Jump to content

Demontering av dieseltank Stb. side i Wiking 28ac, 1980 mod.

Kobayashi

Recommended Posts

Hei alle og takk for et utmerket forum med masse bra tips og løsninger. :yesnod:

Jeg har fått lekkasje i stb dieseltank i min Wiking 28ac fra 1980 og denne må ut og byttes. :worry:

Jeg ser bare ca halve tanken under stb dørkplate og håper noen har tips til hvordan jeg på beste måte og med minst mulig hærverk kan få den ut. :thumbsup:

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Har nylig gjort samme jobb selv, og hærverk er ikke til å unngå. For å få ut stb. tank måtte hele byssa ut, og måtte sage større åpning i skottet som går ca midt på tanken. I tillegg må all støp som tanken er festet med fjernes. For å unngå å sage i stykker mer av båten enn nødvendig, valgte jeg å sage toppen av tanken og splitte hjørnene slik at den kunne "brettes" sammen for å få den ut. De nye tankene laget jeg et par cm lavere for å lettere få dem på plass. Laget også påfyllingsrøret demonterbart av samme grunn. Tilslutt, hvis den ene tanken lekker, er helt sikkert den andre også ferdig. Tankene er plastet så godt inn fra verftet at lekkasjer er vanskelige å oppdage.

mvh Inge

Hei Inge og takk for gode tips.

Tanken er jo av aluminium, hvordan fikk du saget av toppen og hva slags utstyr/sag brukte du?

Det ligger jo så tett oppi alle ting at en bajonettsag vil kanskje gjøre større skade enn nytte?

Hvordan valgte du å gå løs på polyesterstøpen for å få denne bort og i retrospektiv, ville du gjort noe annerledes?

De nye tankene dine, fortsatt aluminium eller valgte du et annet materiale?

Mvh Kjeld

Edited by Kobayashi (see edit history)

Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE

Hei

Jeg saget alt, både tanker og glassfiber med bajonettsag. Måtte sage ut små biter noen steder på frontveggen av tankene for å komme til. Mulig det hadde vært et alternativ å demontere hele veggen i front av ac, men jeg vurderte det til mere jobb enn å sage ihjel tankene. Med gode sagblader brukte jeg ca 3timer på den første og 2 timer på den andre. Laget de nye tankene i samme materiale, men litt lavere for å få dem på plass. I stedet for å legge de nye tankene helt nede på skroget har jeg hengt dem i festeører i hver kortende slik at det er litt lufting på undersiden. I tillegg har jeg satt drenering helt nederst i bakerste kortende.

mvh Inge

Hei, eg hadde lekkasje i styrbord dieseltank på ein Wikingboat 28 for ca 15 år sidan. Demonterte sittebenk og bysse seksjon på styrbord side i aktercabin og saga stort hol i veggen mellom tanken og aktercabin slik at veggen kunne monterast på plass igjen med glasfiber. Tanken vart løyst med sag, hoggjern og hammar. Botnen av aluminiums tanken var full av små hol etter tæring og ikkje mulig å sveis. Eg fekk eit tips om å reingjere tanken innvendig og utvendig og plastre heile tanken med glassfiber på utsida. Pussa tanken med grovt sandpapir på utsida og plastra 2 lag med glassfiber matte over heile tanken og sette den innat i båten. Det var lekkasje mellom påfyllings stussen og dollbordet slik at sjøsprøyt og regnvatn kom inn og slange klemma på påfyllings stussen rusta av og vatn kom inn ved påfyllings stuss og slange til tank. Mykje arbeid, lykke til.