Jump to content

AQ151 - B230 - Starter ikke


Alex22226

Recommended Posts

Hei

 

En lang historie kort

 

En (U)lykkelig eier av Draco 21 med originalt AQ145A. 
AQ145 gir opp første tur i år (2018), og med mine lave kunnskaper om båt/bil motorer bestemmer jeg meg for å kjøpe en ny overhalt AQ151 / B230.

Men må flytte over mye deler fra den gamle motoren, slik jeg har lest meg opp, skal dette passe om hverandre. 

har flyttet over følgende ( de fleste pakninger og skruer er kjøpt nytt underveis)

- Fordelerlokk med rotor?

- Manifold

- Forgassere

- Kjølesystem 

- Oljekjøler

- Dynamo

- Ledningsnett/Coil

Ny starter er anskaffet og montert.

 

Motoren er nå "komplett" montert, står på pall i garasjen og klar til test kjøring før inn heising i båten igjen.

Men den vill ikke starte.... får ikke gnist til pluggene.

 

Batteri med startkabler, + rett på starter og - i jordingen på blokka, trykknapp/startknapp med + mellom batteri og starter. 

Motor kimer, ikke noe problem med å dra rundt. Men vill ikke tenne. 

 

Mistenker da dynamo eller coil

 

Prøvde å måle dynamo under kiming = 0

Måle strøm inn på coil under kiming = 0

 

Koplet coil utenom dynamo, rett på batteri (+). Denne har en motstand på seg, målte da 12,8V før motstand og 2,8V etter motstand. ( koplet da bort ledning fra ledningsnett på coil) 

Motor ville fortsatt ikke starte/tenne. 

 

Mistenker at coil får for lav spenning? noen som veit hvilken spenning coilen skal ha inn? 

 

Dersom jeg kopler ledningsnettet tilbake til coil, ( samt med direkte strøm fra batteri) mister jeg spenningen helt. 

 

Tar i mot alle tilbakemeldinger med stort takk! 

 

Hilsen en frustrert eier med (u)tålmodig kone

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dersom du måler spenningen på ledningene inn på coilen, så skal det være 12 volt når stiften er lukket, motstanden drar det sannsynligvis ned til rundt minimum 9 volt.

I prinsippet kan man drite i hele motstanden, men den gjør at du ikke brenner opp stiftene relativt raskt og beskytter coilen noe, men det bør være mulig å koble rundt motstanden for å se om motoren starter (på egen risiko og regning).

2.8 volt er nok alt for lite til at det blir noe gnist.

Enten er noe koblet feil, eller så er motstanden dårlig, du kan jo forsøke å måle motstanden ved å koble den fra ledningsnettet, skal nok være rundt 1.5 ohm, men for å komme ned i 2.8 volt så må motstanden din ha en resistans på over 4 ohm.


Vet ikke om du har koblingskjemaet, det er temmelig rett frem!

kobbling_151.jpg.3b6121118ef166f1a31df73566355c7c.jpg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...