Ravis Startet 3.Juli.2018 Del på Facebook Startet 3.Juli.2018 Bestilte Askeladden C61 ettter å ha vurdert et godt tilbud på Flipper 640 og i den forbindelse har jeg fanga opp at motoren har kjørecomputer som kan vise diverse data i displayet. Jeg fanga også opp at den kan kobles mot kartplotteren for å måle mer nøyaktig. Kan noen forklare litt mer rundt dette? Er det mer enn forbruk som måles mer nøyaktig? Er det andre fordeler? Er det mye jobb(hvis leverandøren slår seg vrang og ikke "gidder" koble sammen? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Hei, det er liten jobb, begge enhetene kommuniserer via helt standard NMEA protokoll og kabler vil jeg tro. Har koblet min Garmin plotter til Suzuki instrumenter i C75 modellen. Du fikser det enkelt selv. Mer nøyaktig blir det dog ikke, men du får kanskje noe ekstra info hvis Suzukiinstrumentene ikke kan vise alt. Siden du har ny båt, vil jeg tro du har det nye multiinstrumentet til Suzuki, som kan vise rubb og stubb. Men displayet på plotteren er seff større. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Nå har jeg Etec og Lowrance, ikke Suzuki og Garmin. Men regner med det er samme greiene. På Etec kjøper man en liten kabelovergang fra standard NMEA-kabel til kontakt på motoren. Og plutselig har man mulighet til å legge inn masse parametere på egendefinert side på plotteren hvor man kan velge hva man vil se. Så jeg har lagt inn turtall, lading, motortemp, trim, forbruk og en del andre ting jeg ikke husker i farten. Jeg har to plottere, og bruker gammelplotteren til å vise motordata og har kart osv på den nye. Klarer man å trekke en nmea-kabel fra motor til plotter er 80% av jobben gjort. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ravis Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Takker! ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 9 hours ago, Honduras said: Klarer man å trekke en nmea-kabel fra motor til plotter er 80% av jobben gjort. Siste 20%, hva er det? Plugge ledningen inn i plotteren og sette opp hva du vil vise på den egendefinerte siden? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Det er jo begrenset hva du trenger å følge med på hele tiden. Min viser knop, dybde, turtall,forbruk pr time, tilt på motor, og timeantall motor. I tillegg er det separat turteller som viser hvor mye bensin som er igjen. Etter service for to helger siden er alt oppdatert, så på den separate turtelleren viser den også motortemp, og ikke minst det kjekkeste, forbruk bensin pr nautisk mil. Det er jo egentlig det som er det riktige når du skal finne ut hvor den er mest økonomisk å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Jeg er interesset i å se det meste :o Det er kjekt å følge med på ladespenning, temperatur, forbruk, fart(se evt mismatch mellom GPS og båtens egen måling), drivstofflager Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Glemte at den også viser tempen i vannet. Men alt kan byttes på og velges. Skjermen kan også deles i to og vise f.eks kart og instrumenter. Jeg stoler nå på det båten faktisk viser, og skjønner ikke hvorfor den skal sammenlignes. Vet jo uansett ikke hvem som er rett dersom de viser forskjellig ? Og er jeg ute og kjører båt kjører jeg båt og følger ikke med på alt mulig av instrumenter ? Alt er nytt og skal være på stell uansett ? Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 On 7/3/2018 at 10:00 PM, Honduras said: Nå har jeg Etec og Lowrance, ikke Suzuki og Garmin. Men regner med det er samme greiene. På Etec kjøper man en liten kabelovergang fra standard NMEA-kabel til kontakt på motoren. Og plutselig har man mulighet til å legge inn masse parametere på egendefinert side på plotteren hvor man kan velge hva man vil se. Så jeg har lagt inn turtall, lading, motortemp, trim, forbruk og en del andre ting jeg ikke husker i farten. Jeg har to plottere, og bruker gammelplotteren til å vise motordata og har kart osv på den nye. Klarer man å trekke en nmea-kabel fra motor til plotter er 80% av jobben gjort. Jeg fikk visst Lowrance jeg også, Jeg aner ikke om det er god kvalitet, men jeg er strålende fornøyd med hvor konfigurerbar den er! Har skreddersydd så det holder! :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.