pooze Startet 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2018 Hei. Jeg har funnet et seil i båten min, og lurer egentlig på hva slags seil det er. Er dette en spinakker? Eller genakker? Hvordan finner jeg det ut? Stoffet er veldig tynt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Finner du noen papirer på innmålte seil? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Forskjellen om det er en spinnaker eller en asymetrisk spinnaker er om det er forskjell på høyden av spinnakeren fra side til side. Definisjonen er over 5% forskjell= asymetrisk spinnaker/genaker. (Asymetrisk spinnaker=genaker. (Det er North sails som eier varemerket genaker egentlig) I dag blir ofte genaker navnet på turseil mens regatta seil bruker asymetrisk spinnaker og får en code. Code1, code 2 osv) Til info. Ihht bildet ser det ut som de lange likene på seilet er forskjellig lengde og da er det en genaker/asymetrisk spinnaker. Du bare får en til å holde i toppen av seilet og holder de to bunnpungtene sammen. Hvis de har tydelig forskjellig lengde er det en genaker. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Popeye70 Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Som Ravddo sier - er de to lengste sidene like lange er det en spinnaker. Hvis de er av ulik lengde (som bildet kan indikere), så er det en genakker (asymetrisk spinnaker). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pooze Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Tusen takk for svar. Da dro jeg den ut på plenen igjen, og det var en markant forskjell på lengdene. Dermed er det nok en asymmetrisk spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.