Jump to content

Batteridrill på hengervinsjen. Dødfødt prosjekt?

Coldman

Recommended Posts

joachimo skrev 31 minutter siden:

De fleste batteridriller har jo ikke mer moment enn at du kan stoppe de med hånda, så tror nok det vil funke dårlig ja...

Min nyeste har 74NM, så største problemet er nok å holde den igjen;-)

Men jeg tror nok at en elektrisk winch er beste løsning her ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vurderte batteridrill for å heise opp jolla med motor på davitter. Gikk dårlig. Noen nyere typer drill har elektronisk begrensning på krafta og slår seg av uten å pine seg så du må ha en som er skikkelig sterk. 14.4V hos meg var alt alt for svak.

Neste problem for meg var å holde igjen drillen uten å ødelegge håndleddet....risikosport til tusen.

Kjøpte så en elektrisk vinsj med fjernkontroll og det fungerer perfekt!

Hvis du kjøper en vinsj og et lite 12V batteri er du mer garantert at det virker. Koster mindre enn den megadrillen du må ha eller den som ble anbefalt tidligere i tråden. Fjernkontroll er også kjekt...

Har Tysse henger både båthenger og opptrekksvogn, men det er ikke tungt å sveive inn 20 fot/1000kg på den. Spørs hvilken vinsjtype man har.   sveiver bare båten på hengeren da, mens en el vinsj trekker vogna inn i naustet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nei, kjør hengeren i sjøen så kan du med letthet sveive båten opp. Ser fra andre tråder at båteiere får omfattende kjølskader på båtene sine pga at de skal berge hjullgrene. Jeg kjører godt uti og jeg har en Brenderup henger som har overlevd 3 båter og er kjøpt i 2004, byttet lagrene først nå i vinter til en pris av kr.700,-. Billigere det en å slå hull i båten.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har hatt elvinsj på hengeren i ti år nå (uten noe problem og med samme batteriet fortsatt), og det har vært en fornøyelse som bare kan anbefales!

Forøvrig kjøres aldri hengeren ut i sjøen og skylles hver gang den er brukt. Min regel er å aldri låne bort en henger eller kjøpe en brukt da jeg er "hellig" overbevist om at saltvann og henger er en dårlig kombinasjon!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk for alle tips.
Elektrisk vinsj til over 7 lapper blir det i alle fall ikke etter at jeg oppdaget at kommunale avgifter, nettleie osv på den lille hytta mi (ca 50 m2) koster mer enn for eneboligen på over 200 kvm. Har bare betalt og ikke regnet på det før i går. Ikke festetomt.
Konkluderer nok med at biceps trenger å vokse og avgifter går til gode formål. Litt ok på en måte :flag:

Finnes flere rimeligere alternativer.

Jeg gav ca. 800 - 1 000,- for min på maritim.

Ser denne hos biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/atv/elvinsj-12-v-2000019549

Min er nok svakere enn denne.

Når jeg tar opp naboen sin båt, som er en del tyngre enn min, lager jeg en utveksling på wiren.

I bøylen på båten fester jeg en blokk. Wiren drar jeg gjennom denne og tilbake til tårnet.

Det jeg syntes er den største fordelen med el. winch er at jeg enkelt tar opp båten alene. 

Med fjernkontroll i hånda, kan jeg styre båten samtidig. 

Redigert av SeilPåSkrå (see edit history)

Jeg har vurdert el-vinsjen fra Biltema selv, ettersom min båt er et svin å dra opp. Men etter en hendelse med en wire fra Biltema la jeg det på is. Vi brukte en wire som erstatning for et tynt klatretau-lignende tau på et nedtrekksapparat. Tauet hadde vart i flere år, men hadde blitt litt frynsete her og der. Tenkte wire passet bra som erstatning, det er jo wire som brukes på apparater flest på treningssentre. Wiren vi kjøpte har bruddstyrke på 1100 kg mener jeg. Den røk etter en liten uke, med 60 kg på vektstakken.. Gikk bra med brukeren, men kunne gått skikkelig dårlig. 

Trinsene på apparatet er minst ti cm i diameter, så jeg tror ikke bøyingen av wiren var problemet. Den røk også en halvmeter fra der brukeren fester stangen, ikke rundt en trinse eller et bend.

Så derfor er jeg litt i tvil om jeg vil trekke Busteren opp med en wire fra Biltema, men det er klart det er en annen wire på vinsjen. Likevel..jeg har utsatt prosjektet pga dette.

1100 kg bruddstyrke som gir seg på 60 kg. Apparatet har ingen utveksling, wiren går rett opp og over to trinser montert på samme arm og høyde, og rett ned på vektstakken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...