Alex22226 Startet 1.Juli.2018 Del på Facebook Startet 1.Juli.2018 Hei En lang historie kort En (U)lykkelig eier av Draco 21 med originalt AQ145A. AQ145 gir opp første tur i år (2018), og med mine lave kunnskaper om båt/bil motorer bestemmer jeg meg for å kjøpe en ny overhalt AQ151 / B230. Men må flytte over mye deler fra den gamle motoren, slik jeg har lest meg opp, skal dette passe om hverandre. har flyttet over følgende ( de fleste pakninger og skruer er kjøpt nytt underveis) - Fordelerlokk med rotor? - Manifold - Forgassere - Kjølesystem - Oljekjøler - Dynamo - Ledningsnett/Coil Ny starter er anskaffet og montert. Motoren er nå "komplett" montert, står på pall i garasjen og klar til test kjøring før inn heising i båten igjen. Men den vill ikke starte.... får ikke gnist til pluggene. Batteri med startkabler, + rett på starter og - i jordingen på blokka, trykknapp/startknapp med + mellom batteri og starter. Motor kimer, ikke noe problem med å dra rundt. Men vill ikke tenne. Mistenker da dynamo eller coil Prøvde å måle dynamo under kiming = 0 Måle strøm inn på coil under kiming = 0 Koplet coil utenom dynamo, rett på batteri (+). Denne har en motstand på seg, målte da 12,8V før motstand og 2,8V etter motstand. ( koplet da bort ledning fra ledningsnett på coil) Motor ville fortsatt ikke starte/tenne. Mistenker at coil får for lav spenning? noen som veit hvilken spenning coilen skal ha inn? Dersom jeg kopler ledningsnettet tilbake til coil, ( samt med direkte strøm fra batteri) mister jeg spenningen helt. Tar i mot alle tilbakemeldinger med stort takk! Hilsen en frustrert eier med (u)tålmodig kone Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Juli.2018 Del på Facebook Svart 1.Juli.2018 Dersom du måler spenningen på ledningene inn på coilen, så skal det være 12 volt når stiften er lukket, motstanden drar det sannsynligvis ned til rundt minimum 9 volt. I prinsippet kan man drite i hele motstanden, men den gjør at du ikke brenner opp stiftene relativt raskt og beskytter coilen noe, men det bør være mulig å koble rundt motstanden for å se om motoren starter (på egen risiko og regning). 2.8 volt er nok alt for lite til at det blir noe gnist. Enten er noe koblet feil, eller så er motstanden dårlig, du kan jo forsøke å måle motstanden ved å koble den fra ledningsnettet, skal nok være rundt 1.5 ohm, men for å komme ned i 2.8 volt så må motstanden din ha en resistans på over 4 ohm. Vet ikke om du har koblingskjemaet, det er temmelig rett frem! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.