Jump to content

Plutselig var det full stopp på min ford sabb 2728TIM


omhI

Recommended Posts

Hei

Var en tur å så på st,hansbålet og ville fort hjem så det var full fart en stund og plutselig var det full stopp på min ford sabb 2728TIM. Uten noen form for lyder....

Intet å se som var gale på motoren.

Må være ærlig å si at jeg ikke fulgte med på temperaturen, men kan det være at den kuttet ut pga høy temp. Virker det på denne måten - full stopp ?

I alle fall etter litt pause (temp under 80 grader) startet den og det var bare å gå hjem (på sakte fart) alt virket som det skulle.skal ha meg en tur i båten i morgen å sjekke mer.

Link to post

takk for svaret Sjeldenutpå :)

 

Nei jeg merka ikke "varmgang" på motoren når jeg sjekka den sekunder etter at det skjedde?

 

Jeg skal ned i båten i dag og gå over motoren sjekke, olje, kjølevann, sjøvannfilter mv. og ja også om det kan være vann i dieselfilter /noe med dieseltilførsel.

Link to post

Takk for alle svar.

 

Nei ingen varsling (lampe eller lyd på temperatur)

Nå har jeg vært i båten å sjekka.

Sjøvannfilter var skittent og ble rengjort.

Olje (svart) og fin.

Vannstand var ok

Vannutskiller tømt. Kom vann og litt gugge før rein diesel. Totalt 2 - 3 desiliter.

Håper at det nå er greit. :)

Link to post

Kan vel være mye, men vi stoppet tidligere i sommer pga luft i diesel-systemet, hadde satt på feil pakning på grovfilteret. Siden vår er selvluftende, startet den etter en stund med kinning på starter (etter at rs var på plass... ? )  Kan koble inn gjennomsiktige diesel-slanger pg se etter bobler, evt putte slangen etter den manuelle pumpa i en gjennomsiktig beholder og se etter bobler når du pumper, men kan jo hende det bare lekker når vacuumet øker (da du ga full gass - det som skjedde med oss).

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
10 hours ago, Gudrun said:

Spør du meg hadde jeg satset på å få rengjort tanken siden du har funnet gugge i utskiller. Du aner ikke hvor mye mer som er i tanken. Som oftest løsner dette når du minst ønsker det (sjøgang)og helst når du trenger all kraften du kan få.

Muligens du har et forfilter og?

 

Enig.

Gugge og vann i vannutskiller betyr: sjekk tanken for vann og grums!

Høres ut som du kan hatt stopp pga. tett dieselfilter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Øs ut dritten, skrap tankbunn med plastskrape om nødvendig. Så manuell skuring og skylling med diesel.  Tørk utav skitt etter kvart med papir eller filler.  Pumpekanne med rein diesel til å skylle etter kvart som du skurer og vasker...  På slutten tilsetter du overdose med bio-protect i diesel på pumpekanne når du skyller tanken. Hold pusten.... luft ut... 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
omhI skrev for 15 timer siden:

 

Hvordan rengjøre tankene... 

 lettest og mest effektivt

Egentlig en selvmotsigelse. Lettest er ikke mest effektivt og motsatt... 

 

Men gjør du som @Sjeldenutpå skriver så blir det bra. Mekanisk vask med skrubb er det eneste som er fullgodt. Jeg vil kanskje holde en knapp på å vaske med varmt vann og zalo. Skylle godt og tørke etterpå. 

 

Utfordringen er at veldig få tanker har gode nok mannlokk til å få gjort dette. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...