Jump to content

Biltema løsgjenger eller hylse? Hva er best

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Øderla en gjenge på hydraulikk pumpa som er montert på giret. Så har vært å kjøpt sett hos biltema og en hylse som er av det mere kjent merke (husker ikke). Hva tror dere blir best? Med hylsa må jeg ned på m10 bolt mens biltema løsning m12 som var org. Hydraulikk pumpa veie litt, kanskje 30kg 

1530619970142695676727.jpg

leser at Timesert hylser er noe av det beste man kan bruke.    Men sikkert en fordel her å kunne bruke org boltdimensjon  - kan jo fort bli litt moment på en sånn pumpe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tja, ser for meg at hylsa blir bedre som permanent løsning, da dette av og til må opp. Men usikker da jeg aldri har brukt dette før. Vet ikke om m10 holder, men tviler på at 2 stk m10 knekker, pga momentet på pumpa. 

Du forklarer litt dårlig hva du ønsker å oppnå. Men hvis du mener at du skal montere løsgjenger (eks. Helicoil) i støpejernsblokk for montering av en pumpe, så holder det i massevis.

Har brukt Biltema sin variant av Helicoil flere ganger. Holder veldig bra, tror faktisk det blir sterkere enn originalgjengene!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
NilsPils skrev for 3 timer siden:

M10 bolt i vanlig 8.8 kvalitet tåler mer enn 3 tonn strekkraft . . . . . .

mistenker at det er mer skjærekrefter boltene blir utsatt for her..? 

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha