omhI Startet 23.Juni.2018 Del på Facebook Startet 23.Juni.2018 Hei Var en tur å så på st,hansbålet og ville fort hjem så det var full fart en stund og plutselig var det full stopp på min ford sabb 2728TIM. Uten noen form for lyder.... Intet å se som var gale på motoren. Må være ærlig å si at jeg ikke fulgte med på temperaturen, men kan det være at den kuttet ut pga høy temp. Virker det på denne måten - full stopp ? I alle fall etter litt pause (temp under 80 grader) startet den og det var bare å gå hjem (på sakte fart) alt virket som det skulle.skal ha meg en tur i båten i morgen å sjekke mer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Mmm vanskelig å sei, men eg trur du hadde merka varmgang i form av røyk og anna, som varmganglyder etter stans. Om den mister feks sjøvannskjøling så vil ofte eksosslangen ryke før motoren. Sjekk dieseltilførsel Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
omhI Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 takk for svaret Sjeldenutpå :) Nei jeg merka ikke "varmgang" på motoren når jeg sjekka den sekunder etter at det skjedde? Jeg skal ned i båten i dag og gå over motoren sjekke, olje, kjølevann, sjøvannfilter mv. og ja også om det kan være vann i dieselfilter /noe med dieseltilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) Slo ikke alarmen ut for høy temperatur eller lavt oljetrykk? Redigert 24.Juni.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Kan det være tett dieselfilter? Opplevde det samme i sommer da jeg gav på litt ekstra. Startet igjen uten noe mer, men gikk med lavt turtall turtall til filteret kunne byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 På min Ford 27 serie (120Hk) hadde jeg slike stopp da jeg kjørte opp mot max, skjedde aldri under marsjfart. Feilen lå i matepumpen mellom vannutskiller og dieselfiltre. Etter at jeg byttet den forsvant feilen. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Takk for alle svar. Nei ingen varsling (lampe eller lyd på temperatur) Nå har jeg vært i båten å sjekka. Sjøvannfilter var skittent og ble rengjort. Olje (svart) og fin. Vannstand var ok Vannutskiller tømt. Kom vann og litt gugge før rein diesel. Totalt 2 - 3 desiliter. Håper at det nå er greit. :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) Spør du meg hadde jeg satset på å få rengjort tanken siden du har funnet gugge i utskiller. Du aner ikke hvor mye mer som er i tanken. Som oftest løsner dette når du minst ønsker det (sjøgang)og helst når du trenger all kraften du kan få. Muligens du har et forfilter og? Redigert 24.Juni.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 (redigert) Kan vel være mye, men vi stoppet tidligere i sommer pga luft i diesel-systemet, hadde satt på feil pakning på grovfilteret. Siden vår er selvluftende, startet den etter en stund med kinning på starter (etter at rs var på plass... ? ) Kan koble inn gjennomsiktige diesel-slanger pg se etter bobler, evt putte slangen etter den manuelle pumpa i en gjennomsiktig beholder og se etter bobler når du pumper, men kan jo hende det bare lekker når vacuumet øker (da du ga full gass - det som skjedde med oss). Redigert 25.Juni.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 10 hours ago, Gudrun said: Spør du meg hadde jeg satset på å få rengjort tanken siden du har funnet gugge i utskiller. Du aner ikke hvor mye mer som er i tanken. Som oftest løsner dette når du minst ønsker det (sjøgang)og helst når du trenger all kraften du kan få. Muligens du har et forfilter og? Enig. Gugge og vann i vannutskiller betyr: sjekk tanken for vann og grums! Høres ut som du kan hatt stopp pga. tett dieselfilter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
omhI Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Hei igjen Hvordan rengjøre tankene (jeg ahr to stk) for gugge (dieseldyr?) lettest og mest effektivt - noen som har forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Øs ut dritten, skrap tankbunn med plastskrape om nødvendig. Så manuell skuring og skylling med diesel. Tørk utav skitt etter kvart med papir eller filler. Pumpekanne med rein diesel til å skylle etter kvart som du skurer og vasker... På slutten tilsetter du overdose med bio-protect i diesel på pumpekanne når du skyller tanken. Hold pusten.... luft ut... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jeb Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 hva mener dere er full guffe på Ford motorene jeg kjører min på 1900 -2000 rpm da kan den gå i timevis uten et feilslag eller er det 3/4 guffe når den går på 2000 rpm. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
arkmarin Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Du må skifte dieselfilter også. Et delvis tett filter gjør at motoren stopper på høyt turtall. Er det rusk i ventilene på matepumpen, slik at de ikke tetter helt, vil du kunne oppleve at motoren ikke får nok diesel på høyt turtall, Skru opp matepumpa og sjekk ventilene i pumpen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
finnmarken Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 (redigert) jeb skrev for 12 timer siden: hva mener dere er full guffe på Ford motorene jeg kjører min på 1900 -2000 rpm da kan den gå i timevis uten et feilslag eller er det 3/4 guffe når den går på 2000 rpm. Disse skal vel ha ca 2450 - 2500 rpm på fullt. Da kan du gå med 2200 rpm kontinuerlig. Redigert 26.Juni.2018 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 omhI skrev for 15 timer siden: Hvordan rengjøre tankene... lettest og mest effektivt Egentlig en selvmotsigelse. Lettest er ikke mest effektivt og motsatt... Men gjør du som @Sjeldenutpå skriver så blir det bra. Mekanisk vask med skrubb er det eneste som er fullgodt. Jeg vil kanskje holde en knapp på å vaske med varmt vann og zalo. Skylle godt og tørke etterpå. Utfordringen er at veldig få tanker har gode nok mannlokk til å få gjort dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.