Jump to content

Bessie, en Summer Family, oppgradering og stell

Alf K

Recommended Posts

Hei vi kjøpte  Bessie av en god nabo, som av helsemessige årsaker ikke fikk brukt henne mer.

Hun er en "gammel" dame fra `82 sur og inkontinent.

I kjelleren sitter en Ford 2715e med en PRM 310 gearkasse. Gearkassa lakk olje som en sil, men har helt på lekasje tetter fra Omega som ser ut til å ha hjulpet mye.

Motoren er sur og hvis jeg trykker skikkelig på røklegger vi halve fjorden med svart røyk.

Men dette viste vi om når vi kjøpte.

Ellers er hun godt utstyrt med mye relativt nytt utstyr.

Kona,guttungen og jeg storkoser oss når vi har hvert på vannet.

Så litt om planer fremmover motor og gir må ut, og kommer nok ikke inn igjen (mer om det når ting skjer),

må ha en full lakkering , opptreking av puter ute og inne +++

Bilder kommer

Alf 

Gratulerer med ny båt, nabo. Vi har selv hatt Summer noen år. Fantastisk god båt. Men når vi flyttet hit til Herre, så ville vi ha noe som var litt raskere enn 7-8 knop :-)

Husk også på at du går igjennom flaps. De trenger du. Hvor mange hk er motoren du skal sette inn nå? har du 40mm aksel eller 30mm?

Lurt å ta skroggjennomføringene samtidig når du alikevel tar ut motoren. Mye enklere å komme til det meste.

Kjenner godt til disse båtene, så trenger du tips og jeg kan bidra, så er det bare å "hyle ut"

Mvh

Roger og Olina

Motoren er Cummins BTA m 250 hk. Motoren har godt en del timer så den må gåes over, men det er fint pusle arbeid utover vinteren. Jeg håper det er 40 mm, hvis ikke må den byttes. Er på grensa 40 mm også men med riktig utveksling i gearkassa går skal det gå bra. Skroggjenommføringene skal byttes helt klart, til kompositt

Morten1989 skrev for 6 timer siden:

Stilig :D 
Jeg har og Summer Family, og skal mest sannynlig bytte motor i vinter jeg og, men jeg går fra Ford til Ford :P
Motoren jeg har kjøpt en en 212hk Ford 2704et som trenger og sjekkes en del :)
Blir spennende og følge med på dette prosjektet ditt :)

Morro at det er flere som holder på ja, er mye å gjøre på motoren min også, planen er å plukke den helt fravarandre å bygge den opp igjen. Ford'en og Cummins motoren er veldig like både i lengde, bredde og høyde så plass er det. Kommer til følge ditt prosjekt jeg også ;)

• 5 uker senere...

Da var jeg igang med demontering av Cummins’en. Ser egentlig veldig bra ut, det er ikke slitekant i blokka og jeg kan fortsatt se hone ripene. Sylinderne må selvfølgelig måles for å se om de er innenfor på målene, men jeg er optimistisk. Ikke gæernt for en motor som har gått 4000 timer. Toppen er byttet på et tidspunkt og den ser bra ut.  

E38967D9-7451-4280-B759-769BF5B3CF44.jpeg

6EE7DF2A-196C-4057-B117-913C3E853231.jpeg

22E0807E-055F-4E22-9B57-98B6036F83F0.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...