Popeye70 Startet 27.Juni.2018 Del på Facebook Startet 27.Juni.2018 Jeg har lenge latt meg imponere over prisnivået på gamle Yamaha totakter påhengere kontra samme HK nyere firetakter påhengere, og i dag skjer det igjen. Jeg får melding fra Finn om treff på mitt søk, og jeg åpner appen og finner er disse to: Motoren til venstre er en ca. 1989 4hk totakter, aldersestimat basert på dekoren. Motoren til høyre er en 2009 4hk firetakter. Samme antall hk, samme merke, 20 års aldersforskjell. Den ca. 29 år gamle totakteren (med skraper og uten integrert tank) vil selger ha 3900,- for, mens den 9 år gamle firetakteren (som ser nesten ny ut, og med integrert tank) vil selger ha 3000,- for. Gamle Yamaha totaktere er snart mer verdt enn gull - finner man en 4-5 hk motor prissatt til under 6000,- så er det solgt før man rekker å plukke opp telefonen for å ringe. Tilsvarende for 9.9hk - de siste totakter-modellene fra Yamaha går for nesten like mye som da de var nye for 10+ år siden. For meg som er på halvhjertet jakt etter en 4-5 hk Yamaha totakter er jo dette utrolig irriterende, mens for selger er det jo nesten som å vinne i lotto. Det var dagens hjertesukk... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ivar Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Popeye70 skrev 2 minutter siden: Motoren til venstre er en ca. 1989 4hk totakter, aldersestimat basert på dekoren. 1984 til 1986/87 vil jeg si - gjør jo ikke saken noe bedre .. og de gamle motorene er fortsatt mulig å finne - må bare komme over en som ikke skal ha gullpris. (Har selv 2 slike funn - tidlig 80 talls yamaha 4-hesteren fant jeg i en søppelcontainer, og for etpar uker siden kjøpte jeg en nissan 8-hester for 1500,- ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Martin Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Jeg ga opp og kjøpte ny Suzuki 5hk 4-takt istedet. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
alphaman Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Det er en grunn og det er kvalitet på Yamaha 2t lett startet og lite feil hvis de brukes med respekt?har flere selv som ikke selges uner 10000? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Solgte en 9.9 hk (15) hk Johnson med jolle attåt til 15000 i fjor (2001 mod), kjøpte ny jolle og ny 6 hk for pengene... Jeg synes nå det var smart men men Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Trond C Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Det spørs vel litt hvem man kjøper av - båtbrukeren som selger sin gamle motor eller skrotnissekremmeren som kjøpte den til ok pris og selger til ågerpris Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Lav vekt, driftssikkerhet og enkle å skru på. Enkelt og greit. Blir nok fort slik at har man først fått tak i slike motorer så ønsker man ikke selge. I alle fall ikke med «tap», hvem vil vel selge en motor til langt under markedspris? Så spørs om du ikke bare må bite i eplet og få det unnagjort. Så slipper du tenke mer på det Ville nå gjerne valgt en av de siste totakterne da, er du heldig får du tak i en som ikke er alt for mye brukt. Ble i alle fall slik for min del. Følgte med på finn.no en stund, hadde behov for to motorer. Så kom feriepengene! Fikk tak i en 5hk for 5000kr og en 15hk for 13000kr (begge 2005-modeller). Den ene ble kjøpt i Mandal, den andre i Hardanger, så ble litt kjøring for å få greie eksemplarer, men kombinerte kjøpene med slektsbesøk. Da ble det litt mindre sært og mer spiselig å forklare turene til folk flest Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Enkle, lettstartet og mest effekt innenfor "bærbar" vekt. Derfor står min 2007 Vmax tålmodig på vent til jeg evt får jolle igjen Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Så en 4 hk Yamaha 2 takt i dag til under 3000kr. Jeg kikker litt etter en sånn selv, så ungene kan ha på gummijolle på hytta etterhvert. Tenkte det var dyrt, men egentlig var det vel billig. Så strøken ut og tror det var nyeste design 2 takt Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Gammel 2 sylindret 2-takter=12 bevegelige deler. Nyere 2 sylindret 4 takter=50 bevegelige deler. Eldre totaktere veier mindre og er «kraftigere». Vår forrige 4 HK Tohatsu, blidtrimmet til 5HK opplevdes myyye sprekere enn kompisen sin 6HK 4 takt Evinrude :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Komodo Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Jeg synes det er en fin ting at det blir flere firetaktere. Mindre støy på jollene som svirrer rundt i uthavnene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Kiropraktorene jubler nok også. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Har 10 hk Suzuki EFI motor, samme som 20 hk. Og veier 42 kg. Enkelt for meg og velge 4 takt. Forrige var en 2008 Suzuki 10 4 takt. For meg er garanti viktigere. Og de nye 4 taktene er ingen sinke. Jolla går bedre ( Suzumar) enn 9,9 2 takt I en Grand. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Den eldste Yamahaen der var veldig lik min Mariner 5 hk fra 80- tallet. Mon tro om de hadde noen felles motorer den gangen. I så tilfelle bør vel Mariner også legges inn i søket, ikke sikkert de vet at de sitter på gull ;-) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Gull og gull, blir ikke noe yngre selv om det er totakt. Greit å sjekke årstallet en lever i og. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ivar Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 jepp, mariner under 50hk var yamaha motorer fram til rundt 1990 en gang. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Popeye70 Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 2 minutes ago, Pinkvin said: Den eldste Yamahaen der var veldig lik min Mariner 5 hk fra 80- tallet. Mon tro om de hadde noen felles motorer den gangen. I så tilfelle bør vel Mariner også legges inn i søket, ikke sikkert de vet at de sitter på gull ;-) Det var vel en periode på 90-tallet at enkelte av de små Yamaha-motorene var (så godt som) identiske med tilsvarende Mariner-motorer, ja. Men jeg tror ikke det var etter 2000, og skal jeg kjøpe meg en totakter vil jeg ha en så ny modell som mulig. Så jeg ser primært etter 2005+. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
baatsman Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Kjøp 4 takter med garanti Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Helt unike motorer disse Yamaha 4 og 5 hesterne . Helt særegen og deilig putrelyd på disse motorene på lav fart. Selv i dag kjenner jeg tvert igjen lyden selv om jeg sitter med ryggen til ?. Første lettbåten jeg vokste opp med hadde samme dekor som den på bildet i første post. Tror opphavet kjøpte den ca 1984, mulig litt før. Etterhvert som motorkravet ble større på gummijolla ble motoren satt på en pioner 10 fot som ble brukt 100 meter mellom brygga og bøyeplassn til moderskipet de neste 20 årene. Da opphavet gikk på land på slutten av 90-tallet ble motoren gitt bort til naboen som skulle bruke den på en jolle på Femunden. Den fungerer som ei klokke den dag i dag i en alder av nesten 35 år. Imponerende kvalitet . Ang verdi så forstår jeg godt at disse nesten er verdt sin vekt i gull om de er tatt vare på og er i god stand. Selv kjøpte jeg en av de siste tilgjengelige nye Yamaha 5hk 2T overliggerene et par år etter at importforbudet kom. Den har bare gått noen få timer en sessong. Jeg har ikke noen bruk for den pt, men selges skal den ikke det vil si, hvertfall ikke før et salg ville finansiert båtlivet i all overskuelig fremtid Har trua jeg Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 28.Juni.2018 Del på Facebook Svart 28.Juni.2018 ivar skrev for 13 timer siden: jepp, mariner under 50hk var yamaha motorer fram til rundt 1990 en gang. 60 også. Vi har en på hytta;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 28.Juni.2018 Del på Facebook Svart 28.Juni.2018 (redigert) Kjipt. Motoren jeg sku kjøpe var solgt. Så helt ny ut.. men.. han hadde muligens en til... Har en gammel tohatsu på hytta også. Men den ble kjørt med vann som girolje så vet ikke hvor lenge den varer...? kjøpte den for 21 år siden for 500kr.. aldri hatt problem med den.. Redigert 28.Juni.2018 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 28.Juni.2018 Del på Facebook Svart 28.Juni.2018 glalaks skrev 31 minutter siden: 60 også. Vi har en på hytta;) stemmer, men 50 hesteren er Mercurys lille firer :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
finnmarken Svart 28.Juni.2018 Del på Facebook Svart 28.Juni.2018 (redigert) For et par år siden solgte en 8 HK Yamaha to-takt fra ca 1985. Jeg skifta impelleren før jeg solgte den, men ellers så den ikke ut. Jeg mener jeg satt prisen til kr 4500,-. Folk var jo helt ville. Kunne solgt den til 4 forskjellige på samme dag. Ja, det er nesten komisk.... Redigert 28.Juni.2018 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 28.Juni.2018 Del på Facebook Svart 28.Juni.2018 (redigert) Har nettopp vært med på jakten selv.. 1998 til 2007(siste utgave) mod Yamaha 2 takt 4-5 hk blir solgt omtrent med en gang de blir lagt ut.. men virker som kun de med innebygget tank og kort stamme som er populære.. lokasjon har også mye å si.. i Oslo området 5 - 7.000, Østfold 5-3000, i nordnorge 3-2000kr Jeg trengte en 5hk som kunne bæres lett fra pushpit og ned i jolla, samtidig som jeg ikke ønsket en bensinkanne liggende å dampe under dekk.. da er denne motoren helt genial. Men jeg ringte vel og sendte SMS på 4-5 stk som alle var solgt da jeg fikk svar.. Redigert 28.Juni.2018 av PANAX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Juni.2018 Del på Facebook Svart 28.Juni.2018 Mulig at på 4-5 hk er det mye mer trøkk på 2 taktere. Men ta en V-Max 9,9 kontra Suzuki EFI 10. Vekt 37 kontra 42. Har ikke oppfattet mer trøkk i en 2 takt enn 4 taktern. Testet Grand mot Suzumar. Begge 15 hk. Men ser servicevennligheten, men også garantien på ny motor. 10-15% avskrivning på 12-15 år gammel motor ? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.