Jump to content

Corribee 21 Seilbåt - Restaureringen av Vega


Taskeladden

Recommended Posts

 

Hei!

 

Kjøpt meg (båt med) problemer.

Hun heter Vega, og er en  Corribee 21 MK2 fra 70/80 tallet.Hun ble overtatt på rot for den nette pris av ca 65 halvlitere med øl. 

Fikk i samme slengen overtatt båtplass, og medlemskap i den lokale seilforeningen.

Har aldri drevet med seiling eller seilbåt før. Har ikke erfaring fra båtmekking ut over ett par mislykkede tresnekke-prosjekter i ungdomen.

Man må begynne en plass :)

 

Båten trenger massevis av kjærlighet, men i hovedsak så ser det ut til at det meste er der. (vurdert av en som ikke vet hva som skal være hvor, eller hva som skal dit og hvorfor)

Standen kan man sikkert skrive lange brev hjem om, dersom man er båtmann og vet hva som skal være hvor. Alt går. 

Den tid den sorg. 

 

Planen for i år er å få båten tett i overbygget, fikset noenlunde utvendig og vanlig vedlikehold under vannlinjen/bytte gjennomføringer, samt riggen skal sjekkes. 

Ellers skal båten opp for bunnsmøring og polering, samt få fikset en fenderlist i tre som ikke ser helt bra ut. Vil også se båten skikkelig under før jeg investerer masse tid og energi i interiør, el opplegg og slike ting. 

Prøver få meg ett par uker  på land iløpet av juli til å få gjort det viktigste. Om noen har tips til steder man kan få båten opp og kan holde på selv en uke eller to's tid, så er det bare å si fra! :)

Skal i samme slengen skifte gjennomføringer til cockpitdreneringen, da dette er ett svakt pukt på corribee; dreneringen originalt er så liten at det tar en liten evighet få vannet ut om man skulle være så uheldig og få inn litt sjø. Blir sikkert en egen post om det etter kvart.

 

Ett par bilder fra Finn.no tatt av forrige eier:

3E0fXd7.jpg

eSVihkQ.jpg

RYsdZk5.jpg

wRv8gVx.jpg

qB2l9G5.jpg

 

En rask titt i båthavnen,  så var ble det handel. Det var like ille som på bildene om ikke værre.

Båten ble straks tømt for løse ting og tang, dette ble tatt med hjem for gjennomgang og ikke minst en grundig vask med det som må ha vært bergens sterkeste klorblanding.

 

Lager en egen post over hva for lure ting jeg fant i båten når jeg har fått oversikten utover sommeren.

 

Har også begynt prosessen med å ta ut alt interiør og redde det som kan reddes av originalt treverk.

 

Som en liten motivasjon til meg selv, så legger jeg ut bilde av en tilsvarende båt i grei stand, selv om det er langt utenfor mine forventninger og evner :)

1J0cHhV.jpg

 

Kommer mer bilder og oppdatering så snart jeg får tid :)

 

 

Og ja- portapottien var heldigvis tom :) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Onkel Eventyr (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Onkel Eventyr skrev 45 minutter siden:

 

 

Har også begynt prosessen med å ta ut alt interiør og redde det som kan reddes av originalt treverk.

 

 

 

Når jeg leser denne setingen blir jeg litt skremt. Om båten er i tålig bruksstand, eller det må gjøres noen større og mindre ting for å komme dit, gjør de tingene og nyt båten gjennom sommeren. Da høster du noen erfaring ifht hva som må gjøres, hva som bør gjøres, hva du kan utsette. Evt om en båt til xx pils er noe du skal satse videre på eller ikke. 

 

Som du selv nevner så er det en båt med liten økonomisk verdi, men høy bruksverdi. Skal du virkelig ta ut alt interiør og bygge det opp igjen? 

 

I en seilbåt så er det deler av interiøret som kan ha en funksjon ifht å stive av skrog og stive av for rigg, evt være feste for rigg som bør være i god stand, resten er forsåvidt der for å gi komfort og andre typer funksjoner som egentlig er mindre viktige. 

 

Ikke for det, har jo sett noen veldig få prosjekttråder her inne hvor det faktisk har blitt gjort, og sluttført. Men jeg tipper 9 av 10 prosjekt, eller færre, som starter med at noen river alt ut av en gammel båt aldri blir sluttført. Og grunnen er vel egentlig enkel det er alltid 10x mer jobb en det en tror, og sånn ca 5x dyrere, og i mellomtiden renner pengene ut i alle retninger. Da blir de pilsene fort veeeldig dyre ;-)

 

Har langt mer tro på et flytende prosjekt i ok bruksstand så en kan nyte båttlivet innimellom for å hygge seg. 

Link to post
Share on other sites

Onkel Eventyr skrev for 2 timer siden:

1J0cHhV.jpg

 

Dette er gamle båten min. Ganske sikker på at jeg har tatt det bilde der...

Uansett, veldig fin båt. En liten havseiler

Jeg og broren min hadde den i 1 år, og seilte mye rundt. Her er en video fra vi seilte fra Molløsund til Skagen.

 

 

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, takker for gratulasjoner. Det vil jo vise seg om det er noe å gratulere for :)

 

@Pinkvin

Joda, kan skjønne det kan være best med en båt i bruksstand, men denne er mer i grei oppussings stand, noe som også var endel av grunnen til at jeg kjøpte den, og fikk den såpass billig som jeg gjorde.  Har ikke holdt på med båt før i den forstand, så tenkte det kan være ei grei skute å lære seg litt av alt på.

 

Målet for året er vel å få den i grei bruksttand, dvs tett i overbygget, sikker og i god stand under. 

Så får man ta innsiden etterhvert. Kan uansett ikke brukes slik det står, så tenker man redder det som reddes kan. Skal ikke ta noe strukturelt viktig :)

For meg er halve gleden å sette det i stand igjen så godt det lar seg gjøre, og lære noe nytt på veien :)

Så får man heller se hvordan det går og det får ta den tiden det tar :)

 

@njal

Håper det går greit jeg brukte bildet ditt, jeg fant det på denne siden https://scandinavianmariner.com/blog/dream-yachts-part-2

Nydelig båt og takk for morro video, ser ut som dette kan bli gøy :) 

 

Tror det kan bli en kjekk liten båt med litt innsats, så vi får se hvordan det går :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Onkel Eventyr skrev 5 minutter siden:

@njal

Håper det går greit jeg brukte bildet ditt, jeg fant det på denne siden https://scandinavianmariner.com/blog/dream-yachts-part-2

Nydelig båt og takk for morro video, ser ut som dette kan bli gøy :) 

 

Tror det kan bli en kjekk liten båt med litt innsats, så vi får se hvordan det går :) 

Hehe bare hyggelig det:wink:

Merkelig at det var bilde av båten der... Helt sikker på at det der var båten min. Den ligger der jeg hadde båtplass, innerst i Bunnefjorden.

Den ga oss mye glede den båten. Vi følte vi hadde ett "skip" hehe

Link to post
Share on other sites

Veldig god og sjødyktig båt det der. Traff en fyr på Shetland som var på vei til USA, alene i en slik. Han skulle delta i Jester-challenge. Han fikk seilt den både over dammen og tilbake igjen. Hvis du trenger litt inspirasjon til fiksingen har han en blogg: http://worldwidewaites.blogspot.com/

 

Tror han også tok ut alt innvendig, og bygget opp på nytt, riktignok uten spesielt mye treverk eller komfort, og uten motor. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dagene flyr når det er fint vær, og man ender opp med å gjøre tusen ting, men selv om det har vært stille her

så har jeg fortsatt fått unna litt på Vega :)

 

Båten er nå 95% tett i overbygget. Det var så og si null vann i kjølsvinet etter 3 dager med nedbør.

pNEdkTb.jpg

Gjenstår og gå over diverse som er montert på dekk med ny pakningsmasse. Drypper litt fra en bolt her og der så går over alt for sikkerhetsskyld.

 

For å få båten tett har jeg gjort følgende:

-Demontert alt av utvendig treverk, og det har fått seg en runde med lakk. Montert igjen med ny pakkningmasse.

-Demontert alle vinduer, fjernet gammelt pakkningstoff og gjort rent. Montert igjen med ny pakkningmasse. 

-Montert fenderlist som var løsnet på bb side, prøver å få laget til biten som mangler. ca 1m. - ordner ny iløpet av august.

-Demontert og montert på nytt igjen solcellepaneler, med nytt pakningstoff på alle bolter. Loddet også inn nye ledninger her da de gamle   var irret bort.

-Laget ny luke, 9mm kryssfiner blandet med listverket jeg klarte redde fra den gamle luken.Beiset og lakket.

 Den gamle luken var bøyd og fæl av fuktighet.

-Hatt av lufteventiler på taket og gjort rent, montert med nytt pakkningsstoff.

-Lappet en rekkestøtte som var knekt løs, brukte glassfibermatte og polyester fra biltema. Gelcoat og montering av rekkestøtte gjenstår. Går i samme slengen over alle de andre og sjekker at de er ok. 

 

Gjenstår å lakke inngangspartiet og fenderlisten samt gi båten en god vask.

 

Noelunde fornøyd med resultatet:

DlC3rQH.jpg

BDxDt35.jpg

niJ8WHc.jpg

mzcz7FG.jpg

Er det forresten noen som vet hva den svarte boksen som befinner seg nede i venstre hjørnet på det siste bildet er?

Ingen merking igjen på den og displayet er ødelagt. Hadde vært greit å vite :)

 

 

Rorkulten som stod på båten var desverre  ødelagt når jeg overtok. Har nok gjort sin plikt, så den må avløses.

a5bNi59.jpg

B0zJVe4.jpg

Slik kan det ikke være, så etter en liten tur på youtube for å lære og sveise, og ett par timer i garasjen til naboen, så endte jeg opp med dette. Passer fint på, og holder nok noen år. ingen slark. Får seg en runde med svart hammerite og linolje før den blir montert.

NsT2lzR.jpg

Ks0KK3A.jpg

 

Fant også en parafinvarmer bak i båten, skrudde denne ut og tok den med hjem for å se om det var liv. Gjorde rent og skiftet litt ledninger som var moden for bytting.

CDB78FJ.jpg

Mpd7mZA.jpg

 

Varmeren er en gammel volvo flygmotor thermo 1700. 

Pakningssett fant jeg på toppfritid.no til en grei pris. Rask levering var det også. Mener jeg betalte en 500lapp med frakt.

Tror jeg fikk montert det rett og varmeren tente etter litt jobbing med luft i drivstoffslangen. Bruker fritidsparafin. 

Når den har gått en liten stund, så begynner det å dryppe fra bunnen, (det går ikke i returslangen)så må nok opp med den å ta en liten titt til. 

Sikkert greit å ha til høsten om man får den til å virke skikkelig :)

 

Får se hvor langt man kommer i år :)

 

 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Glemte hele internet, men har gjevnt og trutt fått gjort litt i skuten de siste par månedene:

Tok med bikkjen, masse boksmat og en pakke med øl i slutten på august,  var en uke i skjærgården her og suttlet rundt. Masse greie plasser like utenfor døra. Ska sei. Når man har bikkje som er litt for godt vant og like dårlig til sjøs som eieren, så er Bof sine kaier rundtom gull verdt. 

 

Motor dauet etter 200 meter den første dagen, og forgasser ble renset med kraftige nerver for å miste en duppeditt i vannet. 

Gikk heldigvis bra, alle duppeditter kom på plass igjen og motoren har gått fint siden det.

 

EDvOKwml.jpg

xO5JdKHl.jpg

WJvYcvcl.jpg

MNtZgB9l.jpg

g75jfFwl.jpg

fZpOrlMl.jpg

jhyJtlhl.jpg

 

 

 

Båten var selvsagt langt fra 95% tørr, så når regnet kom så ble det nedjustert til like under optimistiske 70%. Lett å regne feil med dårlig hodelykt.

 

Etter 6 dager i fuktig corribee, med bare den kjipeste boksmaten igjen, null øl og laber motivasjon, så ble det hjemmehavn med følgende konklusjoner:

 

-Aldri mer sommersovepose i slutten på august i båt som har "litt" kondens.

-Kjøpe mindre hund. 

-Det renner inn vann via ledning til frontlanterne, som selvfølgelig er støpt inn i skroget og går inni pullpit. Yay.

-2stk halegatt foran lekker og må ha nye bolter.

-Alt annet foran frontvindu lekker i tillegg.

-råtne plater i front, mangler også tak/vegger/hyller i "frontcabin".

-lekker også litt inn i skuta via drenering fra kjettingbrønn foran når det er gode bølger. Her var det litt tett så kanskje det gjør susen og stake opp..

-Må ha inn noe isolasjon om ikke annet for kondensen sin del. 

-Greit å ha lys i/på skuten når det begynner bli mørkt. (nappet ut alt av elektrisk under den store steriliseringen juni -18)

-ta med mer øl neste gang. 

 

 

Såh, med krum nakke og høye kneløft så går man på. 

Bikkjen kjøres heim for å komme seg, og kapteinen retunerer med ett mål for øyet:

 

Av med greiene og bort med ledning og dritt.Gjorde alt rent med rødsprit og aceton. Måtte kjøpe ett par nye bolter, men ellers så gjorde sikaflex på tilbud fra europris en glimrende jobb. Kjøper (har kjøpt)  en gjennomføring til kabel og legger opp nytt til lanternen foran.

ChuekzFl.jpg

 

Endel fettling og noe maskeringstape,så man fikk tredd på plass igjen alt uten at det kom sika der det ikke skal være sika.

Ancwrlbl.jpg

GkOWGLVl.jpg

Gjorde samme prosess med halegatt foran. Tenkte ta alt bakover så må det vel være greit.

Har regnet noen dager nå, og tett ble det.

 

Ser at pullpit har fått seg en smell engang i tiden, men den gjør fortsatt jobben, så det får være en annen historie.

 

 

Det er alltid trasig å våkne til regnvær, spesielt når det er sol og fint vær ute. 

Var skikkelig kondens i skuten når jeg våknet de 2 siste dagene, såpass at det meste var vått. Kunne glemme kjeks til kaffen.

Super-duper-isolasjon fra Ebay skal redde dagen(e) fremover. skal visst tilsvare flere meter med ekte glava. Skeptisk, men vi får se.

Kjøpte 2 ruller på 8.4m x 60 cm og etter litt mattematikk så aner jeg fortsatt ikke om jeg har nok til hele båten.

Tok ca 6 ganger så lang tid som jeg trodde, men etter en hel del kukelering så var overbygget ribbet, vasket og klart. Limte fast med sikaflex (fortsatt på tilbud). Strøk ut med en spartel før jeg trykka greiene opptil. Henger som flue på kuskit, og det var lett å forme. Alle skjøter har jeg tapet med alutape . "Isolasjonen" bygger 3-4 mm og så blir det ca 3 mm mellomrom, så takplate. Håper det hjelper mot kondensen om ikke annet. 

oIwLSt3l.jpg

JL3RkpBl.jpg

0JTnJiLl.jpg

 

Båten ble som tidligere nevnt kjøpt på rot, og i rotet så fant jeg en gammel autohelm rorkultpilot som øyeblikkelig meldte seg til tjeneste. Kontakt finnes bak, og etter noe styr med gamle ledninger så ble det liv i styrmannen. God knall.

Går det ann å gi disse en service? kan se for meg at det trengs litt smøring etter mange år på hyllen. Og jeg har mine tvil på at den er vanntett lenger, da det dugger litt i displayet etter litt bruk i regnvær. 

 

 

Thermoen var trøbblete, sur og  rimelig inkontinent, så den ble donert til en kamerat som har en lik en fra før som er like trøbblete men mindre inkontinent. Kanskje det blir en hel en til sammen. Og kanskje den virker skikkelig. Krysser fingrene.

 

Bestillte en 2kw kinavarmer på ebay som erstatning.Var jo latterlig billig. Håper på og kunne bruke den gamle pipa fra thermoen med litt triksing.. Får jeg halvparten av de oppgitte kw så er jeg overkokt i det lille egget mitt.

 

 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Som sagt vet jeg lite om hva jeg holder på med, og lærer underveis, så er bare å rette på meg om noe kunne vært gjort annerledes, eller på bedre vis. Tips mottas med takk. 

 

KinaVarmerenTM  kom i posten på knappe 3 uker, og jeg slapp til og med moms, for tollvesenet tror på at de koster 10 dollar i kina. :crazy:

Ser jo greit ut, og var med en masse greier, så det blir spennande å sjå kor da går når det skal testes.

 

 

Platene på siden fremst i piggen var ikke der, helt sikkert pga lekasjen som har vært. Taket var eneste som stod igjen, men det var både myglet og råttent på samme tid, og hadde absolutt gjort sin plikt.

jPScxC8.jpg?1

 

Demonterte det som var igjen, gjorde rent bak og lurte på noe isolasjon, så bar det til byggeren i naboens gamle transit fra -82 for å kjøpe plate. 

Det ble 4mm kryssfiner, det tynneste de hadde inne, sikkert godt nok til mitt bruk.

Smokk inn i bilen og heim å sage til.

 

Brukte det gamle taket som mal, og synes det var lurt å dele den nye platen i 2 for å gjøre det litt enklere med montering.Den gamle kom ikke ut så lett. Gjemmer skjøten med en list eller noe annet lurt når den tid kommer.  

0Imt0W5l.jpg

 

 

Platen frem mot ankerrommet(?) var også morken og jævlig, så laget likegodt ny den og når man først er i gang.

Greit å ha den gamle som mal. 

OlcJNBTl.jpg

 

Gjenstår å lage til sidene foran, men har laget mal og må bare komme så langt. 

 

Platene smurte jeg inn med litt brun lasur fra biltema, og jeg synes det ble ganske greit. Spekulerer på om jeg skal ha klarlakk på, men liker det matt inne. 

s6qLVuW.jpg

 

På bildet her ligger bare platene inntil, monterer alt permanent når alt er ferdig. 

Tenkte lure litt strømledning her og der bak platene og trippelsjekke at alt er tett før man skrur til.

huQw2o4.jpg

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

@SYVega, gratulerer med en veldig fin båt. Corribee 21 er en flott langturbåt og har et track record for havseilas gjennom mange år.

 

Jeg vil gjerne tipse deg om Roger Taylor ( http://www.thesimplesailor.com/Mingming.html) . Selv om Roger Taylor nå har byttet til en annen båt, har han flere lange seilaser bak seg i Corribee`21 MingMing.  Og nettopp bøkene hans er fantastiske. Han har et språk og en observasjonsevne som ligger helt i toppen av all maritim litteratur jeg har lest. Hvordan han beskriver seilas i nordlige farvann opp mot Svalbard og Grønland er nesten uten sidestykke!

Han har også en populær YouTube kanal med mye video fra seilasene. (https://www.youtube.com/user/junkming/videos

 

PS: @njal det omtalte bildet trådstarter bruker av båten er mitt. Jeg tittet en gang på båten i Bunnefjorden da dere gutta skulle selge den og tok en del bilder. Jeg brukte dette bildet i artikkelen som forøvrig jeg også har skrevet i Scandinavian Mariner Magazine. 

Her er resten av bildene jeg tok den dagen om det er av interesse: 

 

Mvh Daniel Novello

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei folkens!

Takker så mye for tips og gode bilder. Roger Taylor imponerte stort! Tror ikke jeg skal prøve å seile i det kjølvannet med det første, men greit å vite at det ikke står på båten om det skulle friste på :) 

Rimelig stort miljø rundt denne båttypen i UK nedover Europa, så finnes massevis av videoer og plenty nettsider å titte innom i vinter når kveldene blir lange :)   

 

En stund siden oppdatering, men har no skjedd litt !

 

-Fant noen gamle klistremerker med navn og adresse til en tidligere eier bak noen lister når jeg ribbet båten, sendte avgårde en e-mail etter litt googling. Fikk svar etter ett par dager.

 

Sitat:

"Båten du skriver om husker jeg godt, jeg kjøpte den sammen med søsteren min våren 2004. Vi kjøpte den av en kar i Skien, og hadde den liggende i nærheten av Helgeroa den sesongen. Deretter tok vi den til Oslo og hadde den vel i 4 år, med båtplass på Hovedøya. Så solgte vi den videre, til et par fra Fagernes, som nettopp hadde gått på seilkurs.
Husker ikke så godt historien til båten før vår tid. Han vi kjøpte den av hadde også kjøpt den brukt. Han brukte mye tid på den og stelte godt med den. Han var vel en tur til Danmark med den. Eieren før han hadde seilt helt til Shetland med den.
 
En artig liten historie om båten er at fenderlista måtte byttes etter at en motorbåt lå på siden av den og slo istykker lista da båtene lå ved kai. Jeg kom i kontakt med en "båtsnekker" og han fikset det med noe materiale han hadde, tror det var teak. Og de teakbordene han brukte, hadde han kjøpt da de byttet dekk på Christian Radich. Så fenderlista er fra Christian Radich :-)"
/Sitat slutt
 
Artig å vite litt histore om båten :)
Får se om det dukker opp noe mer etterhvert.
 
-Selve båten skulle vel vært oppe helst i fjor, så den får ligge i 4 mnd til før den får puss og bunnsmøring.Er litt rur under, men ikke den værste balja som ligger i havna. 
Tar det skikkelig til neste år så blir det bra tenker jeg. 
 
-I dag, søndag, så var jeg og min bror i havna for å ta av masten. Knallflott høstvær, så ble en liten halvtimes tid utpå og drikke kaffe før man satt igang. 
8UX2Gc8b.mp4
 
Få ned masten tok knappe 15 minutter og var enklere enn jeg hadde sett for meg. Trodde det skulle bli mye styr men det var rett frem. Nå ligger den trygt i mastestativet. 
Skal bruke vinteren til å skifte litt fall, og gå over det som må gåes over. Nye pærer i lanterner, og ny ledning. Skal prøve få litt hjelp i seilforeningen til å gå over riggen når den tid kommer. Det skal jo strammes til og alt dette. Om det kan jeg nada. 

-Fått lånt en plass lenger inne på en annen brygge i vinter, så der ligger den lunt og fint. LItt utsatt der ute jeg ligger, nå når de fleste store båtene jeg ligger innimellom har blitt tatt på land. Plassen jeg låner i vinter ligger lenger inne på en annen brygge der det er mye lunere. Satser på det går greit. 
LiYPO9jb.jpg
 
Henter hjem motor for vinteren i morgen, Tjore båten skikkelig og litt annet forefallende skal jeg også få unna. 
 
Prøver da få tatt litt bilder av det som har skjedd til nå og oppdaterer med det :)
 
Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Dette er en flott prosjekttråd. Du har alt fått ros for innsatsen din, og det fortjener du, det er utrolig mye du har rukket på en sesong. 

I tillegg synes jeg dette er en pen båt, og jeg vil tro du kan få mye glede av den når du har fått den i skikk!

Jeg gleder meg til å følge med i tråden, og ønsker deg lykke til med jobben!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tusen takk nero, setter stor pris på en liten heiagjeng. Det inspirerer til fremgang.

Våren kan ikke komme fort nok:)

 

Greit å ha litt i dille med nå når kveldene er blitt litt lenger også:

 

Kveldene denne uken har gått med til å få liv i det gamle strømpanelet som stod i båten. En eller annen har brukt mye tid og energi på det en gang i tiden, men det har gjort sin plikt og vel så det. Irret ihjel.

gKaQ3Ikl.jpg

 

For å bevare den gamle stilen, så ebayet jeg meg frem til nye sikringsholdere, led's og brytere. Nå er endelig alt på plass og jeg kan begynne å sette sammen. Bruker opp igjen det gamle panelet som er lakket plexiglass.

Nye led og sikringsholdere

ydrfbGQl.jpg

IhhH2iQl.jpg

 

 

Nå ligger det slik å venter på montering i båten :)

bF2t3pul.jpg

HRPdatdl.jpg

boGcObhl.jpg

 

For de som lurer så er sikringsholderene merket med 10 amp 250v, og bryterene 15a 250v. Kraftigste forbrukeren jeg har i båten er rorkultpiloten (ST1000), og det er vel en 5-6 ampere max synes jeg å huske. Ledning er samme dimensjon som var fra tidligere,fortinnet. Dekker hele baksiden av panelet med ett tykt lag plastidip hvis alt funker så det skal.

 

Hele sulamitten kom på kr 135,- og en måneds venting på deler.

monteringen var bare gøy:)

 

Skal også se om jeg får oljet ferdig platene til interiøret i helgen, ikke så mye igjen, men manglet en liter olje som jeg nå har fått tak i. Har holdt på litt de siste ukene med det.Var mye smågreier og lister som tok litt tid, men ble greit nok.

Har en liten teaser:

V1JlLjCl.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Svart (redigert)

Har skjedd litt siden sist:

 

Hatt skuten på land for bytte av gjennomføringer, polering å bunnstoff. 

Var ikke så ille grodd etter 3 år på vannet, men gjennomføringene kunne vries rundt, så der var det godt over tiden. Fikk unna det værste, men det var ikke vær til å gjøre noe med rekkelisten. Prøver få smurt den på vannet iløpet av sommeren. 

Fikk også på nytt navn på hekken :)

Bilde_09_05.2019,_15_34_24_(1).jpg.df195582ef1fd15ab300f9052aff015b.jpgBilde_09_05.2019,_15_34_38.jpg.5be1398a2acba4e674e98beccd175460.jpg

1282078505_Bilde28_05.2019164630.jpg.426684c48a44a91893414eaee0737f37.jpg

Greit nok til å være 43 år gammel, så får være fornøyd med resultatet. 

 

Begynner å gå seg til på innsiden også, Fått laget til plater i fronten, og tatt en liten prøvemontering av platene. 

Fant produksjonsnavnet fra -76 sammen med stempel fra fabrikken under en plate. Morro :)

2147373811_Bilde25_04.2019123745.jpg.3e60ae1fe33c7ac7406b8cead75f0330.jpg238862796_Bilde25_04.2019123740.jpg.dd187f755209e77a29d27b437b8f92e1.jpg

Bilde_24_04.2019,_17_09_13.jpg.21250153c5b2d962bb9e622cfdcdae1d.jpgBilde_03_05.2019,_13_22_12.jpg.a45cbc5260c119fb02007369002c6cc4.jpg

 

 

Fikk tak i noe gammel skai fra noen bilseter, som ble til taktrekk :) Ble greit nok til å være gratis :) Fikk nok til hele taket og litt til.1523694849_Bilde24_04.2019200401.jpg.2410d31b2838e0943ca76759cdd33249.jpg

 

 

Har også fått inn kinavarmer, hatt av alle rekkestøttene og forsterket med 2mm rustfri plate under + endel til . Har glemt harddisken med bildene på hytten så det får bli neste post :

 

Bilde_09_05.2019,_15_34_09_(1).jpg

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Takk for det! 

Planen for sesongen er å få båten brukbar, og kanskje fått brukt for en gangs skyld. Aldri prøvd den med seil. 


Har gått over hele masten, sjekket wire, nytt elektrisk, overhalt laterner, vasket tau og smurt opp.
Venter på nye strekkfisker så skal den opp igjen - lagt i mastestativet siden september 2018 så er på tide. 
Har fått unna mye mer, så kommer noen oppdateringer nå når våren står på dørstokken :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da var masten oppe, med nye strekkfisker, nytt elektrisk og ny windex på toppen. Hadde også en lyskaster liggende jeg fikk plass til der den gamle vhf antennen har stått. Bilde_07_04.2020,_15_26_58.jpg.5cfbcb1daefb86baa042a88a7b4c223e.jpg1847583936_Bilde26_04.2020214020.jpg.b7e8818ef524288d24d5b670c0f61ed9.jpg1968861658_Bilde26_04.2020214233.jpg.1031000040b17a4cbeed3522d37d9a50.jpg

 

Gjennstår å stille inn riggen skikkelig, men det tar jeg over helgen. 
 

Fått på litt farge her og der, mest for syns skyld, synes det gjorde seg.

2047191842_Bilde09_06.2020200610.jpg.48242c6e828c9b83642030f012da7e92.jpg1942464622_Bilde09_06.2020200615.jpg.c636e53483c7e4d2d3b279b097bfd003.jpg1333014428_Bilde09_06.2020200620.jpg.1ef1170da8b370053f95a019779c23eb.jpg

 

Tohatsuen som fulgte med skuten, avgikk med døden i fjor sommer da undervannshuset fikk seg en sprekk eller tre. 
Fulgte med på finn i vinter, og fikk tak i samme motor som båten hadde på 80 tallet, en 5hk johnson 2-takt med lang stamme. Motoren hadde fått overhalt undervannshus, ny bensinpumpe, plugger, filter og olje, men tidligere eier fikk den ikke til å gå på tomgang. Skrudde ut blandingsskruen som stod i bunn, så var den i orden og gikk som en klokke. 
 

Fått unna en hel del, og ser nesten enden på det, men må bli flinkere til å ta bilder. Oppdatering kommer. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...