Jump to content

Ulyd fra ZF IRM-220A-1 gir


Vetelao

Recommended Posts

Har ein båt som har stått ubrukt i 5år.  Det er ein 30 fots båt med Volvo TD70 motor og ZF IRM-220A-1 Girkasse. Etter skift av Olje, Driftstoff, Kjøleveske og filter gikk motoren som ein klokke. Så langt alt bra. 
 

Problemet kom vi prøvde å sette motoren i gir. Akslingen går rundt, men lager ein fæl ulyd (Har lagt ut ein video som viser lyden under).  Har ikkje skifta girolje, men ut i fra peilingen skal nivået være bra. Nokon som veit ka denne ulyden kommer av, og kva som kan gjærast? Båten står på land, så det er ingen motstand i propellen. 

 

Edited by Vetelao (see edit history)
Link to post

Når du står på land har ikke opplagringen av akslingen smurning. Da antar jeg at du har et vannsmurt cutlesslager et sted langs drivlinja. Dette vil kunne gi ulyder, er du sikker på at det ikke er dette du hører? Et slikt lager tåler ikke å gå tørt og vil raskt bli ødelagt ved tørrkjøring. 

 

For øvrig ville jeg spandert på bytte av girolje og evnt filter om båten har stått ubrukt i fem år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for svar Brigg. Har nettopp overtatt båten, så veit ikkje om det er et vannsmurt cutlesslager langs drivlinja. Kan godt være det eg hører. Er det dette som er mest vanlig? Har ikkje gått noko særlig meir tørt enn det som er vist på filmen, så håper det har gått bra. 

Link to post

Akslingen har en opplagring i klemflensen mot giret. Og så må det nødvendigvis være en opplagring lenger bak, og denne er som regel et vannsmurt lager som blir kalt cutlesslager. Dette sitter enten bakerst i akslingshylsa eller på en brakett bak hylsa. 

 

Jeg ville kontrollert lageret ved å bevege propellen/akslingen sideveis i alle retninger. Det skal være rom for litt bevegelse, men ikke veldig mye. Om dette er greit ville jeg montert det som skal være av sink og så prøvd giret etter at båten har kommet på vannet. Om det viser seg at det er noe feil med giret er det mulig å ta dette ut av båten når den ligger på vannet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei Oliver.

Det er olje på Girkassa. Har snakka med gutta på ZF nå. Dei meinte det kunne være girklappring, og at dette kanskje ville forsvinne når ein gikk over 1000 omdreiningner, og i tillegg fikk motstand på propellen i vann. Dei meinte dette ikkje var farlig, men at demperplata kunne byttes. Kjører giroljeskift også.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...