logos Startet 22.Juni.2018 Del på Facebook Startet 22.Juni.2018 Testet fastmontert VHFen idag. Den sender til annen vhf, men tar ikke imot signal. SQ har jeg variert fra 0 til maks. Ser at signalstyrken på displayet bare vises ved SQ på 0, men da er det ren støy. Mer bruk av SQ gir null støy og bare «pulsing» i høytaleren. Ellers ingen lyd. Hva er rekkefølgen for feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Juni.2018 Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 Jeg ville vel først sjekket om osilatorene i mottakeren går gjør de det. sende inn et testsignal på antenneinngangen og sett om det kom noe ut av MF trinnene. og så tatt det derfra med blandetrinn demodulator og LF. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 Bårdp skrev 18 minutter siden: Jeg ville vel først sjekket om osilatorene i mottakeren går gjør de det. sende inn et testsignal på antenneinngangen og sett om det kom noe ut av MF trinnene. og så tatt det derfra med blandetrinn demodulator og LF. Takk for svar, men dette ble litt gresk for meg. Hvordan sende inn et testsignal på antenneinngangen? Osv? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Juni.2018 Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 For å feilsøke og reparere en VHF mottaker trenger en jo lit kunnskap og noe utstyr. Signalgenerator med modulator, multimeter og osiloskop må en nokk ha. Om en ikke har dette er det vel best og levere den inn til reparasjon på et verksted eller kjøpe en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Det har vært en gjenganger på enkelte radioer (deriblant disse) at interne filter feiler slik at radioen fremstår som "døv". Som Bårdp skriver bør en ha litt utstyr for å feilsøke noe slikt. Disse kan fortsatt sendes inn til reparsjon, pris tror jeg ligger på ca 2500,- Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Hadde liknande problem med min vhf. Antennekabelen var gåen, overslag. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Murphy's law Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Prøve med en andre VHF (bærbare, ellers nabo båt). Har sjølv og en raymarine men mottaker var heilt død. Leverandør trur reperasjon var kostbar en kjøp nye. Sender var heilt ok. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
logos Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Hmmm. Noen enkel måte og sjekke antenna/antennekabelen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) Med et multimeter og øynene er det mye du kan sjekke angående antennekabelen. Skru opp kontakten inn på antennen, og inn på VHF'n (og eventuelle skjøtekontakter) og sjekk for irr og synlig brudd, kortslutning. Koble fra antenne og VHF. Mål så mellom innerleder og skjerm på kabelen med et multimeter. Der skal det ikke være forbindelse, altså uendelig stor motstand. Mål motstand mellom senterlederen i hver ende av kabelen. Der skal det være omtrent null motstand, altså direkte forbindelse. Gjenta punktet for ytterskjermen. Sjekk at ikke antennekabelen har veldig klare knekk og ikke er skadet. Ser du ytterskjermen stikke ut gjennom isolasjonen, er kabelen kaputt. Det var det jeg kom på i farten. Selve antennen er det sjelden feil på. Redigert 24.Juni.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Du sjekker jo enkelt antennen og kabelen med et SWR meter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Et SWR-meter har de færreste, om de i det hele har hørt om noe slikt. Men skulle det være behov for et slikt, og jeg er i nærheten, stiller jeg gjerne opp med mitt SWR-meter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logos Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 AIS mottakeren bruker samme antenne, og AISen fungerer, så da kan jeg vel utelukke at noe er galt med antenna? Står igjen med «VHF-kassa». Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Kontaktproblemer var feilen. Case closed ;-). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Hvor hadde du disse kontaktproblemene? Det hadde jo greit å få vite etter at v har forsøkt å hjelpe så godt vi kan. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logos Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 (redigert) Takk til alle som har gitt sitt bidrag og forslag til løsning. Kontaktproblemet var i AIS splitteren. Koblet antenna «rundt» splitteren og alt fungerte. Pusset kontaktene og koblet alt tilbake til det opprinnelige, og så fungerte alt. Godt med en billig reparasjon i en båt ;-) Redigert 25.Juni.2018 av logos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Leste siste post og dro optimistisk ned i båten og koblet antenna utenom AIS splitteren og rett på VHF. Samme resultat. Forsøkte med en helt ny test-antenne. Samme resultat. Så da er det vel bare å konkludere med at jeg ikke var like heldig som logos og at det sannsynligvis er VHF-en (Ray55E, 2008) som har tatt kvelden? Får vel levere den inn for å få avsagt endelig dom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.