Jump to content

Krysse kattegat med 22 fot daycruiser?

sjømann91

Recommended Posts

Hei, har lest en gammel tråd om dette emnet. Har sett at folk kommer seg over, men hva vil dere si er en trygg vindstyrke for å krysse? Vi tenker bare å krysse over til Skagen for å lære ruta, og forhåpentligvis ta et lenger opphold neste år. Har planlagt å legge av noen dager, slik at vi kan tilpasse oss været, ved eventuelle endringer. Hva anbefaler dere?

Hvilken daycruiser? Hva er marsjfart?

Hva slags vær og forhold er du / dere komfortabel med?

Stoler du på motoren?

Båten tåler stort sett mer enn folkene om bord. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Er ofte mot og forstand til folket ombord som (bør) stoppe ferden før båten gir seg. F.eks. dro Helge Hjelland over til Shetland i en ti-fots gummibåt rundt ca 2004,så er ikke alltid størrelsen det kommer an på... 

Kommer jo litt an på hva TS egentlig lurer på. Noen tror at bølgene utpå er større enn ved land, selv om det ofte er motsatt. Selv har jeg ikke erfaring med Kattegat (grunt) så hadde nok spurt her bare for å høre om det er spesielle strømforhold som gir andre bølger og forhold enn det jeg er vant til fra Skagerrak. 

Selve navigasjonskunnskapene med i det minste kart + kompass bør sitte, i tillegg til kartplotter. I tillegg ville jeg hatt VHF om bord.

Min sterkeste anbefaling, som jeg også sier til dem som lurer på å krysse Norge - Danmark: Det aller beste er å krysse sammen med en annen båt. (Helst noen som har krysset før.) Da kan man hjelpe hverandre om en mister fremdrift eller noe annet skjer så man blir hjelpesløs.

Og huske at det ikke er noen skam å snu hvis forholdene er tøffere enn du eller mannskapet er komfortabel med.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

Jeg er fristet til å svare det samme jeg har svart andre med lignende spørsmål : Må du spørre som du gjør så bør du ikke ta turen.

Helt enig, dette er et meget fornuftigt svar

Takker for svar. Har krysset denne strekningen mange ganger som ung i en mye større båt. Men har lite erfaring fra mindre båter og hva de egentlig tåler. Vi burde klare en marsjfart på 25-30 knop over. Har reist over der på stille vann mange ganger, jeg lurte mest på ift hva man kan forvente av de ulike vindstyrkene :) vi har ikke dårlig tid, og forbeholder oss etter hva været tillater 

Slik jeg forstår det er han ute etter å vite om det er spesiell bølge-/ værfenomen på vei over (feks steder med spesielle strømforhold) eller ikke. Hva med ulike vindretninger etc. Hvis det er det, er det ruter som går utenom disse forholdene. 

Når det gjelder selve kryssingen så handler det bare om du er fortrolig med båten din i store og evt krappe bølger som kan oppstå, og fortrolig med å kjøre etter kompass og plotter.

Jeg har selv en 16 foter (min fiskebåt) laget for britiske forhold, og har null problemer med å gå ut i kuling og store havbølger med den. Jeg har provosert den veldig for å finne svakheter. Selv i mye strøm og bølger som bryter så har den ikke vist stygge eller farlige tendenser. Ligger selvfølgelig ikke i 20 knop alltid. Tilpasser etter forholdene  Til tross for det så likte jeg ikke å fiske i fralandsvind utaskjærs, selv ikke i moderat vind. Dette da en motorstopp hadde kunnet få store konsekvenser. Men nå, med en motor nr 2 i backup, så har jeg ingen betenkeligheter med å fiske utaskjærs. Nå stoler jeg på motor(ene). 

Til syvende og sist er det du som tar valget, og det bør taes basert på din erfaring med båten i ulike forhold som kan "oppstå fra ingenting" og din fortrolighet med å krysse. Er du forberedt på evt motorstopp, og hva gjør du evt? I det minste ville jeg hatt VHF og drivanker ombord (og kunnskap til å bruke utstyret), samt ekstra filtere, reimer og verktøy. Aller helst noen å krysse sammen med (annen båt i følge).  Mest sannsynligvis skjer ingenting galt, men det kan skje. 

Det er ved å forberede deg, og deretter gjøre, at du lærer. 

Hvis noen har sittet i fly over svenskekysten på en klarværsdag, ser man hvor kort det er over! Ser jo nesten ut som man kan padle over på en flytemadrass :)

Burde ikke være noe problem å krysse over der på 1-1,5time. Er sikkert flere båter der ute skulle noe gå galt. Evt. finn en kompanjong før dere kaster loss fra Sverige, slik at dere ikke er alene.

Mye dommedagsprofetier her, hvor ofte er det egentlig en motor plutselig havererer midtfjords (med mindre den er gammel og dårlig vedlikeholdt).

Sjekk værmelding, ha utstyret i orden og god tur :)

Takk for info folkens :) setter vi pris på. Er relativt sjøvant, men er flere som skal være med, så satser på å gjøre turen så komfortabel som mulig. 

Er det noen sted her på forumet man kan finne folk å krysse med ? :)

• 3 weeks later...

Hei dere:) Siden været ikke har vært noe mer stabilt, har vi selvfølgelig ikke kommet oss over til danmark enda :(

Jeg lurer på hvordan dere bruker dmi? Jeg forstår selve systemet, men hvor pålitelig er den. Har sett på dager der det har vært 2-7/3-8ms over flere dager, og DMI mener det da er nærmest stillevann på morgenen. Noen formeninger om dette?

sjømann91 skrev for 10 timer siden:

Jeg lurer på hvordan dere bruker dmi? Jeg forstår selve systemet, men hvor pålitelig er den. Har sett på dager der det har vært 2-7/3-8ms over flere dager, og DMI mener det da er nærmest stillevann på morgenen. Noen formeninger om dette?

Har brukt bølgevarslene fra dmi i flere år ved planlegging langs Jæren, Lista og videre østover. Har inntrykk av at de stemmer bra og har ikke fått noen overraskelser til nå. Når vi går med familien pleier vi å legge grensa på rundt en halv meter i 29 fot Scand Baltic. Da vet vi at vi får en fin tur uten å måtte gå ned på farten, men har også gått når det har vært drøyt meteren.

Hva du er komfortabel med i din båt må du finne ut av selv, men det ser ut til å være blikkstille både i kveld og i morgen.

On 7/4/2018 at 10:28 AM, Grand Banks jr said:

Slik jeg forstår det er han ute etter å vite om det er spesiell bølge-/ værfenomen på vei over (feks steder med spesielle strømforhold) eller ikke. 

Da jeg krysset over fra Risør husker jeg det var ganske krapp sjø utenfor revet (forskjellige havstrømmer som møtes antar jeg), har ikke opplevd det når jeg har kommet østfra Smögen, Marstrand-Skagen osv. Men farvannet er jo grunnere enn vi er vant med og det påvirker sjøen litt uansett, tror jeg. Er det litt sjø kan man jo vurdere å gå utenom de grunneste områdene.

Har ikke så god greie på motorbåt men det fins vel mer eller mindre heldige måter å manøvrere på i høy sjø. Sistnevnte ser man gjerne eksempler på på YouTube. Kanskje lese seg litt opp på sikker manøvrering i høy sjø? 

takker for svar der. Jeg har manøvrert båten i 1-2 meter høyebølger rett utenfor svenske skysten, og det gikk fint altså. Men vi er fler som skal dra, så ønsker ikke at det skal være en "utfordring" for gjestene i båten, og det kan påvirke meg som kaptein og, hvis alle er superstressa over havet. Har noen av dere erfaring med å krysse til læsø? Eller vil det være omtrent det samme? 

Fikk tidligere råd om at det bør være maks 3ms over flere dager for flatt vann over. Vi har en Belmar 755 DC (24 fot). Tror det burde gå greit, men orker ikke å havne i Danmark med en sur kamerat gjeng! Takk for all hjelp :)