Jump to content

Båten beveger seg på B&G Zeus3 9’’ plotter når jeg ligger i havn


trimar

Recommended Posts

Jeg har en B&G Zeus3 9’’ i min seilbåt. Den er i nettverk med Raymarine (vind, tridata og autopilot). Den er også koblet til AIS. I tillegg sendes signaler til Tacktick slaver på mast som også gir NMEA-signaler til PC. 

 

Problem 1:

På plotteren er båt-ikonet konstant i bevegelse når jeg ligger i havn. Plotteren sier at det er 0,05 - 0,15 knop fart i båten hele tiden. Virker som den ikke aksepterer å ligge i ro ;-) 

 

Problem 2:

Båt-ikonet 20-30 grader skjevt på kurslinjen når jeg er underveis. 

 

Ingen av disse var tilfelle med den forrige plotteren som tok kvelden i fjor (Lowrance). 

 

Noen som har vært bort i det ene eller andre av disse symptomer, og funnet løsning, så vil jeg gjerne høre fra deg :) 

 

Takker. 

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg satte inn en BG Vulcan plotter på seilbåten for to år siden. 

Ad 1: er den sånn når du står på land også? Det er nok noe bevegelse når båten ligger i båsen. Hvis det er plagsomt kan du kanskje justere opp midlingstiden på hastighetsberegningene, om det er et valg i menyen din. Snittfart på siste minutt bør bli nærmere null. 

Ad 2: prøv om det hjelper å kalibrere kompasset (fluxgate?) ombord. Det kompasset som autopiloten bruker. Det er en prosedyre på det, kjøre i sirkel og trykke i menyen el. lign. Jeg fikk problem med kompasset når a: satte inn høyttaler rett ved og b: stuet campingstolene rett ved.

Kursstreken regner plotteren ut ut fra kurs over grunn, båtsymbolets retning får den fra autopilotkompasset (som må vite hvor baugen på båten peker).

Link to post
Share on other sites

trimar skrev On 22.6.2018 at 20.53:

Problem 2:

Båt-ikonet 20-30 grader skjevt på kurslinjen når jeg er underveis. 

 

Hentet ny seilbåt i Tyskland i mai. Hadde samme problemet. Kalibrerte kompasset/autopiloten en rekke ganger iht prosedyre (kjøre i sirkel etc), men det hjalp ikke.

 

Årsaken var at det var to kompass i båten, og feil kompass var lagt inn i systemet. Husker ikke hva jeg trykket på i B&G menyen for å løse det - men er rimelig sikker på at det er problemet ditt.

Redigert av Stokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei, fikk du løst problemet. 

Jeg har og zeus3 i nett med raymarin instrumenter. Båten beveger seg selv om vi ligger i still 

Får heller ikke autopilot tilkoblet skjerm.

Og ved radar fungerer ikke marpa. 

Dette fungerte med raymarin eS70 som var tilkoblet med seatalk/seatalking 

Link to post
Share on other sites

Problem 1.Om du har en eldre GPS antenne koblet til systemet kan dette være problemet. Husk at GPS systemet i seg selv er ikke helt nøyaktig og posisjonene spretter litt frem og tilbake. Nå er det slik at det er lagt inn filtre i moderne GPS mottakere som senser på dette og undertrykker posisjonsendring til plotteren. Vil også anbefale åå oppgradere til siste versjon av SW på plotteren

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

snowbird skrev for 12 timer siden:

Hei, fikk du løst problemet. 

Jeg har og zeus3 i nett med raymarin instrumenter. Båten beveger seg selv om vi ligger i still 

Får heller ikke autopilot tilkoblet skjerm.

Og ved radar fungerer ikke marpa. 

Dette fungerte med raymarin eS70 som var tilkoblet med seatalk/seatalking 

 

Gå in i settings og velg GPS fra Raymarine om du fremdeles har den tilkoblet i systemet. Altså ikke bruk Zeus3 interne GPS, det løste mitt problem med hopping når båten ligger stille. 

 

Du får ikke opp en RM pilot på din Zeus3, det er i alle fall min erfaring. Du kan sende ruter og waypoint til RM fra Zeus men du må benytte RM kontrollen for å starte følgingen.

Link to post
Share on other sites

Da jeg bestilte plotter fortalte jeg at jeg hadde raymarin S3 smartpilot og vind, tridata instrumenter fra 2007.Og at jeg ville ha disse innkoblet til plotter. Så jo brosjyren av zeus3 med bilde av pilot kontroll, radar kunne følge 10 marpa mål osv. 

Ifølge selger ville alt dette virke, bare å plugge i seatalk/seatalking. Fikk med kabler som hørte til.Tok signal ut fra siste instrunt . 

Når jeg oppdaget at ikke alt fungerer sier selger at jeg må ha noe nmea2000adapter + nye kabler. En annen forhandler for B&g sier at zeus3 ikke vil fungere tilfredsstillende med raymarin.

Bare lureri alt sammen. Og når jeg klager på dette truer selger med advokat og nekte support ol.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært så «heldig» at jeg har både Simrad og Raymarine plotter montert samtidig. Simrad Evo3 viser vind og annen info fra Raymarine Seatalk instrumenter via SeatalkNg til N2K adapteren, men informasjonen kan så langt jeg har funnet ut kun presenteres som tall.  Det er nok mulig at din Zeus kan vise dette mer grafisk enn min Evo3. Raymarine autopilot kommer ikke opp som en konfigurerbar enhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...