Jump to content

Ulyd fra ZF IRM-220A-1 gir

Vetelao

Recommended Posts

Har ein båt som har stått ubrukt i 5år.  Det er ein 30 fots båt med Volvo TD70 motor og ZF IRM-220A-1 Girkasse. Etter skift av Olje, Driftstoff, Kjøleveske og filter gikk motoren som ein klokke. Så langt alt bra. 

Problemet kom vi prøvde å sette motoren i gir. Akslingen går rundt, men lager ein fæl ulyd (Har lagt ut ein video som viser lyden under).  Har ikkje skifta girolje, men ut i fra peilingen skal nivået være bra. Nokon som veit ka denne ulyden kommer av, og kva som kan gjærast? Båten står på land, så det er ingen motstand i propellen. 

Redigert av Vetelao (see edit history)

Når du står på land har ikke opplagringen av akslingen smurning. Da antar jeg at du har et vannsmurt cutlesslager et sted langs drivlinja. Dette vil kunne gi ulyder, er du sikker på at det ikke er dette du hører? Et slikt lager tåler ikke å gå tørt og vil raskt bli ødelagt ved tørrkjøring. 

For øvrig ville jeg spandert på bytte av girolje og evnt filter om båten har stått ubrukt i fem år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for svar Brigg. Har nettopp overtatt båten, så veit ikkje om det er et vannsmurt cutlesslager langs drivlinja. Kan godt være det eg hører. Er det dette som er mest vanlig? Har ikkje gått noko særlig meir tørt enn det som er vist på filmen, så håper det har gått bra. 

Akslingen har en opplagring i klemflensen mot giret. Og så må det nødvendigvis være en opplagring lenger bak, og denne er som regel et vannsmurt lager som blir kalt cutlesslager. Dette sitter enten bakerst i akslingshylsa eller på en brakett bak hylsa. 

Jeg ville kontrollert lageret ved å bevege propellen/akslingen sideveis i alle retninger. Det skal være rom for litt bevegelse, men ikke veldig mye. Om dette er greit ville jeg montert det som skal være av sink og så prøvd giret etter at båten har kommet på vannet. Om det viser seg at det er noe feil med giret er det mulig å ta dette ut av båten når den ligger på vannet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei Oliver.

Det er olje på Girkassa. Har snakka med gutta på ZF nå. Dei meinte det kunne være girklappring, og at dette kanskje ville forsvinne når ein gikk over 1000 omdreiningner, og i tillegg fikk motstand på propellen i vann. Dei meinte dette ikkje var farlig, men at demperplata kunne byttes. Kjører giroljeskift også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...