Jump to content

Varmgang i lanterneledninger


amboseli

Recommended Posts

Jeg får varmgang i ledningene når jeg kobler på min nye popup bauglanterne (rød/grønn LED). Har prøvd å bytte pluss og minus, uten at det hjelper. Det er omtrent 3 meter mellom batteriet og lanternen. Ledningene ut av lanternen er svart og grå, så jeg er litt usikker på hva som er den positive. Noen tips til hva som kan være galt? 

Link to post
Share on other sites

Kanskje han allerede har LED-pærer? Kablingen skal ikke bli varm med glødelamper heller med rett kvadrat på kablene, og her er det ikke snakk om enorme strømmengder, uansett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener kablene skal være tykke nok. Det er en LED-lanterne, så da er det jo minimalt med ampere som skal gå gjennom systemet. Jeg monerte lanternen i baugen før jeg koblet på kablene (en dårlig ide har jeg i ettertid forstått). I dagslys får jeg ikke sett om lanternen lyser før kablene blir for varme (batteriet står bak i båten). Er det mulig det kan være feil på selve lanternen? Uansett skal jeg sjekke om det kan være overledning et sted på veien, selv om jeg har vanskelig for å forstå at det kan være det.

Link to post
Share on other sites

Pop-up... Må du få den opp manuelt, eller kommer den opp når du kobler til strømmen? 
Høres ut som det er feil i selve landterna. 
For øvrig lyser en vanlig glødepære like godt uavhengig av hvilken vei strømmen går gjennom den, mens led ha riktig polaritet (pluss/minus).

Redigert av Coldman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ha en sikring på kursen din. Da slipper du at kabelen tar fyr ved kortslutning...

  • Maks 10 A for 1.5 mm² kabel.
  • Maks 16 A for 2.5 mm² kabel.

https://www.sxk.se/batliv/teknik/sxk-batparm Kapitel 04 - Elsystem.

 

Kan du koble kablene fra lanternen? Hvis kabelen ikke blir varm når den er koblet fra lanternen, så er det sannsynligvis kortslutning inne i lanternen. Lever den tilbake og få en ny.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...