Jump to content

Johnson 115 OceanRunner 1998 - høyt oljeforbruk

risaasen

Recommended Posts

Disse ryker jo stort sett litt selv når alt funker, men uansett, denne blander vel selv med egen oljetank, er ofte alik at de får for lite bensin pga falsk luft eller rusk som sitter fast i slanger eller koblinger, så blandingen blir feil, prøv å koble til en løs ekstern bensintank og se om det hjelper.

Hvis det hjelper, suger den luft mellom motor og tank et sted, eller har en blokkering av bensintiførsel. Har du eksternt filter, så bytt det først som sist.

Om det ikke ble bedre, ville jeg tatt enn titt  oppover drivstofflinja frem til bensinpumpe (der bensin og olje mikses), går an å koble inn gjennomsiktige slanger og se etter luftbobler, blåse gjennom slanger med litt trykkluft (koble de fra motor først). Er et finfilter før bensinpumpa du kan sjekke.

Evt kan det være noe med pumpa, er noen membraner der, husker ikke helt hvordan den funker...

Baltic-pappa

• 2 uker senere...

Hei. Takker for svar. Jeg tok å koblet bort oljetanken og kjører nå oljen rett i bensinen. Ryker MYE mindre, og går jevnere. Var på helge tur til Drøbak i helgen med familie og gikk supertfint hele tiden. Helt til hjemover turen. Skulle opp i plan og ga gass, men den begynner bare å vibrere ujenvt. Går fint på tomgang, og får ruset motor når ikke i gir.

Stoppet et par timer på Oscarsborg, forbredt på en laaang tur hjem. Da plutselig gikk den helt som normalt og vi cruiset hjemover i 22 knop. Når vi derimot passerte tuppen på nesodden og fikk mye bølger/vind, måtte jeg sakke ned farten. Når jeg igjen skulle gi gass, så var det samme symptom og vi måtte kjøre i 5-7 know siste stykket hjemover. 

Noen ideer tips om dette ? 

Høres ut som turtallsperre ja, "tenningsboksen" begrenser turtallet til ca 2500 omdreininger hvis temperaturen overstiger 82 grader. Sitter en tempføler på hver sylinder topp, disse kan gå i stykker. Hvis du er sikker på at motoren ikke går varm så prøv å koble fra en og en føler. Går den normalt da så har du funnet feilen ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...