Jump to content

Hjertesukk: Prisen på totakter vs firetakter - totaktere verdt sin vekt i gull?


Popeye70

Recommended Posts

Jeg har lenge latt meg imponere over prisnivået på gamle Yamaha totakter påhengere kontra samme HK nyere firetakter påhengere, og i dag skjer det igjen. Jeg får melding fra Finn om treff på mitt søk, og jeg åpner appen og finner er disse to:

 

Yamaha_Totakter-Gull.png.a9a737454991c629f9798cc9c53c9602.png

 

Motoren til venstre er en ca. 1989 4hk totakter, aldersestimat basert på dekoren. Motoren til høyre er en 2009 4hk firetakter. Samme antall hk, samme merke, 20 års aldersforskjell. Den ca. 29 år gamle totakteren (med skraper og uten integrert tank) vil selger ha 3900,- for, mens den 9 år gamle firetakteren (som ser nesten ny ut, og med integrert tank) vil selger ha 3000,- for.

 

Gamle Yamaha totaktere er snart mer verdt enn gull - finner man en 4-5 hk motor prissatt til under 6000,- så er det solgt før man rekker å plukke opp telefonen for å ringe. Tilsvarende for 9.9hk - de siste totakter-modellene fra Yamaha går for nesten like mye som da de var nye for 10+ år siden.

 

For meg som er på halvhjertet jakt etter en 4-5 hk Yamaha totakter er jo dette utrolig irriterende, mens for selger er det jo nesten som å vinne i lotto.

 

Det var dagens hjertesukk...

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Popeye70 skrev 2 minutter siden:

Motoren til venstre er en ca. 1989 4hk totakter, aldersestimat basert på dekoren.

 

1984 til 1986/87 vil jeg si - gjør jo ikke saken noe bedre :giggle:

 

.. og de gamle motorene er fortsatt mulig å finne  - må bare komme over en som ikke skal ha gullpris.    

(Har selv 2 slike funn - tidlig 80 talls yamaha 4-hesteren fant jeg i en søppelcontainer, og for etpar uker siden kjøpte jeg en nissan 8-hester for 1500,-   ) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Lav vekt, driftssikkerhet og enkle å skru på. Enkelt og greit.

 

Blir nok fort slik at har man først fått tak i slike motorer så ønsker man ikke selge. I alle fall ikke med «tap», hvem vil vel selge en motor til langt under markedspris? Så spørs om du ikke bare må bite i eplet og få det unnagjort. Så slipper du tenke mer på det:lol: Ville nå gjerne valgt en av de siste totakterne da, er du heldig får du tak i en som ikke er alt for mye brukt.

 

Ble i alle fall slik for min del. Følgte med på finn.no en stund, hadde behov for to motorer. Så kom feriepengene! Fikk tak i en 5hk for 5000kr og en 15hk for 13000kr (begge 2005-modeller). Den ene ble kjøpt i Mandal, den andre i Hardanger, så ble litt kjøring for å få greie eksemplarer, men kombinerte kjøpene med slektsbesøk. Da ble det litt mindre sært og mer spiselig å forklare turene til folk flest:giggle:

Link to post

Så en 4 hk Yamaha 2 takt i dag til under 3000kr. Jeg kikker litt etter en sånn selv, så ungene kan ha på gummijolle på hytta etterhvert. Tenkte det var dyrt, men egentlig var det vel billig. Så strøken ut og tror det var nyeste design 2 takt

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Gammel 2 sylindret 2-takter=12 bevegelige deler. Nyere 2 sylindret 4 takter=50 bevegelige deler.

Eldre totaktere veier mindre og er «kraftigere». Vår forrige 4 HK Tohatsu, blidtrimmet til 5HK opplevdes myyye sprekere enn kompisen sin 6HK 4 takt Evinrude :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
2 minutes ago, Pinkvin said:

Den eldste Yamahaen der var veldig lik min Mariner 5 hk fra 80- tallet. Mon tro om de hadde noen felles motorer den gangen. I så tilfelle bør vel Mariner også legges inn i søket, ikke sikkert de vet at de sitter på gull ;-)

 

Det var vel en periode på 90-tallet at enkelte av de små Yamaha-motorene var (så godt som) identiske med tilsvarende Mariner-motorer, ja. Men jeg tror ikke det var etter 2000, og skal jeg kjøpe meg en totakter vil jeg ha en så ny modell som mulig. Så jeg ser primært etter 2005+.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Helt unike motorer disse Yamaha 4 og 5 hesterne :yesnod:. Helt særegen og deilig putrelyd på disse motorene på lav fart.  Selv i dag kjenner jeg tvert igjen lyden selv om jeg sitter med ryggen til ?

 

Første lettbåten jeg vokste opp med hadde samme dekor som den på bildet i første post.  Tror opphavet kjøpte den ca 1984, mulig litt før.  Etterhvert som motorkravet ble større på gummijolla ble motoren satt på en pioner 10 fot som ble brukt 100 meter mellom brygga og bøyeplassn til moderskipet de neste 20 årene.  Da opphavet gikk på land på slutten av 90-tallet ble motoren gitt bort til naboen som skulle bruke den på en jolle på Femunden.  Den fungerer som ei klokke den dag i dag i en alder av nesten 35 år.  Imponerende kvalitet :thumbsup:.  

 

Ang verdi så forstår jeg godt at disse nesten er verdt sin vekt i gull om de er tatt vare på og er i god stand.  

Selv kjøpte jeg en av de siste tilgjengelige nye Yamaha 5hk 2T overliggerene et par år etter at importforbudet kom.  Den har bare gått noen få timer en sessong.

Jeg har ikke noen bruk for den pt, men selges skal den ikke :smash: det vil si, hvertfall ikke før et salg ville finansiert båtlivet i all overskuelig fremtid  :giggle:  Har trua jeg :crazy:

Mvh. SAP

Link to post

Kjipt. Motoren jeg sku kjøpe var solgt. Så helt ny ut.. men.. han hadde muligens en til...

1F5D5A7D-2942-4336-934A-BE8E3DFCF7B5.pngHar en gammel tohatsu på hytta også. Men den ble kjørt med vann som girolje så vet ikke hvor lenge den varer...? kjøpte den for 21 år siden for 500kr.. aldri hatt problem med den..

78841B65-82F3-4185-861F-08C7BD68EA2B.jpeg

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Har nettopp vært med på jakten selv.. 1998 til 2007(siste utgave) mod Yamaha 2 takt 4-5 hk blir solgt omtrent med en gang de blir lagt ut.. men virker som kun de med innebygget tank og kort stamme som er populære.. lokasjon har også mye å si.. i Oslo området 5 - 7.000, Østfold 5-3000, i nordnorge 3-2000kr Jeg trengte en 5hk som kunne bæres lett fra pushpit og ned i jolla, samtidig som jeg ikke ønsket en bensinkanne liggende å dampe under dekk.. da er denne motoren helt genial. Men jeg ringte vel og sendte SMS på 4-5 stk som alle var solgt da jeg fikk svar..

Redigert av PANAX (see edit history)
Link to post

Mulig at på 4-5 hk er det mye mer trøkk på 2 taktere.

 

Men ta en V-Max 9,9 kontra Suzuki EFI 10. Vekt 37 kontra 42.

Har ikke oppfattet mer trøkk i en 2 takt enn 4 taktern. Testet Grand mot Suzumar. Begge 15 hk.

 

Men ser servicevennligheten, men også garantien på ny motor.

10-15% avskrivning på 12-15 år gammel motor ?

 

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...