Jump to content

Velge mellom Askeladden C61, Yamarin D63 og Finnmaster D62


Ravis

Recommended Posts

Jeg har ikke erfaring med noen av de nevnte båtene. Flotte båter alle sammen, men litt forskjellige løsninger. Hva som er viktig er vel opp til deg.

Men her en test på havnen.se. Alltid moro å se de teste båter. Ser ut som Flipperen kommer OK ut. 

 

https://hamnenplay.solidtango.com/video/flipper-640-dc-fartlystet-fornuft?qid=3685419

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.. og tror forskjellene i kraft og forbruk i praksis er temmelig marginale.  Suzukien har muligens en fordel mtp støy 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

slike båter med hus bråker mer enn åpne båter  - mye flater som gir resonans.   Merker det samme i min Yamarin 5940 med yamaha på hekken 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 48 minutter siden:

slike båter med hus bråker mer enn åpne båter  - mye flater som gir resonans.   Merker det samme i min Yamarin 5940 med yamaha på hekken 

Stemmer det. Skal ikke mer til enn kalesjen oppslått, så blir det mer støy "inne". Husker godt i fra mine tidligere eide  snekker, at støyen i fra motoren høres mye mindre ut når man har kalesjen helt nede, kontra det å kjøre med oppslått kalesje.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 7 timer siden:

slike båter med hus bråker mer enn åpne båter  - mye flater som gir resonans.   Merker det samme i min Yamarin 5940 med yamaha på hekken 

Resonans og resonans, kanskje refleksjoner og vibrasjoner blir mer korrekt? :diving:

Link to post
Share on other sites

Storkveito skrev 4 minutter siden:

Resonans og resonans, kanskje refleksjoner og vibrasjoner blir mer korrekt? :diving:

Nå er det vel sjeldent noe vibrasjoner å bekymre seg over i fra en moderne påhengs på 115 hk (4-takt  4 syl).  Av egen erfaring blir det alltid mer lyd i en "innelukket" båt som f.eks Antares 680, som det nevnes her, kontra i en "åpen" båt.

Link to post
Share on other sites

Joda men ofte er det vibrasjoner som forplanter seg fra motor og lignende som lager støy. Sjelden fra resonans. Sånn er det i hus også. Sitter noen over deg å ser på fiom med skikkelig anlegg, er det ikke resonanser som bråker. Da er det vibrasjoner fra gulv, tak, vegger osv som skaper en egenresonans og lager lyd. Så min erfaring er at det er vibrasjoner som støyer mest, ikke resonans i seg selv. 

 

Edit: Ble en liten avsporing føler jeg :smash:

Redigert av Storkveito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...