Jump to content

Alpha one II, generell feilmelding, hvordan sjekke "trim position sender"?

qwerty

Recommended Posts

Ser tema er tatt opp her tidligere av andre. 

Men .... jeg holder på med en 2008 modell Skibsplast 660, QSD 2.0 150 hk, alpha one drev. 

«Ny gammelbåt» for vår del. 

Får en generell feilmelding på motor i instrumentet. Har fått lest av motor og ingen feilmelding lagret. 

Instrumentet for trim av drev virker ikke og konklusjon er at dette er årsaken til feilmeldingen. 

Nå har jeg sett litt på dette. 

Men sensor på hver side av drevet  den ene har to kabler og den andre har tre. Den med to kabler sitter på styrbord side av drevet og kablene er ikke tilkoblet noe inne i båten. 

(Trim limit sensor???)

Sensor på badord side har tre kabler og er tilkoblet en plugg som er merket  «trim position sender». Regner med at det er denne som er giver til systemet og triminstrumentet. 

Dette er vel et potensiometer som gir en verdi ut i fra hvilken posisjon drevet står i. 

Noen som vet hvilen verdier jeg kan forvente mellom disse lederne (hvilket Ohm verdi til-fra)?

Er undrende over at limit bryter sitter på styrbord side og trim sensor sitter på babord. Mener å ha lest at det skulle være motsatt. 

På forhånd takk for råd og tips. 

Mulig vi får den på sjøen til ferien.