Jump to content

Raymarine 218E VHF sender, men mottar ikke. Rekkefølge for feilsøking?

logos

Recommended Posts

Testet fastmontert VHFen idag. Den sender til annen vhf, men tar ikke imot signal.

SQ har jeg variert fra 0 til maks. Ser at signalstyrken på displayet bare vises ved SQ på 0, men da er det ren støy. Mer bruk av SQ gir null støy og bare «pulsing» i høytaleren. Ellers ingen lyd.

Hva er rekkefølgen for feilsøking?

Bårdp skrev 18 minutter siden:

Jeg ville vel først sjekket om osilatorene i mottakeren går gjør de det. sende inn et testsignal på antenneinngangen og sett om det kom noe ut av MF trinnene. og så tatt det derfra med blandetrinn demodulator og LF.

Takk for svar, men dette ble litt gresk for meg. Hvordan sende inn et testsignal på antenneinngangen? Osv?

Med et multimeter og øynene er det mye du kan sjekke angående antennekabelen.

• Skru opp kontakten inn på antennen, og inn på VHF'n (og eventuelle skjøtekontakter) og sjekk for irr og synlig brudd, kortslutning.
  • Koble fra antenne og VHF. Mål så mellom innerleder og skjerm på kabelen med et multimeter. Der skal det ikke være forbindelse, altså uendelig stor motstand.
  • Mål motstand mellom senterlederen i hver ende av kabelen. Der skal det være omtrent null motstand, altså direkte forbindelse.
  • Gjenta punktet for ytterskjermen.
  • Sjekk at ikke antennekabelen har veldig klare knekk og ikke er skadet. Ser du ytterskjermen stikke ut gjennom isolasjonen, er kabelen kaputt.

Det var det jeg kom på i farten.

Selve antennen er det sjelden feil på.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et SWR-meter har de færreste, om de i det hele har hørt om noe slikt. Men skulle det være behov for et slikt, og jeg er i nærheten, stiller jeg gjerne opp med mitt SWR-meter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 måneder senere...

Leste siste post og dro optimistisk ned i båten og koblet antenna utenom AIS splitteren og rett på VHF. Samme resultat. Forsøkte med en helt ny test-antenne. Samme resultat.

Så da er det vel bare å konkludere med at jeg ikke var like heldig som logos og at det sannsynligvis er VHF-en (Ray55E, 2008) som har tatt kvelden?  Får vel levere den inn for å få avsagt endelig dom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...