Guest Avmønstret# Startet 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2018 Jeg måtte snu om kontrollen på trøsteren på min båt sånn at det thrøstet den veien pilen peker når jeg trykker. Etter mine begreper hadde forrige eier koblet feil. Så leser jeg at en annen måtte snu om på sin trøster fordi den trøstet den veien han førte joysticken. Og da ble jeg nysgjerrig. Hva foretrekker folket. Skal det thrøstes den veien man "pusher" joystick/knapp, eller skal det thrøstes motsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Jeg har det omvendt, for da går det alltid til helvete. Neste spørsmål? Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Noen folk er vel bare skrudd sammen litt annerledes. Husker fra tidlige flysimulator-spill at det alltid var en opsjon for å snu om å høyderoret, altså at man måtte dra mus/joystick bakover for å peke nesa nedover. Motsatt av i ekte fly. Enkelte må eller vil bare ha det sånn, så da er det jo fint at muligheten finnes. Måtte vri om på hjernen et par ganger før jeg skjønte hvordan trimflapsene på båten min fungerte også. Jeg må dytte opp/frem for å få flapsene til å gå ut/ned, slik at baugen går ned. Det var ikke helt intuitivt... og har skjønt at andre synes det samme, for det virker ikke å være 100% konsensus om hvordan det skal være heller :) Uansett, det er flott med ting man kan bestemme selv. Ikke at produsent har tatt et ugjendrivelig valg for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Dette kan fort bli en tråd der en setter seg ned med Cola og Popcorn. Men OK, når jeg dreier rattet til høyre, er det naturlig for meg at baugen svinger båten til styrbord. Og når jeg tipper joystick'n til høyre, er det like naturlig at båten svinger mot styrbord. Men hva med de som har båt med rorkult? Da går jo båten mot babord når rorkulten svinges mot høyre? Kanskje de ville like at joystick'n var feilkoblet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) Får ikke stemt. Ei heller bestemt meg da oppe er det ene og inne det andre, men så har jeg rattet på Styrbord side, hva passe da best? Redigert 3.Juli.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Det som kan forvirre meg litt er når jeg står akter på båten og trekker meg ut etter linen til bøyen med en frimerkestor fjernbetjening i hånden som det står A og B på for hvilken vei trusteren skal dreie båten. Men det blir jo litt på samme måte hvilken vei en skal dreie rattet når en bakker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Hvis jeg får tid og et par pils kan jeg kanskje snekre sammen noe elektronikk som lar deg velge det ene eller det andre, og kanskje en "overrask meg"-knapp? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Får ikke stemt fordi jeg styrer trøsteren med trimbryteren på gasshendelen. Veldig praktisk løsning, men det forhindrer meg i å delta i denne diskusjonen..... Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Dumt spørsmål. Det skal virke slik du liker det best, alt annet er tøv Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 moloko skrev 11 minutter siden: Hvis jeg får tid og et par pils kan jeg kanskje snekre sammen noe elektronikk som lar deg velge det ene eller det andre, og kanskje en "overrask meg"-knapp? Det er det morsomste jeg har lest på lenge :-) Siden baugtrøster gjør livet så enkelt for båtfolk, har jeg hørt...., så må jo en "overrask meg"- knapp bli den lille ekstratingen som gir litt spenning i ellers kjedelige havnemanøvre :-) Lars H. skrev 20 minutter siden: Da går jo båten mot babord når rorkulten svinges mot høyre? Kanskje de ville like at joystick'n var feilkoblet? Sitter og lurer litt på om jeg noen gang har sett en båt med rorkult og trøster? Men teorien har noe for seg syns jeg selv om jeg syns ditt begrep "feilkoblet" blir feil. Dette kobler man vel enkelt etter hvordan man vil ha det. Om unger er nærmere en slags "naturtilstand" så betyr kanskje deres tilnærming noe? Mine unger hadde ingen erfaring med å "styre med ratt" når de begynte å styre seilbåt med rorkult, og det tok de med en gang, altså innen minutter så skjønte de hvordan det fungerte. Når en styrer med rorkult, eller påhengs, så er er "vendepunktet" på en horisontal akse langsetter båten og en kan se og føle hva som skjer. Med ratt så er vendepunktet ett eller annet sted og "noe skjer", tror ikke det er like intuitivt og må kanskje læres? --- Ang trøster så tenker jeg bare funksjon. Den skal skubbe vekk vann den veien jeg "peker" med joystick, ferdig. Jeg tenker ikke styring på vanlig måte selv om resultatet selvsagt er det. Sitér dette innlegget Link to post
Auken Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Har kjørt store og små båter, båten har alltid beveget seg i den retningen joysticken dyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 For meg er det klart mest logiske (og intuitive) at baugen beveger seg samme veien som joysticken beveges. Skyver jeg joysticken mot styrbord, ønsker jeg at baugen skyves nettopp mot styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Jeg har forresten ingen slik "gledespinne". Jeg har en liten Carlingvender med en pil til høyre, og en til venstre. Mer PopCorn! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 moloko skrev 48 minutter siden: og kanskje en "overrask meg"-knapp? En Moloko knapp hadde nok vært det beste, og helst en som kunne vilkårlig veksle mellom baug og hekkthruster også for de som har dette. Topper du dette med lysdioder som også veksler mellom rødt og grønnt har du "toppa heile driden" Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Eg skulle gjerne sett ein truster som går so mykje, so kraftig og so lenge som eg tenker på når eg treng den, og dermed ikkje bry meg med noka stikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Hva med og montere timer i tillegg? F.eks. 30 sek. thrust ved hver gang man er borti hendelen/knappen? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Og så bytter den retning da? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Ja. Men hvis akter-thruster er montert starter denne. Hvilken vei går den? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 ..og når du kobler samme joystick til hekktruster, vil du da ha at joystick til høyre drar hekken mot Styrbord eller Babord, for da svinger jo baugen motsatt.... ? (nå begynner det kanskje å koke i toppen for enkelte.. ) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fuglen Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Off topic, men kom til å tenke på svigerfar. Han hadde en gang en Mørebas med vanlig gir og vridbar propell. Han gikk mot brygga, snurret på rattet til propellen slik at denne gikk akterover. Deretter tok han girspaka og satte den i revers. Båten gikk likegodt forover igjen. Bang. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Trudde tråden var fleip Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joltus Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Fuglen skrev 44 minutter siden: Ja. Men hvis akter-thruster er montert starter denne. Hvilken vei går den? Med klokka selvsagt...... Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 2 hours ago, Mix said: En Moloko knapp hadde nok vært det beste, og helst en som kunne vilkårlig veksle mellom baug og hekkthruster også for de som har dette. Topper du dette med lysdioder som også veksler mellom rødt og grønnt har du "toppa heile driden" Strålende idé! Jeg laget en prototyp: Hadde ingen grønne LEDs, så det ble sånne blå dødsstråler isteden. Dere skjønner tegninga. Når skal jeg komme og montere i båten din, @Mix? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) Meget bra ! Montering må bli etter at prototypen er banket klar og du går inn i produksjonsfasen, ja og etter ett par Cognac. Redigert: Er forresten produktnavnet endelig spikra ? Redigert 3.Juli.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) Produktnavnet er åpent for diskusjon! Funksjonaliteten også forsåvidt. Ser jo nå at sånn rundt regnet 10% av de som har svart på pollen foretrekker "motsatt" vei. 10% av befolkningen er venstrehendte, så kanskje dette er en tilsvarende greie. De er rett og slett keivthrustede. Så for å ta høyde for denne forskjellen i befolkningen og ikke diskriminere noen, så kanskje jeg ikke burde ha en knapp som gir 50/50, men vekte algoritmen slik at den velger "motsatt" 1 av 10 ganger thrusteren tas i bruk. Redigert 3.Juli.2018 av moloko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.