Jump to content

Suzuki 150hk-kjørecomputer koblet til Kartplotter


Ravis

Recommended Posts

Bestilte Askeladden C61 ettter å ha vurdert et godt tilbud på Flipper 640 og i den forbindelse har jeg fanga opp at motoren har kjørecomputer som kan vise diverse data i displayet. Jeg fanga også opp at den kan kobles mot kartplotteren for å måle mer nøyaktig.

 

Kan noen forklare litt mer rundt dette? Er det mer enn forbruk som  måles mer nøyaktig? Er det andre fordeler? Er det mye jobb(hvis leverandøren slår seg vrang og ikke "gidder" koble sammen?

 

 

Link to post

Hei,

 

det er liten jobb, begge enhetene kommuniserer via helt standard NMEA protokoll og kabler vil jeg tro. Har koblet min Garmin plotter til Suzuki instrumenter i C75 modellen. Du fikser det enkelt selv. Mer nøyaktig blir det dog ikke, men du får kanskje noe ekstra info hvis Suzukiinstrumentene ikke kan vise alt. Siden du har ny båt, vil jeg tro du har det nye multiinstrumentet til Suzuki, som kan vise rubb og stubb. Men displayet på plotteren er seff større.

Link to post

Nå har jeg Etec og Lowrance, ikke Suzuki og Garmin. Men regner med det er samme greiene. På Etec kjøper man en liten kabelovergang fra standard NMEA-kabel til kontakt på motoren. Og plutselig har man mulighet til å legge inn masse parametere på egendefinert side på plotteren hvor man kan velge hva man vil se. Så jeg har lagt inn turtall, lading, motortemp, trim, forbruk og en del andre ting jeg ikke husker i farten. Jeg har to plottere, og bruker gammelplotteren til å vise motordata og har kart osv på den nye. Klarer man å trekke en nmea-kabel fra motor til plotter er 80% av jobben gjort.

Link to post

Det er jo begrenset hva du trenger å følge med på hele tiden. Min viser knop, dybde, turtall,forbruk pr time,  tilt på motor, og timeantall motor. I tillegg er det separat turteller som viser hvor mye bensin som er igjen. 

Etter service for to helger siden er alt oppdatert, så på den separate turtelleren viser den også motortemp, og ikke minst det kjekkeste, forbruk bensin pr nautisk mil. Det er jo egentlig det som er det riktige når du skal finne ut hvor den er mest økonomisk å kjøre. 

Link to post

Glemte at den også viser tempen i vannet. Men alt kan byttes på og velges. Skjermen kan også deles i to og vise f.eks kart og instrumenter. Jeg stoler nå på det båten faktisk viser, og skjønner ikke hvorfor den skal sammenlignes. Vet jo uansett ikke hvem som er rett dersom de viser forskjellig ? 

Og er jeg ute og kjører båt kjører jeg båt og følger ikke med på alt mulig av instrumenter ? Alt er nytt og skal være på stell uansett ?

Link to post
  • 3 uker senere...
On 7/3/2018 at 10:00 PM, Honduras said:

Nå har jeg Etec og Lowrance, ikke Suzuki og Garmin. Men regner med det er samme greiene. På Etec kjøper man en liten kabelovergang fra standard NMEA-kabel til kontakt på motoren. Og plutselig har man mulighet til å legge inn masse parametere på egendefinert side på plotteren hvor man kan velge hva man vil se. Så jeg har lagt inn turtall, lading, motortemp, trim, forbruk og en del andre ting jeg ikke husker i farten. Jeg har to plottere, og bruker gammelplotteren til å vise motordata og har kart osv på den nye. Klarer man å trekke en nmea-kabel fra motor til plotter er 80% av jobben gjort.

Jeg fikk visst Lowrance jeg også, Jeg aner ikke om det er god kvalitet, men jeg er strålende fornøyd med hvor konfigurerbar den er! Har skreddersydd så det holder! :D

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...