til noe bra :) Jeg ser for meg om jeg får en god pakke derfra, så skal det være verdt de ekstra pengene.

 

Link to post
Share on other sites

AMT'en har trapp som skyvedør, brede gode trinn med bøyler på begge sidene og ikke minst, fin vinkel ned sånn at det ikke er for bratt. I tillegg kan porta potti stå skult under den innvendige trappen i stikkabinen pluss at solsengputa henger godt festet opp under taket i baugen.

 

C-dekk på gulvet var bra. Liker ikke teak. Gode stoler, omtrent like gode som i Finnmaster. Likte ikke at vippevindiet IKKE har gjennomgående knott sånn at den er lett å åpne fra utsiden.

 

Vanskelig valg, men C61 har den fordel at vi kan entre båten på dørken og kun gå på dørk. Mer renslig og mer gæmlisvennlig

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på løsningene på ATM vs Askeladden hadde jeg ikke vært i tvil. I 2018, skal det fremdeles virkelig være nødvendig å trakke oppi putene for å komme ombord i båten?? De fleste båtprodusenter har løst dette. Spør du meg er dette en grunn for å velge noe annet. Jeg synes i tillegg det er veldig greit å ha både døren inn i kabinen foran, og trappen tilgjengelig samtidig. ATM må du velge. 

Liker ikke minst bordløsningen i Askeladden godt ?

Jeg har jo selv Askeladden, og synes den ser generelt bedre ut enn ATM men vil tro Askeladden er litt dyrere ?

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På AMT'en tas hjørneputene vekk:

ewbqr-6yhWsQyhfgYNqoDUAWnB6siddx8qtuExJIZ-T0cBMj-PNlTcYmMmuT3JN36EGPzb4DWYLrA6Y64DVLj039Fxaw1Isivkmp0bhYkHO71ckTPBE-i6t_E-tz-7imdNB98yZah8Qp13N1DQ7SAXfL6-b3CfEw_rie29y73duEghOHnY-4CZywNnElWTAYEIQ6QH_AjgcMUgMVefTCLE35rs9kX473wphEGIhxpfxljdoeMgF1cZwvW2CrTmeOVq2HGtVq--PhQHckOr0uGHb8LSc69VHC5ElrJonpTzJrMP8ZcqAy9dc-b4f_fNblzMO_F70qiWtob_SmuPgr5XIKZuSIjhh0EVvs4hSojs04ACOXr9DMlFHxVrdtJXATW2ErRHXmncnaGTHUCOyJ0zBh8n3vNRSE4WdiZzQWAEfKxMBBzaPnD3L0YLK8iUj6kzr9aGbSIbKZ00kyF-RSPwv9mCQXzi46Su81fNWFNGpJJgX2NkovlXrwNRhWNY-9fO4BEc53mhN3z3V62YHxaErZBxjWYDLWRCUgiUt8lNaBEKhBGoQC1d0_gA7KYBz32Ug-H8FSXmlXRQQ5d1KpgaXr4Pjiy164uiJ3k8EK=w1858-h1045-no

 

Jeg liker IKKE at døren i front på vindskjermen ikke har gjennomgående bolt til en vrider på utsiden. Man må på innsiden for å åpne. Se boksen til høyre ved setet: Det er fast kjøleboks med element for å holde på temperaturen.
 

Link to post
Share on other sites

tJeg hadde en C62 med DF150. C61 og C62 har ulike skrog, men det er jo klar at båtlengden også har noe å si på egenskaper i større bølger.

 

C61 ser ut som en flott båt, de nye Askeladden cruiserene er nydelige i mine øyne. Jeg tviler ikke på at Honda (som anbefales over) er gode, men verden er ikke så enkel at en motor er absolutt best. I hvertfall er ikke min virkelighet slik. Egen erfaring pluss nøye sjekk viser at Suzuki er en veldig bra motor, jeg ville ikke tvilt et øyeblikk på å kjøpe ny DF150. Erfaringen fra DF150 var et viktig argument da jeg nå oppgraderte til ny, større Askeladden med større Suzuki. 

Hvis du kjenner en forhandler og føler at du vil få god service der over tid ville det vært et svært viktig argument for meg. 

 

Edit: Jeg kan i hvertfall ikke se bildene i postene over. Lurer på om det har skjedd en feil der. 

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, man skal tenke på pensjonister, men skikkelig adkomst er også viktig for de unge. Unge kan skade en fot eller rygg. Dessuten, man skal akter for å bade, hive ut dregg, trekke dregg, fiske osv. God adkomst er et viktig steg i rett retning etter min mening. Jeg tror også det gjør båten tryggere.

Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg kjøper båt skal jeg ha en jeg går rett ombord fra badeplatforma på!. har båt med veldig høyt fribord nå, og det er ikke spessielt praktisk. Synes de nye Askeladdene har utmerket layout og ergonomi! synes også materialvalg og farger er flotte

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Prøvekjørte C61 i dag, og den var en drøm i bølgene. Min Uttern D55 hadde fått godt med juling i dag, men ikke denne. 

 

Er det noen som vet hvordan Finnmasteren og ANT`en er i sjøen ift C61? 

 

Flipper 640 DC, hvordan er den i sjøen ift C61? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...