Jump to content

Plassering av VHF og AIS-antenner på flybridge

Asbjørn2

Recommended Posts

Jeg skal montere nye antenner på båten, og lurer litt på hvor jeg skal plassere de forskjellige antennene for å unngå forstyrrelser.

Slik båten var når jeg kjøpte den så  var VHF-antennen montert på styrbord side like under radarbuen som vist på bildet under. Jeg syns det er en grei plassering og jeg kommer nok til å montere den nye på samme sted. AIS-antennen tenker jeg å plassere på samme sted på andre siden av båten, her er det et likt feste som nok har blitt brukt til FM-antenne en gang i tiden.

Begge antennene blir 3 dB (ca. 90 cm lange). Avstanden mellom de to blir ca. 2,5 m.

Er det en ok plassering av to antenner som sender/mottar i samme frekvensområde? Jeg antar at radarbuen ikke vil skygge noe særlig for signalet, mulig høyttalere LED-lys i buen vil forstyrre/skjerme noe?

På toppen av radarbuen kommer GPS, LTE og muligens DAB-antenne.

8CC9D98D-9ADB-4D10-AAC4-D3B5C818760D.png.20710f5ccc05897cc5f32191d177f887.png

Opptimal plassering av maritime vhf antenner er 1 bølgelengde adskilt fra hverandre i horisontalplanet.
Må de stå tettere settes en av antennene over den andre.

Det som skjer er at utstrålings diagrammet på antennen som er rundtstrålende blir påvirket.

Det vil si at den kan stråle(sende) dårligere i enkelte retninger samt at impedansen kan bli påvirket.

Impedansen er optimal ved 50 Ohm i senterfrekvensen på antennen.
Ved 50 Ohm vil senderens effekt på for. eks 25 watt komme seg frem til antennen og stråle ut.

Jo lengre impedansen avviker fra 50 Ohm desto dårligre vil antennen oppleves, det blir mindre effekt (watt) som sendes ut fra antennen og du høres dårligere av andre som lytter. Grunnen er at senderens impedans også er 50 Ohm, når denne impedansen avvikes strupes effekten på utgangstransitoren i VHF-en for å beskytte den mot å bli for varm.

Antenner i vhf området blir negativt påvirket av metall gjenstander som står for nært.
1 bølgelenge er ca 1,9 meter i det maritime båndet og du er godt innnenfor med dine 2,5m.

Så lenge du er i farvann med god signalstyrke fra repeatere merker du ikke dette så godt.

Den dagen du har kommet i grenseland for dekningsområdet og trenger hjelp via VHF kan en dårlig vhf installsjonen medføre at meldinger ikke kommer gjennom når du trenger det som mest.

Jeg anbefaler å måle installasjonen hvert år da kabler og plugger kan være svake punkt.

LG2422 / Andrissa Explorer
La9qfa Hamradio

:-)