Jump to content

Nye AGM batterier, men må de lades før montering i båten?


lurvetass

Recommended Posts

Da er beslutningen tatt og jeg bytter ut batteriene som taper seg mye før ferien.

Har kjøpt tre stk Ritar 100 ah AGM til forbruk og ett 95 ah vanlig lukket til start.

Leverandøren sa jeg ikke trengte å lade før jeg monterte, men hva mener folket her.

 

Startbatteriet holder 12,74 V

AGM batteriene har 12, 85 V

Dette er hvilespenningen før jeg gjør noe.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 1 time siden:

Leverandøren sa jeg ikke trengte å lade før jeg monterte, men hva mener folket her.

 

Startbatteriet holder 12,74 V

AGM batteriene har 12, 85 V

Dette er hvilespenningen før jeg gjør noe

 

Hvilken leverandør, Sønnak, Bema, Biltema, CO eller hva?Er dette fra en velrenommert leverandør, er det vel greit, men ellers er det jo greit å fullade batteriene selv før en tar de i bruk. Det ville i hvert fall jeg gjort. Og det skader ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
lurvetass skrev 35 minutter siden:

 

Har forstått det sånn at AGM batteriene tåler godt vanlig ladespenning på 14,2 v i båten.

 

 

Tror ikke det er noe som kan kalles ‘vanlig’ ladespenning. Til det spriker det for mye. Men hvordan fordeler du ladestrøm fra dynamo? Det er vel ikke helt heldig å blande agm og bly/syre for de krever vel forskjellige spenninger?

Link to post

Tror ikke det blir forskjellig spenning. Har ett skillerele som lader startbatteriet først. Men kan ikke så mye om dette så derfor jeg forhørte meg om at Ritar agm tålte samme spenning. 

Håper det stemmer for har jo handlet for noen lapper.

Landstrømladeren gir 13,7v som vedlikeholdslading og 14,7 når den lader.

Er 40 amp sleipner.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Tja,... Har vært flere tråder her om dette så jeg ville vært litt forsiktig. Hva leverer dynamoen som ladesluttspenning? 14,7V på lukkede bly/syre syntes jeg var litt høyt uten at jeg vet hvilket batteri du har på start, annet en at det er lukket bly. 13,7 vedlikehold på agm, er ikke det litt høyt? Jeg kan det ikke så jeg bare spør, men vet det er flere her inne som har erfaring med ritar agm og kan mye mere en meg om det. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Holder på i verkstedet, derfor kan jeg ikke svare rett etter hvert i dag.

Spørsmålet gjelder kun spenningen ang. gassing.

Ellers er vanlig bly på start fortsatt det tryggeste.

 

Ladespenningen på lukkete bly skal ikke overstige 14,4V (vanligvis) ved 20°C siden den da begynner å gasse.
Jo varmere batteriet blir jo mere synker denne grensen for at batteriene gasser.

Gasser den da siger vannet ut og batteriet tørkes ut,

uheldig når den er lukket og ikke kan fylles på med destillert vann igjen.

 

Spørsmålet ang. fordelingen.

Med relébasert fordeling blir det ikke forskjell ved lade- og ladesluttspenninger på start og forbruk.
Brukes det derimot skilledioder med spenningsfall da økes spenningen mot det batteriet som ikke absorberer mye strøm,

dvs startbatteriet siden den normalt aldri er utladet.

 

Med f.eks. -0,7V spenningsfall mot forbruk kan det fint bli + 0,5V tillegg på startbatteriet.


Har nå regulatoren f.eks. 14,7V som setpoint (ladesluttspenning)
da ville det ved 14.0V på dynamoen allerede bli >14,5V på startbatteriet.
Noe som  gjør at den koker og det blir verre jo høyere spenningen stiger.

Særlig med AGM og tillatt høy ladespenning bør man huske at AGM tar imot sålenge spenningen stiger.

 

Så, sjekk spenninger i systemet både før og mens batteriene lades, er aldri feil.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hmm, blir å måle på batteriene.

Ellers ligger vi ikke fast på landstrøm. Den settes bare på når vi er i gjestehavner og bruker strøm.

Når vi ligger i uthavn brukse ett 100w solcellepanel og mppt lader og den ligger gjerne på 13,2 v hvis det er bra med sol. 

Sjekket instruksjonsboka til D4 motoren og generatoren har maxeffekt 14v/115 A

Så vidt jeg kan skjønne da så er det eneste som kan lage problem å ligge kontinuerlig på landstrøm og det gjør vi jo ikke.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Du gjør som du vil, jeg prøvde bare å advare deg mot noen fallgruver ved denne løsningen. Som Jørg også skriver, mål spenninger både før, etter og underveis. Det blir aldri feil å gjøre det for det er spenningen som kommer til batteriene som kan bli din største fiende. Bruken av agm batteriene har også sitt å si. For syklisk drift kan sikkert float på 13,7 være greit, men ved ikke syklisk drift så må du nok ned rundt 13,2, for ikke å snakke om dynamoen din. Kan si såpass at den gir ikke 14V og 115A, så fremt den ikke er modifisert. Det er i alle fall helt sikkert. Du har kanskje Mitsubishi dynamo? Da blir det enda vanskeligere...

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Kombibank med blysyre og AGM høres ikke bra ut. Det ville ikke jeg gjort.

 

Poenget er at AGM tar til seg mye mer strøm mye fortere enn blysyre batteriene - og da risikerer du at blysyrebatteriet får for mye strøm på kort tid. Det er ikke bare ladespenningen - men også hvor mange A som dyttes inn i batteriene. AGM tillater mye høyere A enn blysyrebatteri.

 

 

Link to post

Nei, det er bare spenningen.
Men høy spenning øker trykket på batteriene slik at de kan overlades når batteriene ikke er beregnet for økt spenning.

 

Med normale dynamoer og vanlig innebygget regulator finnes det ikke noe strømstyring uansett.

Dynamoen bare tilbyr, både alltid når den dreies og uten å se på noe.

 

Batterier "bestemmer" altså selv om den svelger (absorberer eller danner om til varme).
Og full er full, som et fat med lokk på, derfor går det bare lite eller ingen strøm til start (sålenge "fatet ikke sprekker).

 

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei,

 

Har tilsvarende 120 Ah AGM Batterier på 5 sesongen og er svært fornøyd.

Jeg har en ladespenning på 14,4 volt I absorbasjonsfasen ved 20 grader. Når den går over I vedlikehold synker den til 13,5 volt. Disse verdiene ble dobbeltsjekket med Seatronic. Så det tåler de. Ville kanskje vært skeptisk til 13,7 volt, men sjekk med Seatronic. Jeg har også solceller som stopper på 13,3 Volt. Ligger heller ikke på landstrøm uten å være ombord. Om det er et problem med blanding av batterier sjekker du enkelt ved å måle spenningen på begge bankene I vedlikeholdsfasen (Tar som en selvfølge at du enten har skillerele eller diodeskille på ladekretsen.

En viktig detalj, jeg har temperatursensor på min batteribank. Denne vil senke ladespenningen om batteriene blir varme. Varme er batteridøder nr.1, når du ikke kan etterfylle. Står batteriene åpent I et varmt motor rom vil jeg også være skeptisk.

Link to post
Joerg Becker skrev 1 time siden:

Nei, det er bare spenningen.
Men høy spenning øker trykket på batteriene slik at de kan overlades når batteriene ikke er beregnet for økt spenning.

 

Med normale dynamoer og vanlig innebygget regulator finnes det ikke noe strømstyring uansett.

Dynamoen bare tilbyr, både alltid når den dreies og uten å se på noe.

 

Batterier "bestemmer" altså selv om den svelger (absorberer eller danner om til varme).
Og full er full, som et fat med lokk på, derfor går det bare lite eller ingen strøm til start (sålenge "fatet ikke sprekker).

 

:seeya:
Jørg
 

Hvorfor da problem å ha AGM og blysyre i samme bank - om batteriene ikke tar til seg mer enn de trenger?

Det er ganske interessant det du sier - for Staubo (Mastervolt importør) sa en gang til meg at spenningen ikke hadde noen betydning for batteriene når A var lav. Det var derfor de mente at det var helt OK med 13,8V float på AGM batteriene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dette er jo rene vitenskapen og vanskelig for oss amatører på området.

Men det blir jo tre forskjellige ladeforhold.

1 er lading når motoren går - og i boka står det at den skal gi 14 v, men ser at det står 14,2 v på instrumentpanelet.

2 er landstrøm, der er det 14,7 v på lading og 13,7 v når batteriene er oppladet

3 er solcellepanelet som gir 13,2 v ved bra sol

 

slik jeg forstår det er det landsrømmen som kan være for høy.

Jeg skal forsøke å måle direkte på batteriene for alle situasjonene så får vi se.

Men kjipt hvis jeg har fått feil informasjon og dette oppsettet ikke kan fungere sammen.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:

Hvorfor da problem å ha AGM og blysyre i samme bank - om batteriene ikke tar til seg mer enn de trenger?

Det er ganske interessant det du sier - for Staubo (Mastervolt importør) sa en gang til meg at spenningen ikke hadde noen betydning for batteriene når A var lav. Det var derfor de mente at det var helt OK med 13,8V float på AGM batteriene

Det tok ganske lenge denne gangen at dette tema startet opp igjen.

Normal tar det bare noen måneder, nå gikk det vel nesten to tre år? :smiley:

Alle som er interessert i den lange delen: Søk på BP.

Det er nok lesestoff for trolig to tre lange vinter her.

 

NB: "Mastervolt"-importøren Staubo har også proklamert floatspenning 14,2V sammen med Mastervolt i flere år,
og så lenge til Mastervolt måtte innse at det er ingen nytte i å betale mange million Euro i lærepenge ved

å bytte "Mastervolt" AGM på garanti og å miste mange kunder som ble dr...-lei denne rare oppførselen.

Men det er historie, ...eller sånt...

-----------------------------------------------------

Men nå bare kort:

 

AGM:

13,5 - 13,8V  Volt (som en finner på batteriene elelr tilhørende datablad) er ok for AGM når den går i direkte syklisk drift.

Syklisk drift er Utlading, opplading, utlading, opplading, osv.

Dette gjelder for temmelig alle AGM (unntak finnes, les datablad til det batteriet som "du" har, ikke noe annet.).

 

Derimot:

Når AGM står nærmest konstant i float (typisk hele uken ubrukt, men med kjøleskap som er slått på og som forsynes av lader)

da tørker den ut når float-spenningen er >13,4V.
Derfor er informasjonen som dere tolker fra Staubo dels riktig, men ikke fullstendig.

 

Trengs det ikke noe forsyning av noe som kjøleskap mm?
Med AGM kan du bare slå av laderen sålenge det ikke finnes noe forbruk (husk at også radiominne mm. trekker strøm).

Helt frakoblet kan en frisk AGM stå i opp til 3 - 4 måneder uten påfyll om sommeren (sjekk spenningen av og til).

Det går enda lengre om vinteren, når det er virkelig kalt.

 

__________________________________________________________

 

Bitteliten.

Du tolker meg feil.

Det er ikke noe problem med å ha AGM på forbruk og normal bly-syre på start.

Tvert imot, jeg preker nettopp å ha det sånt.

 

Det som er et problem er å ha lukkete bly-syre på start (eller baugen), dvs. som antisyklisk batteri som er konstant toppladet,

når enten felles ladespenningen eller systemgenererte spenninger (skillediode med spenningsfall ved høystrømfaser)

gjør at spenningen på det lokkete batteriet økes over kokepunkt.

Koker den da mister den vann, og uten vann går den i stykker.
Det er bare det en må ta hensyn til, ellers ha bly-syre det meget bra i denne kombinasjonen.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 19 minutter siden:

 

Bitteliten.

Du tolker meg feil.

Det er ikke noe problem med å ha AGM på forbruk og normal bly-syre på start.

Tvert imot, jeg preker nettopp å ha det sånt.

 

Det som er et problem er å ha lukkete bly-syre på start (eller baugen), dvs. som antisyklisk batteri som er konstant toppladet,

når enten felles ladespenningen eller systemgenererte spenninger (skillediode med spenningsfall ved høystrømfaser)

gjør at spenningen på det lokkete batteriet økes over kokepunkt.

Koker den da mister den vann, og uten vann går den i stykker.
Det er bare det en må ta hensyn til, ellers ha bly-syre det meget bra i denne kombinasjonen.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

:seeya:

Jørg

Helt enig med deg vedr AGM float. Og det er viktig å vite hvilke forutsetninger produsenten tar når de skriver spesifikasjonen på float spenning. Det har vært kostbart for mange og Mastervolt - å ha for høy float på AGM batterier. 

 

Det var "tørrkoking" av blybatteriet jeg også tenkte på som fare. 

Link to post
lurvetass skrev for 2 timer siden:

Dette er jo rene vitenskapen og vanskelig for oss amatører på området.

Men det blir jo tre forskjellige ladeforhold.

1 er lading når motoren går - og i boka står det at den skal gi 14 v, men ser at det står 14,2 v på instrumentpanelet.

2 er landstrøm, der er det 14,7 v på lading og 13,7 v når batteriene er oppladet

3 er solcellepanelet som gir 13,2 v ved bra sol

 

slik jeg forstår det er det landsrømmen som kan være for høy.

Jeg skal forsøke å måle direkte på batteriene for alle situasjonene så får vi se.

Men kjipt hvis jeg har fått feil informasjon og dette oppsettet ikke kan fungere sammen.

 

 

Bra, det var dit jeg ville ha deg :yesnod: Mål, mål og mål det er det eneste du kan gjøre for å unngå problemer. Når du oppdager noe så gjør tiltak. Som jeg skrev tidligere så kan spenningen bli din verste fiende under gitte forhold. Det var en tråd her på BP for et par år siden, tror det var samme batterier, hvor batteriene ble ødelagt etter få år. Der var det nettopp spenningen som var årsaken. 

Link to post

Da må vi være enige om at dette er "spennende" :thumbsup:

Veldig bra med så fine råd her. Jeg skal måle spenning og i værste fall får jeg vurdere å bytte landstrømladeren så jeg ikke dreper batteriene.

Men jeg tror ikke det er så farlig siden vi ikke lar båten ligge med landstrømmen tilkoblet over lang tid. Blir en dag eller to i gjestehavn når vi er på tur, men da bruker vi strøm hele tiden og jeg kan jo kople ut laderen på dagtid. Ellers blir det kanskje å sette på landstrøm dagen før vi drar på tur for å ha kald kjøleboks, men nå med nye batterier tåler den jo fint et døgn med forbruk før vi drar så da er det jo ikke så nødvendig likevel. 

 

Bortsett fra spenningen med nye batterier er det noe herk å holde på nede i batterirommet i båten. Det ligger i forkant av maskinrommet og passer best for slangemennesker. Må tre meg nedi og får akkurat hoftene ned imellom motoren og racor dielfilteret. Så må jeg dukke under dørken og vri meg inn under dekket. Når jeg i tillegg skal lirke batterier som veier sine kilo inn og ut nede i der så får kontorkroppen kjørt seg. Måtte lage nye spennbånd siden AGM er litt høyere enn de gamle. Men de gikk såvidt ned i ramma når jeg løsnet fetsteskruene og lirket de nedi.

Eneste problemet nå er at boltene til terminalene er for korte. Solide kabelsko og kabler til vinsjer og baugpropell gjør at det er endel koblinger som skal på plass. I tillegg må jeg hele tiden dekke til polene så jeg ikke lager kortslutning mens jeg holder på. Det har jeg klart en gang tidligere og er ikke gøy. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...