Jump to content

Hvilken vei skal thrøsteren thrøste når en beveger joystick?

Guest Avmønstret#

Hvilken vei skal thrøsteren thrøste?  

153 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg måtte snu om kontrollen på trøsteren på min båt sånn at det thrøstet den veien pilen peker når jeg trykker. Etter mine begreper hadde forrige eier koblet feil. 

Så leser jeg at en annen måtte snu om på sin trøster fordi den trøstet den veien han førte joysticken. 

Og da ble jeg nysgjerrig. Hva foretrekker folket. Skal det thrøstes den veien man "pusher" joystick/knapp, eller skal det thrøstes motsatt?

Noen folk er vel bare skrudd sammen litt annerledes. Husker fra tidlige flysimulator-spill at det alltid var en opsjon for å snu om å høyderoret, altså at man måtte dra mus/joystick bakover for å peke nesa nedover. Motsatt av i ekte fly. Enkelte må eller vil bare ha det sånn, så da er det jo fint at muligheten finnes.

Måtte vri om på hjernen et par ganger før jeg skjønte hvordan trimflapsene på båten min fungerte også. Jeg må dytte opp/frem for å få flapsene til å gå ut/ned, slik at baugen går ned. Det var ikke helt intuitivt... og har skjønt at andre synes det samme, for det virker ikke å være 100% konsensus om hvordan det skal være heller :)

Uansett, det er flott med ting man kan bestemme selv. Ikke at produsent har tatt et ugjendrivelig valg for deg.

Dette kan fort bli en tråd der en setter seg ned med Cola og Popcorn. Men OK, når jeg dreier rattet til høyre, er det naturlig for meg at baugen svinger båten til styrbord. Og når jeg tipper joystick'n til høyre, er det like naturlig at båten svinger mot styrbord. Men hva med de som har båt med rorkult? Da går jo båten mot babord når rorkulten svinges mot høyre? Kanskje de ville like at joystick'n var feilkoblet?

:santcheer1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det som kan forvirre meg litt er når jeg står akter på båten og trekker meg ut etter linen til bøyen med en frimerkestor fjernbetjening i hånden som det står A og B på for hvilken vei trusteren skal dreie båten. Men det blir jo litt på samme måte hvilken vei en skal dreie rattet når en bakker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dumt spørsmål. Det skal virke slik du liker det best, alt annet er tøv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Guest Avmønstret#
moloko skrev 11 minutter siden:

Hvis jeg får tid og et par pils kan jeg kanskje snekre sammen noe elektronikk som lar deg velge det ene eller det andre, og kanskje en "overrask meg"-knapp? :smash:

:lol::lol:

Det er det morsomste jeg har lest på lenge :-)

Siden baugtrøster gjør livet så enkelt for båtfolk, har jeg hørt...., så må jo en "overrask meg"- knapp bli den lille ekstratingen som gir litt spenning i ellers kjedelige havnemanøvre :-)

Lars H. skrev 20 minutter siden:

Da går jo båten mot babord når rorkulten svinges mot høyre? Kanskje de ville like at joystick'n var feilkoblet?

:santcheer1:

Sitter og lurer litt på om jeg noen gang har sett en båt med rorkult og trøster? Men teorien har noe for seg syns jeg selv om jeg syns ditt begrep "feilkoblet" blir feil. Dette kobler man vel enkelt etter hvordan man vil ha det. 

Om unger er nærmere en slags "naturtilstand" så betyr kanskje deres tilnærming noe? Mine unger hadde ingen erfaring med å "styre med ratt" når de begynte å styre seilbåt med rorkult, og det tok de med en gang, altså innen minutter så skjønte de hvordan det fungerte. 

Når en styrer med rorkult, eller påhengs, så er er "vendepunktet" på en horisontal akse langsetter båten og en kan se og føle hva som skjer. Med ratt så er vendepunktet ett eller annet sted og "noe skjer", tror ikke det er like intuitivt og må kanskje læres? 

---

Ang trøster så tenker jeg bare funksjon. Den skal skubbe vekk vann den veien jeg "peker" med joystick, ferdig. Jeg tenker ikke styring på vanlig måte selv om resultatet selvsagt er det. 

2 hours ago, Mix said:

En Moloko knapp hadde nok vært det beste, og helst en som kunne vilkårlig veksle mellom baug og hekkthruster også for de som har dette. Topper du dette med lysdioder som også veksler mellom rødt og grønnt har du "toppa heile driden":giggle:

Strålende idé! Jeg laget en prototyp:

Hadde ingen grønne LEDs, så det ble sånne blå dødsstråler isteden. Dere skjønner tegninga.

Når skal jeg komme og montere i båten din, @Mix?

Produktnavnet er åpent for diskusjon! Funksjonaliteten også forsåvidt.

Ser jo nå at sånn rundt regnet 10% av de som har svart på pollen foretrekker "motsatt" vei. 10% av befolkningen er venstrehendte, så kanskje dette er en tilsvarende greie. De er rett og slett keivthrustede. Så for å ta høyde for denne forskjellen i befolkningen og ikke diskriminere noen, så kanskje jeg ikke burde ha en knapp som gir 50/50, men vekte algoritmen slik at den velger "motsatt" 1 av 10 ganger thrusteren tas i bruk.

Redigert av moloko (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...